Helelektriska Polestar tar på sig ledartröjan i klimatavtryck för bilar, även om avtrycket är en bråkdel av fossilbilarnas. Nordic EV Summit – 10–11 november 2021 på Norsk varemesse i Lilleström utanför Oslo – är en världens ledande elbilsmässor, där framtiden gör avtryck.
Polestar Performance AB – mer känt som Polestar – är ett svenskt bilföretag, med huvudkontor i Göteborg. Det är till ungefär hälften ägt av Volvo Cars respektive Volvos huvudägare Geely. Styrelseordförande och verkställande direktör är Thomas Ingenlath (bilden). Han är naturligtvis på plats, därtill med en av de största utställningsplatserna på elbilstoppmötet.
Polestar, Tesla och flera kinesiska tillverkare bygger bara renodlade elbilar. De har ingen historia av fossilbilar att ta hänsyn till. För Polestar är det inte riktigt sant, för företagets första bil var Polestar 1, en laddhybrid, även om antalet byggda bilar var få, cirka 1 500.
Jag får både en pratstund med Thomas Ingenlath och chans att lyssna på hans tal på Nordic EV Summit.
– Elektriska bilar kommer att förändra världen, slår han fast på mötet.
Han är en av många intressanta talare och paneldeltagare på det nordiska elbilstoppmötet. Thomas Ingenlath tillhör en av få, som tittar framåt med klimatglasögon på och levererar både kritiska frågor och klara svar. De får Teslas Elon Musk att blekna.
– Elbilsindustrin är på väg att begå samma misstag som förbränningsmotorindustrin, säger Thomas Ingenlath och pekar på att elbilstillverkare också har problem med koldioxidutsläpp och livscykelanalys.
– Volvo och Polestar är de enda bilföretag som redovisar koldioxidavtryck och håller koll på riskmaterial som kobolt, säger han.
Han visar en bild på klimatavtrycket som en Polestar 2 ger beroende på var elen kommer ifrån. Analysen räknar på koldioxidavtryck för en bil som kör 20 000 mil i form av materiel, batterimoduler, tillverkning, användarfas och skrotning eller motsvarande (end-of-life). Klimatavtrycket varierar i högsta grad uttryckt i ton koldioxidekvivalenter:
• 27 med vindkraft
• 42 med europeisk elmix
• 50 med global elmix
• 58 jämfört med Volvo XC 40 bensinbil
Till detta kan man lägga att en elbil som Polestar har en mycket längre livslängd än 20 000 mil, mätt i livslängd på chassi och än längre på batteri. Det visar erfarenheterna från Tesla, där flera bilar rullat mer än 100 000 mil.
– 2030 har vi målet i ”Polestar 0 Project” att våra bilar som lämnar fabriken ska ha ett klimatavtryck på noll gram koldioxid, säger Thomas Ingenlath.
Polestar 0-projektet bygger på innovativ design, cirkulära batterier, återvunnet material, förnybar energi i hela leveranskedjan och full öppenhet i hela processen.
På mässan visar Polestar designbilen Polestar Precent, som i sin tur visar hur kommande Polestarbilar kommer att se ut: smäcker front utan grill, kameror istället för backspeglar, kamera istället för bakruta och renodlad elbilsplattform.
Det blir en spännande resa att följa, där Polestars kommande tre bilar – SUV:en Polestar 3, Polestar 4 och Polestar 5 – lär visa vägen.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 11 november 2021