Renault 5 E-Tech kommer inom kort på den svenska marknaden, preliminärt i november 2024, även om leveranserna startar först i början av nästa år. Den är lillebror till Renault Mégane.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic och nu senast Renault 5.

Renault 5 har en lång historia. Den lanserades 1972 som en billig småbil och kom sedan i nya versioner till 1996, såld i nio miljoner exemplar. Den blev en älskad folkbil i Frankrike. Frågan är om Renault 5 E-Tech kan matcha Renault 5:an i pris – och bli lika älskad.

Renault 5 E-Tech byggs på ren elbilsplattform i franska Douai.

Renault 5 E-Tech finns i tre varianter: Renault 5 med litet batteri på 40 kWh, 70 kW/95 hästkrafter, hk, och räckvidd på 31,2 mil; Renault 5 med stort batteri på 52 kWh, 90 kW/120 hk och räckvidd på 41 mil; Renault 5 på 52 kWh, 110 kW/150 hk och räckvidd på 41 mil. Till detta kommer olika utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om Renault 5 E-Tech 52 kWh och 150 hk (2025).

Renault är en liten halvkombi och ingen suv.

Jag har skrivit över dussinet artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault 5 E-Tech i topp (10 oktober 2024).

Dagens Nyheter har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh 150 hk (2025) som förproduktionsbil och ger den 18 av 25 poäng. Betyget är inte ett ”bäst-i-test”, även om DN i mångt och mycket är positiv till bilen. Dagens Nyheter ger bilen följande delbetyg: inget toppbetyg (fem poäng), högt betyg (fyra poäng) i köregenskaper, miljö och komfort, medelbetyg (tre poäng) i säkerhet och ekonomi, där tidningen noterar att bilen ännu inte är testad i Euro Ncap. Högsta Växeln gav den högsta betyg, 5 av 5 poäng, i test jag skrev om 10 oktober 2024.

Dagens Nyheter sammanfattar sin uppfattning om Renault 5 E-Tech 52 kWh 150 hk (2025) i artikeln: ”Jag lämnar tillbaka provkörningsbilen med en klar ‘vill ha‘-känsla, trots en del smågnäll. Frågan är nu bara hur dyr eller billig den blir i Sverige.”

Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Renault 5 E-Tech är ännu inte klart i kronor, men i Frankrike och Tyskland kostar versionen med stort batteri 32 000 euro, vilket med moms och diverse påslag blir cirka 380 000 kronor i Sverige. Olika versioner gör bilen dyrare.

Jag saknar en del på Renault 5 E-Tech 52 kWh 150 hk (2025): dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), snabbare snabbladdning, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk) och möjlighet till taklast.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Renault 5 E-Tech.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 5 E-Tech 52 kWh 150 hk (2025), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”stor körglädje”
+ sportläge med rallykänsla
+ stabil väghållning
+ fina retrodetaljer
+ bra fungerande pekskärm
+ värmepump
+ mycket bra förarstol
+ välbyggd
+ god sikt
+ fysiska reglage för det nödvändigaste

På minussidan:
– sannolikt relativt dyr
– litet baksäte
– dåliga säten i baksätet
– litet bagageutrymme
– små förvaringsutrymmen
– dålig bromskraft­åter­vinning
– inget enpedalsläge
– stolarna kanske inte rymmer stora personer

Renault 5 E-Tech 52 kWh 150 hk (2025) får 18 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Renault 5 E-Tech bra men brister!

Testet publicerades i Dagens Nyheter 19 oktober 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Renault

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *