Svagt godkänt för Smart #3

Smart är en liten elbil, som blivit större med varje ny modell. Smart #3, som är den största hittills, har nu två år på nacken. Hur står sig den jämfört med Škoda Elroq och Volvo EX40?

Smart var till en början ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klockmärket Swatch, för att ta fram en liten, trendig och billig fossilbil. Sedan blev ägaren i praktiken Mercedes-Benz. Sedan flera år är Smart samägt av Mercedes-Benz och Geely Holding.

Smart #3 finns för leverans i Sverige sedan 2024.

Huvudägare är tyska Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding.

Tillverkningen för den europeiska marknaden sker i Xian, Shaanxi, Kina.

Smart #3 bygger på en renodlad elbilsplattform, Sustainable Experience Architecture SEA2, även kallad SEA2/PMA2.

Den delar plattform med Smart #1, Volvo EX30, Zeekr X och Lynk & Co 02. Enkelt uttryckt har Smart #3 Geelys tekniska plattform och Mercedes design.

Smart #3 finns i två versioner i Sverige: Smart #3 RWD (tvåhjulsdrift) och Smart #3 AWD (fyrhjulsdrift). Det finns sex utrustningsnivåer: Pro (RWD), Pro+ (RWD), Premium (RWD), Pulse (RWD), 25 Years Edition (RWD) och Brabus (AWD). Denna artikel handlar om Smart #3 Premium.

Tidningen Auto, motor & sport har testat Smart #3 Premium i en envig med Škoda Elroq RS och Volvo EX40 Single Motor Extended Range Plus. Smart #3 är enda bil som kostar mindre än 550 000 kronor, gränsen för vår bevakning av ”vanliga” elbilar. Därför refererar vi testet av Smart #3, även om den kommer sist av de tre testade bilarna. Škoda Elroq får 27 poäng, Volvo EX40 får 23 poäng och Smart #3 får 22 poäng.

Tidningen Auto, motor & sport sätter betyg i halva steg, där högsta betyg är 5 stjärnor. Smart #3 Premium får 4 stjärnor. Smart #3 Premium får knappt högsta betyg (4,5 stjärnor) i miljö, drygt näst högsta betyg (3,5 stjärnor) i drivlina, medelbetyg (3 stjärnor) i chassi, komfort och köregenskaper samt lågt betyg (2,5 stjärnor) i säkerhet. Vi tolkar betyget som ett svagt godkänt.

Vi har tidigare skrivit sju artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se, där den sista med länk är Är Smart #3 ett smart val? (241215).

Gröna Mobilister har testat Smart #3, som vi skrev om i artikeln Är Smart #3 ett smart val? (241215), där den inte fick något betyg. Svenska Dagbladet har testat Smart #3, som vi skrev om i artikeln Smart #3 ganska smart val (240427), där den få motsvarande 17 av 25 poäng. Dagens Nyheter har testat Smart #3, som vi skrev om i artikeln Smart inte så smart val (240121), där den får 16 av 25 poäng.

Bilen är, enligt Smart, en suv eller crossover. Smart #3 Brabus (AWD) uppfyller suv-kravet på fyrhjulsdrift, men inte den testade bilen. Den uppfyller inte heller suv-kraven på hög markfrigång (16 centimeter, vid full last 13,5 cm), terrängfordonsegenskaper, hög sittställning och stort bagageutrymme. Den uppfyller suv-kraven på rejäl dragvikt (har 1 600 kilogram) och plats för fem personer.

Här är fakta om Smart #3 RWD och Smart #3 AWD:
√ Företaget kallar bilen mellanstor suv eller crossover.
√ Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 268–272/422–428 hästkrafter, hk, 200/315 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 343/543 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Testad i Euro Ncap med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på knappt 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge.
√ Sannolikt ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 66 kilowattimmar, kWh, och netto 62 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,53–2,10 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 45,5/41,5 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 5,8/3,7 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 780–1 910 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 450 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 370 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 160 l.
√ Litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Minimalt lastutrymme under huven (frunk) på 15 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 440 x 184 x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Sannolikt serviceintervall 2 000 mil eller tolv månader.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Smart #3 Pro är från 429 900 kronor, Smart #3 Pro+ från 479 900 kronor, Smart #3 Premium och Smart #3 Pulse från 509 900 kronor, Smart #3 25 Years Edition från 514 900 kronor och Smart #3 Brabus från 554 900 kronor.

Auto, motor & sport nämner inga uttryckliga konkurrenter till Smart #3 Premium, men den möter två andra bilar i en gedigen test: Škoda Elroq RS och Volvo EX40 Single Motor Extended Range Plus.

Till konkurrenterna hör rimligen också Lynk & Co 02, Tesla Model 3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Jag saknar en hel del på Smart #3 Premium: större frunk, snabbare laddning/800-voltsystem, längre räckvidd, ström från bilen/batteribank (V2L), lång serviceintervall, högre maxlast och lägre pris för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.

I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #3 Premium som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ vindrutevisning, head-up-display (HUD)
+ instrumentpanel framför ratten
+ klarar snabba riktningsbyten bra
+ enormt panoramaglastak ger stor rymdkänsla
+ litet stuvutrymme under bagagegolvet
+ minimal frunk
+ låg förbrukning
+ snabb destinationsladdning, AC-laddning (22 kilowatt)
+ relativt billig
+ bra drivlina

På minussidan:
– hög mittkonsol
– dåliga säten
– dålig komfort
– dåligt breddutrymme i baksätet
– brister i styrning
– infällbara handtag med kvalitetsbrister
– högt ljud
– få manuella reglage och otydlig användning
– obekvämt nackstöd
– krångliga spegelinställningar
– långsam snabbladdning
– relativt dålig säkerhet
– bromssträcka under genomsnittet

Smart #3 Premium får fyra av fem poäng i testet.

Testet publicerades i Auto, motor & sport nummer 1, 2016 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Smart

Artikeln publicerad 4 december 2025