Tesla är ett starkt elbilsmärke. Men det har tappat marknadsandelar i en stor del av världen sedan huvudägaren och verkställande direktören Elon Musk 2025 började agera allt mer politiskt och lägga sig i demokratiska val i andra länder. Nu finns en ny, avskalad Tesla Model Y Standard för under 500 000 kronor. Kommer den att förändra situationen?
Tesla har många elbilar på marknaden, där Tesla Model 3 och framför allt Tesla Model Y dominerar stort. Model Y har fått flera uppgraderingar och hösten 2025 även en avskalad version.
Tesla Model Y Standard finns för leverans i Sverige från november 2025.
Tesla är ett börsnoterat företag i USA med institutionella och privata aktieägare. Huvudägare är Elon Musk, som äger 13–15 procent och är bolagets vd.
Tillverkningen av Tesla Model Y för den europeiska marknaden sker på Gigafactory Berlin i Grünheide, Berlin-Brandenburg, Tyskland.
Tesla Model Y bygger på en renodlad elbilsplattform, Tesla 3/Y-plattformen, med de fördelar detta innebär.
Den delar plattform med Tesla Model 3.
Tesla Model Y finns i fyra versioner i Sverige: Tesla Model Y Standard (bakhjulsdrift), Tesla Model Y Premium RWD (framhjulsdrift), Tesla Model Y Premium AWD (fyrhjulsdrift) och Tesla Model Y Performance AWD (fyrhjulsdrift). Det finns inga egentliga utrustningsnivåer, däremot olika tillval som gör respektive versioner något dyrare. Denna artikel handlar om Tesla Model Y Standard, som är en bantad version av gamla Tesla Model Y Standard Range.
Teknikens Värld har har testat Tesla Model Y Standard i något tidningen kallar ”Provkörd!”, där man inte sätter poäng eller betyg. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Tesla Model Y Standard som ”tummen upp”.
Teknikens Värld säger i rubriken: ”Tesla Model Y Standard En ny standard Tesla Model Y i ett billigare utförande”. Tidningen är tveksam till varianten, eftersom prisskillnaden är liten mot den mer välutrustade varianten: ”Men från den tidigare instegsversionen skiljer det bara omkring 50 000 kronor, så frågan är hur många nya kunder man kan locka till sig med den här bilen.”
Vi har tidigare skrivit 22 artiklar på Jörgensval.se om Teslas elbilar. Den sista med länk är Tesla Y med bra uppgradering (251011).
Ingen av de tidningar och webbplatser vi i övrigt bevakar – Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta Växeln och Vi Bilägare – har testat Tesla Model Y Standard.
Bilen är, enligt Tesla, en suv. Den uppfyller inte suv-kraven på fyrhjulsdrift (vilket Tesla Model Y Premium AWD och Tesla Model Y Performance AWD gör) och terrängfordonsegenskaper. Den uppfyller suv-kraven på rejäl dragvikt (har 1 600 kilogram), plats för fem personer, hög sittställning, stort bagageutrymme och med tvekan hög markfrigång (16,7 centimeter).
Här är fakta för Tesla Model Y Standard:
√ Företaget kallar bilen mellanstor suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 299 hästkrafter, hk, 220 kilowatt, kW.
√ Vridmoment cirka 420 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testat i Euro Ncap, gamla hade 5 av 5 stjärnor.
√ Snabbladdning 175 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Automatisk laddning på Teslas laddstationer, inte autocharge och plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 72 kW och netto 69,5 kWh.
√ Blandad körning 1,31 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 53,4 mil WLTP.
√ Toppfart 201 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 7,2 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 900 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 510 kg.
√ Bakre lastutrymme 835 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 2 118 l.
√ Litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) 117 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 479 x 192 x 162 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Ingen Apple carplay och Android auto.
√ Inga krav på serviceintervall.
√ Garantier: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år och batteri åtta år eller 19 200 mil.
√ Pris för Tesla Model Y Standard från 499 990 kronor.
Teknikens Värld nämner två uttryckliga konkurrenter till Tesla Model Y Standard: Škoda Enyaq 85, ”Tuff konkurrent, men nu när Model Y Standard blivit så ’billig’ är Skoda Enyaq som instegsversion ganska mycket dyrare. Möjligtvis har Skodan längre räckvidd. Pris: Från 569 900 kronor.”; Xpeng G6 RWD Long Range, ”Dyrare än Teslan, men har mer utrustning som standard – det finns ingen instegare på samma sätt. Har också längre räckvidd och högre laddeffekt. Pris: Från 579 900 kronor.”

Till konkurrenterna hör rimligen Hyundai Ioniq 5, Kia EV5, Kia EV6, Polestar 4, Škoda Elroq, Tesla Model Y Premium RWD, Tesla Model Y Premium AWD, Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.7, Volvo EX40, Volvo EX60 (kommande) och Volvo EX90.
Jag saknar en hel del på Tesla Model Y Standard: snabbare laddning/800-voltsystem, autocharge och/eller plug & charge, ström från bilen/batteribank (V2L), instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning, manuella reglage/knappar, Apple carplay och Android auto samt billigare mjukvaruppgraderingar.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model Y Standard som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig
+ bra fjädring
+ mycket bra baksäte: bra lårstöd, benutrymme och takhöjd
+ stort bagageutrymme
+ lastutrymme under golvet
+ stabil och trevlig på vägen
+ skarp och bestämd styrning, snudd på sportig
+ rimlig acceleration, 0–100 km/t på 2 sekunder
+ extremt låg förbrukning, 1,31 kilowattimma per mil
+ bra mjukvara och funktion på pekskärmen
På minussidan:
– mindre premiumkänsla i klädsel
– högt ljud
– sämre sittkomfort i framsätena
– dålig snabbladdning på 175 kW
– inga pekskärmar i baksätet
– få manuella reglage, inte ens för stolinställning
Tesla Model Y Standard får inga poäng/betyg i testet.
Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 1, 2026 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 27 december 2025