Škoda Elroq ganska bra

Škoda Elroq är en ny bil från VW-koncernen, den kanske mest prisvärda av koncernens elbilar. Men den blir dyr med många tillval, som kunderna gärna vill ha.

Tjeckiska Škoda Elroq delar helelektriska MEB-plattformen med syskonet Audi, Cupra (Seat) och Volkswagen (VW). Men med Elroq utmanar den koncernsyskonen, som inte har någon motsvarande modell, som Škoda kallar kompakt elsuv.

Škoda har länge varit förknippat med lågprissegmentet inom VW-familjen, men nu börjar märket få premiumstatus, först med Škoda Enyaq, nu med den mindre Škoda Elroq. Dagens industri, som har testat Škoda Elroq 60, skriver: ”Det tjeckiska märket har lämnat budgetklassen och det märks.”

Škoda Elroq finns i tre modellversioner: Škoda Elroq 50 (170 hästkrafter, hk), Škoda Elroq 60 (204 hk) och Škoda Elroq 85 (286 hk). Till dessa kommer olika utrustningspaket. Den här artikeln handlar om Škoda Elroq 60.

Škoda Elroq håller fast vid Škodas profil på praktiska lösningar. Bilen har lastnät för laddkabeln under hatthyllan, paraplyer i dörrarna, inbyggd isskrapa, ”hängmatta” i bagageutrymmet för lösa saker, mobiltelefonfickor och flera smarta förvaringsfack.

Vi har haft nio artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Škoda Elroq bra alternativ (12 december 2024).

Dagens industri har testat Škoda Elroq 60 och ger den ett, som vi tolkar, godkänt betyg men inte så mycket mer. Dagens industris totalbetyg är 18 av 25 poäng, med fem delbetyg: näst högsta delbetyg (4 av 5) i köregenskaper, komfort och säkerhet samt mittenbetyg (3 av 5) i ekonomi och bilkänsla.

Dagens industri summerar i rubriken, ”Kul, snål – men lyxen kostar”. Tidningen förklarar i slutklämmen på testet: ”Skoda Elroq är praktisk, lättkörd och bekväm. Men priset på en välutrustad bil är utmanande.” Tidningen föredrar Škoda Elroq 85, som har både längre räckvidd och snabbare laddning.

Högsta Växeln har tidigare testat Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, Škoda Elroq bra alternativ
(12 december 2024). Webbplatsen ger bilen näst intill högsta betyg, 4 av 5 poäng, motsvarande 20 av 25 poäng.

Škoda kallar bilen en suv, vilket den blir först med fyrhjulsdrift, som är utlovad till andra halvåret 2025 med Škoda Elroq 85x, och dragkrok med högre dragvikt (Škoda Elroq 85 har 1 200 kilogram). Škoda Elroq 60 uppfyller i övrigt suv-kraven: rimligt kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och rimligt hög markfrigång (18,6 centimeter). Dragkrokens låga dragvikt gör att den inte uppfyller suv-kraven.

Här är fakta om Škoda Elroq 60:
√ Kompakt suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 204 hk.
√ Vridmoment 545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 135 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 24 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge, inte autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 63 kilowattimmar, kWh, och netto 59 kWh.
√ Blandad körning 1,55 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 40 mil WLTP.
√ Toppfart 160 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 8 sekunder.
√ Tomvikt 1 700/2 000 kilogram (olika uppgifter).
√ Maxlast inklusive förare 550 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 470 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 580 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 449 x 188/215 x 163 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall: två år med fria mil.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Škoda Elroq 60 från 479 900 kronor, för Škoda Elroq 50 från 424 900 kronor och för Škoda Elroq 85 från 534 900 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Dagens industri nämner tre konkurrenter till Škoda Elroq: Kia EV3, ”Samma storleksklass, längre räckvidd, lägre pris.”; Škoda Enyaq, ”Samma grundstomme, större och högre pris.”; Zeekr X, ”Släkting till Volvo EX30, kompakt men rymlig.” Till konkurrenterna hör rimligen också Cupra Born, VW ID.3/ID.4 och Volvo EX30.

Jag saknar en del på Škoda Elroq: lastutrymme under huven (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, ström från bilen/batteribank (V2L), autocharge och lägre pris på tillvalspaket.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Elroq 60, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ god komfort
+ praktisk
+ lättkörd
+ bekväm
+ lång räckvidd
+ ”flera smarta lösningar”
+ billig i grundversion
+ tyst
+ adaptivt chassi (DCC) för Elroq 85 som parerar ojämnheter i vägen
+ knappar/reglage för många funktioner
+ rimligt kraftfull motor
+ låg förbrukning
+ smidig och lätthanterlig i stad
+ rimligt rymligt baksäte
+ liten vändradie

På minussidan:
– dyra tillval
– bristande bilkänsla

Škoda Elroq 60 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 10 januari 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Škoda

Artikeln publicerad 10 januari 2025
Uppdaterad 11 januari 2025