Renault 5 E-Tech bra elbil

Renault 5 E-Tech blev Årets bil i Europa 2025. Det förpliktar. Många svenska medier har testat bilen och gett den ganska högt betyg. Senast i raden är Gröna Mobilister.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic, Renault 5 och Renault 4. Sedan kommer också Twingo.

Renault 5 har en lång historia. Den lanserades 1972 som en billig småbil, kom sedan i nya versioner till 1996 och blev en älskad folkbil i Frankrike. Den såldes i nio miljoner exemplar. Nu kommer den elektriska efterträdaren.

Renault 5 E-Tech byggs på ren elbilsplattform, AmprSmall.

Bilen tillverkas i Douai, Frankrike. De allra flesta underleverantörer finns på fabriker i närheten, inklusive batterier. Renault marknadsför bilen som en i högsta grad europeisk bil.

Renault 5 E-Tech, som egentligen har ett ”electric” som tillägg, finns i två varianter: Renault 5 E-Tech på 40 kWh och räckvidd på 31,2 mil (Renault 5 E-Tech 40 kWh) samt Renault 5 E-Tech på 52 kWh och räckvidd på 41 mil (Renault 5 E-Tech 52 kWh). Till detta kommer olika utrustningsnivåer: Evolution (40 kWh), Techno (52 kWh) och Iconic  Five (52 kWh). Denna artikel handlar om Renault 5 E-Tech i stort.

Vi har haft 21 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Renault 5 E-Tech Iconic Five för dyr (250628).

Gröna Mobilister har en omfattande test av Renault 5 E-Tech, men ger inga poäng eller betyg. Vi tolkar omdömet som ett tydligt ”tummen upp”, även om det finns många minustecken.

Gröna Mobilister skriver i ingressen: ”Utmärkelsen Årets Bil i Europa 2025 tyder på att Renault 5 inte bara är ett retro-inspirerat charmtroll utan faktiskt är den dugliga lilla elbil vi väntat på.” I artikelns slutkläm kommer svaret: bilen är ”en av de absolut bästa elbilarna för en rimlig penning”.

Teknikens Värld har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five, som vi skrev om i artikeln Renault 5 E-Tech Iconic Five för dyr (250628), där den får motsvarande 17,8 av 25 poäng. Dagens industri har testat bilen, Renault 5 E-Tech bra val (250131), där den få 20 av 25 poäng. Dagens Nyheter har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh som förproduktionsbil, Renault 5 E-Tech bra men brister (241019), där den får 20 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat bilen, Renault 5 E-Tech i topp (241010), där den får motsvarande 25 av 25 poäng.

Renault är en liten halvkombi och ingen suv.

Här är fakta om Renault 5 E-Tech 40 kWh och 52 kWh:
√ Liten halvkombi, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 120/150 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 225/245 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 4 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 80/100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning via växelström, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 40/52 kilowattimmar, kWh, och netto 38/50 kWh.
√ Blandad körning 1,49/1,59 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 31,2/41 mil WLTP.
√ Toppfart 140/150 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 9/8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 350/1 450 kilogram.
√ Maxlast med förare 471–548 kg beroende på utrustning.
√ Bakre lastutrymme 326 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 106 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 500 kg.
√ Ingen taklast.
√ Längd–bredd utan och med speglar–höjd: 392 x 177/181 x 150 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall: två år eller 3 000 mil.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Renault 5 E-Tech 40 kWh är från 349 900 kronor och för Renault 5 E-Tech 52 kWh från 399 900 kronor. Utrustningsnivåerna gör versionerna väsentligt dyrare.

Gröna Mobilister nämner uttryckligen fyra nya konkurrent till Renault 5 E-Tech: Citroën ë-C3, ”Ibland Sveriges billigaste nya elbil, praktisk och en halv storlek större”; Fiat Grande Panda, ”Också en ikon som återuppstått i fin, eldriven form; Mini Cooper Electric, ”Mini har fått ordning på räckvidden, men den är hård att köra”; Nissan Micra, ”En omgjord R5, bara relevant om du får ett klart lägre pris”. Till detta kommer en begagnad elbil: Renault Zoe.

Till konkurrenterna hör rimligen också: Cupra Born, Hyundai Inster, Kia EV3, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 och VW ID.3.

Jag saknar en del på Renault 5 E-Tech oberoende av motor- och batteristorlek: snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), möjlighet till taklast, bättre säkerhet och lägre pris på Renault 5 E-Tech 52 kW Iconic Five.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 5 E-Tech som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ billig
+ ”charmtroll med retrokänsla”, snygg
+ sköna framstolar med inställbart svankstöd och rejäla sidostöd
+ pigg
+ kompakt
+ batterier och motorer utan sällsynta jordartsmetaller och Kinaberoende
+ smart byggd bil
+ praktisk utan att bli tråkig
+ femsitsig men trångt i baksätet
+ bra framstolar
+ bra takhöjd
+ ombonad förarmiljö
+ bra med knappar och spakar
+ instrumentpanel framför ratten med möjlighet att välja tilläggsinformation
+ bra Googlefunktion
+ bra förvaring i mittkonsol och dörrar
+ rimligt stort bagageutrymme
+ utrymme under lastgolvet (durken)
+ baksäten fällbara 60/40
+ direkt, precis styrning
+ lätt att placera på vägen och parkera 
+ räckvidden ok för den som andrabil
+ låg elförbrukning
+ bra med ström från bilen (V2L) på 3 700 watt
+ bra med dubbelriktad laddning, ström till nätet (V2G)
+ bra laddkontaktsplacering (vänster framflygel)
+ bra laddindikator på motorhuven
+ värt att betala 50 000 kr extra för starkare motor, större batteri (52 kWh), längre räckvidd, större instrumentpanel med mera
+ baguetthållare och andra tillval är roliga med onödiga
+ mer prisvärd med utrustningsnivån Techno

På minussidan:
– dålig snabbladdning och laddkurva
– trångt baksäte
– opraktiskt bagageutrymme med hög lasttröskel, fällning av baksäten bara om framsäten är långt framdragna och inget skjutbart baksäte
– brister i säkerhet (4 av 5 i Euro NCAP)
– växelväljarspaken borde vara grövre och mer stabil
– för många spakar på ratten, till exempel för radio och annat ljud
– hade velat ha instrumentering som är mer retro i form av åtminstone rund hastighetsmätare
– digitala instrumenteringen brister i språk (felstavad svenska, i bland på engelska eller franska)
– digitala assistent Reno dålig på svenska
– ingen förvaring under motorhuven (frunk)
– låg dragvikt (500 kilogram) men räcker för många
– stor del av säkerhetsutrustningen i tillvalspaket som inte finns i basversionen eller med lilla batteriet 
– dåligt filhållningssystem
– dålig skyltavläsning
– små skillnader på olika körlägen
– måttlig bromskraftsåterföring och för högt monterad bromspedal
– överkänslig bromspedal
– inget parkeringsläge på växelväljaren
– långsam destinationsladdning (11 kilowattimmar)
– dyr med högsta utrustningsnivån (Five)

Gröna Mobilister ger inga poäng i testet.

Testet publicerades på webbplatsen för Gröna Mobilister 2 juli 2025.

Jörgen Bengtson
Foto: Renault

Artikeln publicerad 4 juli 2025