Det kommer allt flera billiga elbilar. En tillverkare, som tidigare inte haft någon elbil alls, är Suzuki. Nu lanserar företaget den fyrhjulsdrivna elbilen eVitara.
Suzuki har fram till nu inte haft några renodlade elbilar. Nu kommer den första, eVitara, och sedan ska ytterligare tre göra entré till 2030.
Suzuki eVitara bygger på en egenutvecklad plattform, Heartect-e. Den finns också i kommande Toyota Urban Cruiser. Tillverkningen sker i Indien, där Suzuki är ett stort märke.
Suzuki eVitara finns i två versioner: fyrhjulsdriven på 61 kilowattimmar, kWh, och framhjulsdriven på 49 kWh. Bilen finns med två utrustningsnivåer: Select och Inclusive.
Denna artikel handlar om fyrhjulsdrivna Suzuki eVitara 61 kWh AWD, som är enda version som kommer på den svenska marknaden. En stor fråga är vad priset blir. En rimlig gissning är att den kvalar in i kategorin elbilar, som i grundversionen kostar 400 000–450 000 kronor.
Vi har inte skrivit något på Jörgensval.se om Suzukis elbilar, eftersom det inte finns några.
Teknikens Värld har testat Suzuki eVitara 61 kWh AWD som förproduktionsbil i vad tidningen kallar ”provkörd”, där den inte ger några poäng. Omdömet om bilen blir, som vi tolkar det, ett tummen upp – med reservation för priset.
Teknikens Värld sammanfattar sin syn på Suzuki eVitara 61 kWh AWD i rubriken: “Ny elektrisk japan Suzuki debuterar med snäll elbil”.
Bilen är, enligt Suzuki, en suv. Den uppfyller kraven på en suv i form av fyrhjulsdrift, rimligt kraftfull motorstyrka, plats för fem personer och hög markfrigång (180 millimeter). Den uppfyller inte suv-kraven på rejält bagageutrymme och dragkrok med rejäl dragvikt (är bara på 750 kilogram).

Här är fakta om Suzuki eVitara 61 kWh AWD:
√ Kompakt suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor 184 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 193 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 90 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inte plug & charge och/eller autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjärnfosfat) inte klart om 61 kilowattimmar, kWh, är brutto eller netto.
√ Blandad körning 1,65 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 39,6 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,4 sekunder.
√ Tomvikt 1 760–1 899 kilogram beroende på utrustningsnivå.
√ Maxlast inklusive förare cirka 505 kilogram.
√ Bakre lastutrymme cirka 306 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten cirka 660 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750 kilogram.
√ Inga uppgifter om taklast.
√ Längd/bredd/höjd: 428 x 180 x 164 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall inget klart besked.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år och batteri åtta år.
√ Pris för Suzuki eVitara 61 kWh AWD är ännu inte klart.
Teknikens Värld nämner två konkurrenter till Suzuki eVitara 61 kWh AWD: Škoda Elroq 85, ”Finns med olika batteripaket och på sikt även som fyrhjulsdriven. Snabbare laddning, längre räckvidd och aningen större kupé. Intressant prisbild om du lyckas välja rätt utrustning. Pris: från 424 900 kronor.”; Toyota Urban Cruiser, ”Syskonbilen från Toyota blir så klart en tuff konkurrent, speciellt i Sverige där Toyota har en stark position. Det blir intressant att se hur Toyota gör med fyrhjulsdrift och batteristorlekar. Vi provkör Urban Cruiser i början av juni. Pris: Ej klart.”
Till konkurrenterna hör rimligen också Citroën ë-C3, Kia EV3 och någon bil från Volkswagen.
Jag saknar en hel del på Suzuki eVitara 61 kWh AWD: plug & charge och/eller autocharge, ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning, frunk, nätuppdatering (OTA), högre dragvikt och pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Suzuki eVitara 61 kWh AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fin styrning
+ kort vändradie
+ bra komfort
+ individuellt skjutbara stolar i baksätet
+ många manuella knappar/reglage
+ bra app som det går att styra det mesta med
+ batteri med bra vinterprestanda
+ bra utrymme för förare och främre passagerare
+ mycket bra filhållningsassistent
På minussidan:
– brister i körställning
– långsam snabbladdning
– manuell förvärmning av batteriet
– kort räckvidd
– baksäten med hög sittposition och korta dynor
– dålig acceleration oavsett körprogram
– dåliga energiåtervinningsprogram
Suzuki eVitara 61 kWh AWD får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Teknikens Värld 14 maj 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Suzuki
Artikeln publicerad 19 maj 2025