Startfältet för eldrivna SUV:ar som uppfyller krav som många ställer – fyrhjulsdrift, rejäl dragvikt (minst 1 500 kg), supersnabbladdning, stort bagageutrymme och prislapp rejält under en miljon kronor – är begränsat. Här finns främst Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y. Jag har tidigare testat Kia EV 6. Nu har turen kommit till Tesla Model Y.
Jag hämtade Tesla Y på Arlanda fredag den 3 september 2021 och har nu kört närmare hundra mil med den. Ett stort plus med bilen är alla bagageutrymmen, där utrymmet under durken, det vill säga vanliga bagageutrymmet, är stort nog att rymma en ansenlig del av mig själv (bilden).
Här är mina plus och minus:
På plussidan:
+ bra räckvidd, cirka 51 mil
+ låg elförbrukning, cirka 16,9 kWh WLTP
+ stor, jämfört med Tesla 3 är den sex cm längre, sju cm bredare och arton cm högre
+ bra finish utan glipor och med tjock lack
+ värmepump som ger bra värme och kyla av batteri och människor
+ rattvärme
+ bra kameror runt om
+ rymligt baksäte med bra fotutrymme även för mittpassageraren
+ panoramaglastak utan båge
+ bra förvaring i dörrar och mellan framsäten
+ hög sittposition som man förväntar sig av en SUV
+ enormt bagageutrymme, dels bak med två bra utrymmen även under durken och på sidorna samt bra stuvutrymme under motorhuven (”frunk”)
+ möjlighet till ”mikrocamping” i bilen, som har tillräckligt plant, långt och bredd utrymme i bagageutrymmet för en dubbelmadrass samt inställning campingläge som gör campingen bekväm
+ bra acceleration, från 0–100 km/t på fem sekunder, som gör den säker vid filbyte och utkörning på väg
+ toppfart på 217 km/t
+ sportig känsla
+ tyst
+ bra körkänsla
+ bra musikkvalitet
+ app med nyckel, laddstyrning och andra praktiska funktioner
+ oöverträffat laddningsnätverk
+ OTA-uppdatering som är mer långtgående än andra märken
+ dragvikt på 1 600 kg för bromsat släp och 750 kg för obromsat släp
+ laddtid på 15 minuter ger räckvidd på cirka 270 km
+ inget servicekrav
+ filmning av miljön runt bilen som ökar säkerheten när den är parkerad
+ massa praktiska saker som enkelhet vid laddning (tryck på laddhandskens knapp så öppnar sig laddluckan, sätt i laddhandsken så startar laddningen, ta bort laddhandsken och luckan stängs automatiskt, debitering sket automatiskt till anslutet bankkort), hantering av bilen via app och campingläge
+ åtskilliga roliga saker som spel, karaoke och högtalare utanför bilen.
Tesla Y har vissa nackdelar jämfört med elbilar som på vissa områden ligger före Tesla.
På minussidan:
– sämre supernsnabbladdning än Kia Eva 6 och Ioniq 5, där Kia EV 6 laddar 34 mil på 16 minuter
– inga eluttag som möjliggör att man kan ladda andra bilar, köra maskiner på el etcetera; den saknar alltså det man förkortar ”V2L” (vehicle to load)
– inga lasthållare i bagageutrymmet
– plötslig omstart av systemet under färd, då bland annat hastighetsmätaren försvinner
– hård fjädring som märks på grusvägar
– sämre snabbkontroll av t ex bromsregenerering och fläkt/värme-kyla än andra elbilar
– inget insynsskydd i bagageutrymmet, men finns från tredjepartsleverantörer
– lite väl minimalistisk bil, som gör att man förlorar i funktionalitet
– visar inte procent av laddning och beräknad räckvidd samtidigt
– avancerade självkörningsfunktioner är tillval
– glest servicenät, även om det finns mobila team som kan ordna mycket på plats
Självklarheter som finns i Tesla Y och de konkurrerande bilarna:
• vätskekylt batteri som tillåter upprepade snabbladdningar
• 11 kW-ombordladdare för växelström
• grundläggande självkörandefunktioner
• USB-uttag
• flexibel nedfällning av baksätet i tre delar eller skidlucka
• elektronisk öppning av baklucka
• bromsenergiåtervinning i olika lägen
Jörgen Bengtson
Foto: Björn Hoffmann
Artikeln publicerad 4 september 2021