Škoda Elroq inte prisvärd

Škoda är numera en relativt dyr bil från VW-koncernen, åtminstone om man räknar den modell och de utrustningspaket, som de flesta kunderna gärna vill ha. Nya minstingen, Škoda Elroq, är inget undantag.

Tjeckiska Škoda Elroq delar helelektriska plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) med syskonet Audi, Cupra/Seat och Volkswagen (VW). Med Elroq utmanar Škoda koncernsyskonen, som inte har någon motsvarande modell, det Škoda kallar kompakt elsuv.

Škoda Elroq finns i tre modellversioner: Škoda Elroq 50 (170 hästkrafter, hk), Škoda Elroq 60 (204 hk) och Škoda Elroq 85 (286 hk). Till dessa kommer olika utrustningspaket – City, Element, Clever och Plus – samt specialversion Sportline. Den här artikeln handlar om Škoda Elroq 60, oklart med vilket utrustningspaket.

Škoda Elroq håller fast vid Škodas profil på praktiska lösningar. Bilen har paraplyer i dörrarna, inbyggd isskrapa, nätväska för laddkablar i bagage­utrymmet, hängmatta i bagageutrymmet för lösa saker, mobiltelefonfickor och flera smarta förvaringsfack.

Vi har haft tolv artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Škoda Elroq 85 allt för dyr (250309).

Motor auto & sport har testat Škoda Elroq 60, där den ger bilen 4 av 5 poäng, vilket vi tolkar som godkänt men inte mer. Tidningen ger inga delbetyg men en gedigen genomgång och jämförelse med hela 13 konkurrenter.

Motor auto & sport summerar i rubriken: “Prisdilemmat”. I artikeln skriver tidningen: ”… varken den dyraste eller den billigaste versionen av Elroq är prisvärda. Mellanbrodern är inget prisklipp [… men den kan] vara elbilen för dig”. På ett annat ställe skriver tidningen om grundmodellen Elroq 50: ”För dyrt i förhållande till räckvidd och ’allt annat’.”

Vi Bilägare har tidigare testat Škoda Elroq 85 i vad den kallar ”Provkört”, som vi skrev om i artikeln Škoda Elroq 85 allt för dyr (250309), där vi tolkar omdömet som icke godkänt. Dagens Nyheter har testat Škoda Elroq 85 Sportline, som vi skrev om i Škoda Elroq 85 för dyr (250201), där den får 16 av 25 poäng. Dagens industri har testat Škoda Elroq 60, som vi skrev om i Skoda Elroq ganska bra (250110), där den får 18 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, som vi skrev om i Škoda Elroq bra alternativ (241212), där den får motsvarande 20 av 25 poäng.

Škoda kallar bilen en suv, vilket den inte är. Den blir suv med fyrhjulsdrift, som är utlovad till andra halvåret 2025 med Škoda Elroq 85x, och helst dragkrok med högre dragvikt. Škoda Elroq 60 uppfyller i övrigt suv-kraven: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (18,6 centimeter). Dragkrokens låga dragvikt gör att den inte uppfyller suv-kraven.

Här är fakta om Škoda Elroq 50/60/85:
√ Škoda kallar den kompakt suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 170/204/286 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 310/310/545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 145/165/175 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 25/24/28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge; har inte autocharge men lär vara på gång.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 55/63/82 kilowattimmar, kWh, och netto 52/59/77 kWh.
√ Blandad körning 1,6/1,61/1,55 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 37,1/42,1/57,2 mil WLTP (olika uppgifter förekommer).
√ Toppfart 160/160/180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 9/8/6,6 sekunder.
√ Tomvikt cirka 1 939/2 040/2 106 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 553/554/606 kg.
√ Bakre lastutrymme 470 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 580 l.
√ Utrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000/1 000/1 000 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 449 x 188/215 x 161–166 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall två år med fria mil.
√ Garantier: nybil två, med förlängd garanti tre år och 10 000 mil samt fyra år och 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Škoda Elroq 50 från 424 900 kronor, Škoda Elroq 60 från 479 900 kronor och Škoda Elroq 85 från 534 900 kronor. Högre utrustningspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Motor auto & sport nämner 13 konkurrenter till Škoda Elroq 60, där ”LR” står för ”long range” och ”ER” för ”extended range”: Lynk & Co 02 LR, Kia EV3, Kia EV3 LR, Škoda Elroq 50, Škoda Elroq 70, Škoda Enyaq 85, Tesla 3, Tesla 3 LR, Tesla Y LR, Volkswagen ID.3 Pure, Volvo EX30, Volvo EX30 ER och X-Peng G6. Men vad vi vet finns ingen Škoda Elroq 70…

Till konkurrenterna hör rimligen också Alfa Romeo Junior, Cupra Born, Hyundai Kona, Mini Countryman, VW D.4 och Zeekr X.

Jag saknar en del på Škoda Elroq 60: lastutrymme under huven (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, ström från bilen/batteribank (V2L), värmepump i alla modeller (ingår i Škoda Elroq 85) och lägre pris på tillvalspaket.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Elroq 60, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra utrymmen
+ välbyggd
+ hög komfort
+ ”okej elbilsegenskaper”
+ ”fin att köra”, körglädje
+ rymligt baksäte med bra lårstöd och högt ryggstöd
+ smart förvaringslåda på golvet bak
+ bra formgivning, ”kavat och robust”
+ fysiska handtag
+ bra inredning
+ bra med fysiska reglage
+ funktionell instrumentpanel framför ratten
+ mycket bra stolar
+ bra sikt
+ ovanligt bra backspeglar
+ stort bagageutrymme
+ bra nät för laddkabel i bagageutrymmet
+ ”härligt låg tyngdpunkt” som i alla elbilar
+ olika körprogram
+ mycket bra DCC-fjädring (tillval)
+ snäv vändradie
+ relativt tyst
+ vindrutevisning, HUD (tillval)

På minussidan:
– dyr
– dyra tillbehör/extrautrustning
– ingen frunk
– dålig räckvidd
– lätt slå i ”instrumentbrädan” med höger knä
– ingen värmepump
– ingen förvärmning av batteriet

Škoda Elroq 60 får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i Motor auto & sport 12 mars 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Škoda

Artikeln publicerad 13 mars 2025