De tre senaste biltesterna i morgonrikstidningarna har varit kinesiska elbilar, där Dagens Nyheter testar den uppdaterade versionen av uppstickaren MG ZS EV Comfort, som får högt betyg.
Det fanns en hel del klagomål på MG ZS EV vid lanseringen sommaren 2021. Nu ger MG svar på tal, summerar DN.
Räckvidden ökar från 26 till 44 mil, motorn är starkare och dessutom snålare. Priset ökar något, men med inköpspris på 399 990 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor och privatleasing på 2 850 kronor per månad, är det en mycket prisvärd bil, framför allt för den som privatleasar den.
Bagageutrymme är på 448 liter, med nedfällda baksäten 1 375 liter. Släpvagnsvikten är medioker, 500 kilogram, men nu går bilen – till skillnad mot tidigare –att få med dragkrok. Snabbladdningen är på 92 kW, vilket DN tycker är respektabelt.
DN talar inte specifikt om några huvudkonkurrenter, men nämner Fiat 500e, Renault Zoe, Nissan Leaf och Volkswagen ID.3
”Nya MG ZS EV är definitivt med i leken”, summerar DN.
I sammanställningen nedan utgår jag från MG ZS EV Comfort som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ räckvidd 44 mil WLTP
+ stark, snål motor
+ snabb
+ förbrukning 1,78 kW per mil
+ bra utrustning
+ lågt pris
+ rymligt baksäte
+ nackskydd för alla baksätespassagerare
+ rattvärme
+ tillräckligt stort bagageutrymme
+ trefasladdare på 11 kilowatt
På minussidan:
– ingen nätuppdatering (OTA)
– långsam respons på pekskärmen
– inget alternativ med fyrhjusdrift
– dålig röststyrning
– rattstången går inte att ställa in längsled
MG ZS EV Comfort får 21 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 29 januari 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 31 januari 2022