De europeiska motorjournalisternas utmärkelse ”Årets Bil” brukar vara en uppgörelse mellan olika bensin- och dieselbilar. Så inte i år. Elbilen Kia EV6 segrar i den prestigefyllda tävlingen ”Årets Bil 2022”.
Inte nog med det. Elbilar tog hem storslam i ”Årets Bil 2022”, där sex av sju finalister var helelektriska bilar. Kampen var hård mellan Kia EV6, Renault Mégane E-tech Electric och Hyundai Ioniq 5.
Plats- och poängfördelningen blev:
1. Kia EV6 (el), 279 poäng
2. Renault Mégane E-tech Electric (el), 265 poäng
3. Hyundai Ioniq 5 (el), 261 poäng
4. Peugeot 308 (el, laddhybrid, bensin och diesel), 191 poäng
5. Škoda Enyaq iV (el), 185 poäng
6. Ford Mustang Mach-e (el), 150 poäng
7. Cupra Born från Seat (el), 144 poäng.
Femtionio jurymedlemmarna från 22 europeiska länderna röstade fram Kia EV6 som vinnare. Juryn bestämde i sista minuten att de ryska rösterna inte skulle räknas.
Kia EV6 gick vinnande ur striden på grund av att supersnabbladdning med 800 V-teknik för första gången finns i en mer normalt prissatt bil, vilket även gäller Ioniq 5. Till detta kommer spännande design, goda köregenskaper, hög kvalitet, fin styrning, bra balans, bekväm bil och effektiv bullerdämpning, enligt en av de tre svenska jurymedlemmarna, Vi Bilägares Tommy Wahlström. Han placerade dock Škoda Enyaq iV på förstaplats och Kia EV6 på andra.
De sydkoreanska syskonmodellerna Kia EV6 och Hyundai Ioniq gick alltså till final och fick pallplats. Men inom Volkswagen-familjen var det bara Škoda Enyaq, som fick slåss om toppositionerna – Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID.4 kom inte ens till final. Även Tesla Model Y blev utan finalplats, liksom bland andra BMW iX, Mercedes C-klass och Nissan Qashqai.
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 1 mars 2022