Renault 4 E-Tech finns nu på den svenska marknaden. Den nya elbilsversionen av Renault 4 är en helt ny bil, där vissa designmoment påminner om bensinversionen, som på sin tid gjorde succé.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic, Renault 5 och nu Renault 4.

Renault 4 har en lång historia, i Sverige känd som ”Laban” och från annonser som ”Skrytbil?”. Den är Renaults mest sålda bil någonsin, har sålt över åtta miljoner bilar globalt fram till 1994 och är fjärde mest sålda bilen genom tiderna i Europa. I Sverige såldes den 1961–1981. Renault 4 E-Tech är exempel på det tillverkaren kallar ”retro-futurism”, gamla modeller (Renault 4) i modern eldrift, som fångar köpare på nostalgi och känslor.

Renault 4 E-Tech finns för försäljning i Sverige.

Renaults ägare är Renault Group/Renault SA, ett börsnoterat företag med franska staten och Nissan som största ägare (cirka 15 procent vardera). Renault har ett internationellt samarbete i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Renault 4 E-Tech byggs på renodlad elbilsplattform, AmpR Small (även kallad Ampere Small EV platform/CMF-B EV), med de fördelar detta innebär.

Andra bilar som delar plattformen AmpR Small är Alpine A290, Nissan Micra EV, Renault 5 E-Tech Electric och Renault Twingo E-Tech. 

Renault 4 E-Tech har till och från tillägget ”Electric” och/eller antalet hästkrafter, hk, ”122” eller ”150”, och/eller antalet kilowattimmar, ”40” eller ”52” kWh. Den finns i två versioner i Sverige: Urban Range med batteri på 40 kWh och 122 hk samt Comfort Range med 52 kWh och 150 hk. Det finns tre utrustningsnivåer i Sverige: Evolution (40 kWh), Techno (52 kWh) och Iconic (52 kWh). Denna artikel handlar om Renault 4 E-Tech 52 kWh, oklart vilken utrustningsnivå, som Gröna Mobilister testat.

Renault 4 E-Tech byggs för den europeiska marknaden i Maubeuge, Franrike. Renault tillverkar det mesta till bilen i Frankrike: batterierna i Douai och elmotorn i Cléo. Cirka 75 procent av leverantörerna finns på högst 30 mils avstånd från fabriken. Renault marknadsför bilen som en europeisk bil.

Gröna Mobilister har testat Renault 4 E-Tech, där webbplatsen inte sätter betyg eller poäng. Vi tolkar omdömet som att bilen får ett svagt godkänt.

Gröna Mobilister skriver i ingressen: ”Renault 4 är större och dyrare än Renault 5, och nosar prismässigt på betydligt större bilar. Har Renault hittat rätt balans mellan retro och nytänk eller prisar de ut sig?” Gröna Mobilister ger svaret: ”Jag hade gärna skalat bort mer för en lägre prislapp.”

Vi har skrivit 21 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault 5 E-Tech bra elbil(250704).

Enligt tillverkaren är Renault 4 E-Tech en liten halvkombi och ingen suv. Den uppfyller dock flera suv-krav: stort bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (181 millimeter).

Vi Bilägare har testat Renault 4 E-Tech Comfort Range i vad den kallar ”Provkört”, som vi skrev om i Renault 4 E-Tech Comfort godkänd (250614), där den inte får betyg eller poäng. Dagens industri har testat Renault 4 E-Tech Urban Range, som vi skrev om i Comeback för Renault 4 (250613), där den får 17 av 25 poäng. Teknikens Värld har testat Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range, som vi skrev om i Renault 4 E-Tech godkänd (250612), där den inte får betyg eller poäng.

Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Renault 4 E-Tech 40 kWh från 384 900 kronor och Renault 4 E-Tech 52 kWh från 434 900 kronor.

Gröna Mobilister nämner fyra specifika konkurrenter till Renault 4 E-Tech: Fiat Grande Panda, ”Också en ikon som återuppstått i fin, eldriven form”; Renault 5 E-Tech, ”Samma teknik, billigare men också klart mindre”; Renault Mégane/Scenic, ”Större, bara lite dyrare, men inte lika cool”; Volvo EX30, ”Enklare, trängre, men väldigt snabb och känns lyxigare – utan grund”.

Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar, lite beroende på om man går upp eller ner i storlek något: BYD  Atto 2, BYD  Atto 3, Citroën ë-C3, Citroën ë-C4, Cupra Born, Cupra Tavascan, Ford Puma Gen-E, Hyundai  Inster, Hyundai  Kona Electric, Kia EV3, Kia  Niro  EV, Lynk & Co 02, MG  ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3 och Zeekr X.

Jag saknar en del på Renault 4 E-Tech: större räckvidd för 52 kWh eller ny tredje version, snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), högre maxvikt, bättre krockskydd och lägre pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 4 E-Tech 52 kWh som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snygg
+ komfortabel
+ rymligt baksäte
+ flesta delar från Frankrike/Europa
+ går att fälla främre passagerarstolen så att man kan lasta 220 centimeter
+ takräcke
+ baksätet går att fälla 60/40
+ lättlastad
+ bagageutrymme med krokar och öglor att fästa saker i
+ förarstolen har bra inställningsmöjligheter
+ många fysiska knappar och reglage
+ bra förbrukningsangivelser
+ tillräcklig acceleration
+ hög markfrigång (18 cm)
+ bromskraftsåterföring med rattpaddlar
+ effektiv värmepump
+ ström från bilen, batteribank, V2, på 3,7 kW
+ dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G
+ ladduttag på vänster framflygel
+ väl fungerande app  

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– ingen 22 kW-laddning
– dålig räckvidd
– brister i säkerhet
– viss säkerhetsutrustning kostar extra
– går inte skjuta baksätet framåt-bakåt eller ställa in vinkeln på baksätets ryggstöd
– låg släpvagnsvikt
– ingen frunk
– små stolar
– dålig växelväljare
– konstig inställning av radio och ljud
– ingen ”riktig hastighetsmätare” 
– digitala instrumenteringen delvis på engelska och franska
– digital röststyrning fungerar inte på svenska
– körläget ”eco” inte bra
– växelväljare utan parkeringsläge
– lägsta utrustningsnivån Techno ger lite för 52 kWh-versionen
– relativt dyr

Renault 4 E-Tech 52 kW får inga poäng/betyg i testet.

Läs hela artikeln på Renault 4 E-Tech svagt godkänt!

Testet publicerades på webbplatsen för Gröna Mobilister 18 december 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Renault