Suvar är populära – läs gärna vad en ”suv” är i min artikel Detta är en suv. Därför skruvar många tillverkare på sina modeller, för att få dem suvaktiga. Senaste exemplet på det kommer från Volkswagen, där elbilen ID.5 är en sportigare version av den mer klassiska suven ID.4.
Dagens PS Motor har testat den nya VW, som är den tredje i ordningen på bolagets nya elbilplattform MEB. Den kommer på den svenska marknaden sommaren 2022.
ID.5 är mycket lik ID.4. Det är främst aktern, som skiljer dem år. ID.5 har ett sluttande bakparti, som gör den till en sportig kombination av suv och kupé.
ID.5 finns i två versioner, ID.5 Pro Performance med förbrukning på 1,7 kWh per mil WLTP vid blandad körning och ID.5 GTX med 1,8 kWh. Dessa har räckvidd på 52 mil WLTP för ID.5 Pro Performance respektive 49 mil för ID.5 GTX.
Snabbladdningen är fortfarande inte särskilt imponerande, även om Dagen PS Motor inte för upp det på minussidan: upp till 135 kW för ID.5 Pro Performance och 150 kW för ID.5 GTX. Dagens PS Motor påpekar klokt att kW-värdena är toppvärden ”vid optimala förutsättningar med låg SOC (State of Charge) och sommartemperaturer på ca 23 grader Celsius”.
Volkswagen levererar bilen ”koldioxidneutral” genom avtal med Jämtkraft, som ger tre års förnybar, gratis el. Men VW vägrar redovisa en livscykelanalys (LCA) för bilen.
Dagens PS Motor säger inget om vilka den ser som möjliga konkurrenter, inte heller vilken ID.5-modell man testat, vilken dragvikt den har, bagageutrymmet storlek och knappt några nackdelar med bilen.
Det som imponerar på testaren, som bevakat bilbranschen i mer än 15 år, är inte bilen i sig utan VW:s resa: ”Bolaget har gått från dieselgate (2015) till att bli en av världens största elbilstillverkare på bara 7 år. Målet är att minst 70 procent av det antal bilar som Volkswagen säljer i Europa ska vara helt eldrivna år 2030.”
På plussidan:
+ lågt luftmotstånd: 0,26 cW
+ bra räckvidd: 520 kilometer WLTP
+ el från bil till bostad (V2H) som gör bilen till rullande energilagringsenhet
+ dragkrok (elektriskt utfällbar)
+ stor skärm
+ användarvänlig display
+ bra navigator
+ head-up-display som visar central information i vindrutan
+ OTA, omfattande mjukvaruuppdatering
+ plug-and-charge-laddning som på Tesla
På minussidan:
– väldigt lik ID.4
– redovisar ingen livscykelanalys
Testet publicerades på Dagens PS Motor 3 april 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 3 april 2022