Polestar kämpar för att överleva. Bilföretaget går sämre än planerat, men har nu kommit med sin andra suv, nu i en sportigare version. Dagens industri har testat bilen och tycker om vad den ser.
Polestar, eller som bolaget formellt heter, Polestar Performance AB, har problem. Bolaget har tappat rejält i värde på börsen, levererat betydligt färre bilar än planerat och blivit omkört av sin huvudägare, kinesiska Geely med sina modeller.
Men det är ett kompetent företag med rimligt många bilmodeller, därtill svenskt med huvudkontor i Göteborg. Polestar 2 var mer en version av Volvo än en egenutvecklad bil. Polestar 3 är den första helt egenutvecklade modellen, som delar SPA2-plattform med bland annat Volvo EX90. Polestar 4 är också en egenutvecklad modell, men här är plattformen gemensam med en annan koncernkusin, Geelys SEA, och Zeekr 001-bilen; därmed är Polestar 4 den minst Volvolika av de tre Polestarbilarna.
Polestar konkurrerar med kusinföretaget Volvos elbilar men också med moderbolaget Geelys två bilar, Lynk & Co och Zeekr. Det finns också konkurrenter utanför familjen, främst Tesla.
Polestar 3 är Polestars första suv, som lever upp till kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt, hög markfrigång och stor nog för minst fem personer. Polestar 4 är en kombination av suv och kupé (coupé) och lever i fyrhjulsversionen upp till kravet på en suv.
Dagens industri har testat Polestar 4 long range single motor. Den ger bilen nästan ”bäst-i-test”, 19 av 25 poäng. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Dagens industri summerar i rubriken, ”mer glidare än sportbil”, och skriver i en bildtext: ”Lång räckvidd och vass prestanda.” Dagens Nyheter höll i sin test av Polestar 3 öppet för att Polestar 4 kan vara ett bättre val. Polestar har också förhoppningen att Polestar 4 ska bli den bäst säljande Polestarbilen.
Polestar 4 finns i två versioner: bakhjulsdrift med lång räckvidd (long range single motor) och fyrhjulsdrift med lång räckvidd (long range dual motor). Den här artikeln handlar om Polestar 4 long range single motor.
Jag har skrivit fem artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Polestar 3 bra val (13 januari 2024), Nya Polestar 2 bra val (15 oktober 2023), Nya Polestar 2 klart bättre (30 september 2023), Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).
Här är fakta om Polestar 4 long range single motor.
√ Bilen är en suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 272 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 343 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntas få högsta säkerhetsbetyg (5) i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 200 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Laddning 10–80 procent 31 minuter.
√ Växelströmsladdningen 22 kW (tillval).
√ Har inte Plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (NMC) på 100 kilowattimmar, kWh, brutto och 94 kWh netto.
√ Förbrukningen blandad körning 1‚78 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 62 mil WLTP.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,1 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 366 kilogram.
√ Bagageutrymme 526 liter, med nedfällda baksäten 1 536 liter.
√ Lastutrymme under lastgolvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) 15 liter.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 500 kilogram, kg.
√ Taklast på 75 kg.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning (head-up-display).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd åtta år, lack två år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Polestar 4 long range single motor är från 700 000 kronor och för dual motor (fyrhjulsdrift) 760 000 kronor. Det finns många tillbehörspaket som ökar priset.
Dagens industri nämner tre konkurrenter till Polestar 4: Porsche Macan, ”Porsches andra elbil är mer av en klassisk suv i formatet. Imponerande komfort och körkänsla”; Tesla Model Y, ”Sämre komfort, men en snabb och effektiv storsäljare”; Zeekr 001, ”Likheter med Polestar 4 finns, men med en design mer åt Porsche Pamamerahållet”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Polestar 4 long range single motor, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ påkostat materialval
+ generösa och bekväma utrymmen i baksätet
+ kamera istället för bakruta ger vidare och bättre sikt
+ lätthanterligt navigationssystem med Google
+ enkelt och tydligt gränssnitt på skärmen
+ snabb
+ bra komfort
+ bra ljudisolering
+ mer glidare än sportbil
På minussidan:
– ingen analog sikt bakåt
– flytet på skärmen är inte perfekt
– ”inte lika krispigt pigg i svängarna” som Polestar 2
– inte lika distinkt i accelerationen som Polestar 3
Polestar 4 long range single motor får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 19 juli 2024 bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 19 juli 2024