Stark VW ID.7-elbil

Volkswagenfamiljen har – med undantag för Audi – haft stora problem med sina elbilar, men nu början VW-koncernen få saker och ting på plats.

Senaste tillskottet är ID.7, som dock inte finns för leverans än.

VW delar den renodlade elbils-MEB-plattformen med VW:s andra ID-bilar, inklusive ID Buzz, och syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och Škoda Enyaq. VW ID.7 kommer som både kombi och sedan, både i två- och fyrhjulsdrivna versioner, den senare kallad GTX. De första modellerna kommer i höst. VW ID.7 är närmast beskriven som en eldriven Passat.

Produktionen kommer att ske i Emden, Tyskland. VW ID.7 finns i två versioner, VW ID.7 Pro och VW ID.7 Pro S.

Jag har haft många artiklar om Volkswagens elbilar och elbussar på Jörgensval.se: VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), Folkabuss för yrkesfolk (22 december 2022), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), Bra VW-buss på el om ”vanliga” elbussen ID. Buzz Pro (10 september 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022), Nostalgibuss på el (6 mars 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Dagens Nyheter har testat Volkswagen ID.7 Pro S – och gör tummen upp. Tidningen ger den i praktiken bäst-i-test-betyg, 21 av 25 poäng.

Här är fakta om sedanen/halvkombin Volkswagen ID.7 Pro S.

√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 286 hästkrafter och vridmoment på 545 newtonmeter (Nm).

√ Säkerheten är mycket hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 170/200 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har sannolikt ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.

√ Batteriets storlek är 91 kilowattimmar (kWh) brutto och 86 kWh netto (finns även med 77 kWh). Förbrukningen är inte angiven. Räckvidden är 70 mil WLTP (77 kWh: 61,5 mil).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7 sekunder, toppfarten 180 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är 532 liter, ingen uppgift finns om utrymme med nedfällda baksäten, inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 200 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.

√ Garantivillkoren är inte klara.

√ Priset för VW ID.7 är inte klart, men sannolikt strax över 600 000 kronor för mindre batteriet och betydligt mer för större batteriet som testet omfattar.

Standardutrustningen är relativt hög; för den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar VW ID.7 Pro S med? DN nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 Pro S, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket hög säkerhet
+ mycket tydlig miljöprofil
+ komfortabel fjädring
+ lång räckvidd
+ stora innerutrymmen
+ bra och stora skärmar med menysystem
+ bra infotainmentsystem
+ rymligt och bekvämt baksäte
+ rymligt bagageutrymme
+ tyst
+ avspänd styrning
+ head-up-display
+ elektriskt styrda luftutsläpp
+ räckvidd på 70 mil WLTP

På minussidan:
– liten förarskärm
– förmodat dyr
– rattknapparna fungerar inte bra
– inte roligt att köra; för fluffig, tung och sävlig i reaktionerna
– dålig instrumentering framför ratten
– polariserande solglasögon fungerar inte med head-up-displayen

VW ID.7 Pro S får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 6 maj 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 10 maj 2023