Toppbetyg: Audi Q8 55 e-tron

Audi har gjort en resa till premiumbil och sedan för fem år sedan den första elbilen som utmanade Tesla i premium- och suv-segmentet med Audi e-tron. Den hade dock nackdelar som bland annat kort räckvid och hög förbrukning. Nu har Audi kommit med nya modeller av e-tron, som ger bra valuta för penarna och en ny modellbeteckning Q8 e-tron, där Q8 historiskt står för Audis flaggskeppsmodeller. Men den kostar mer än Tesla.

Audi e-tron har fått mängder av nya funktioner, som gör att det förtjänar en ny modellbeteckning, Audi Q8 e-tron. Denna bil finns som Audi Q8 50 e-tron, Audi Q8 55 e-tron och Audi SQ8 e-tron; respektive version finns som suv och så kallad sportback. Till år 2026 lovar Audi att det ska finnas 20 elbilsmodeller och från 2033 ska bolaget bara tillverka elbilar

Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).

Dagens industri har testat Audi Q8 55 e-tron och hyllar bilen. Den får 21 av 25 poäng, vilket i praktiken placerar den i kategorin ”bäst-i-test”. Ändå avslutar Di, utan att ge exempel mer än att man kan gissa att tidningen syftar på åtminstone Teslas tre toppmodeller: ”Trots alla uppdateringar så har konkurrenterna sprungit förbi både vad gäller räckvidd och acceleration.”

Här är lite fakta om suven Audi Q8 55 e-tron:

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 408 hästkrafter och vridmoment på 664 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW med tillval på 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.

√ Batteriets storlek är 106 kilowattimmar netto och 114 kWh brutto. Räckvidden är 58,2 mil WLTP (sportback: 60 mil). Förbrukningen är 2,07–2,44 kWh per mil.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 569 liter, med nedfällt baksäte 1 637 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 800 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men inte head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för suven Audi Q8 55 e-tron är från 914 400 kronor, provkörningsbilen 1 152 600 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset rejält.

Di nämner tre konkurrenter: BMW iX, ”hög komfort, kvalitetskänsla och låg ljudnivå”; ”Mercedes EQE SUV, ”senaste tillskottet i elfamiljen med upp till 66 mils räckvidd”; Tesla Model X Plain, ”ultrasnabb sjusitsare, tillgång till Teslas laddnätverk”.

I sammanställningen nedan utgår jag från suven Audi Q8 55 e-tron, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög komfort
+ hög säkerhet
+ sju körlägen
+ ombonad och lyxig kupé
+ jämn nivå med adaptiva farthållaren
+ låg ljudnivå i kupén
+ utmärkt sikt i förarsätet
+ ”ypperlig körupplevelse”
+ sportig trots tung suv
+ distinkt styrning
+ hapatiska knappar på skärm som fungerar även med vantar
+ skärm framför ratten med viktigaste informationen
+ snabbknappar och vred på ratten för viktigaste funktionerna
+ tillval för extra laddport höger fram istället för enbart vänster fram
+ rymligt baksäte, även för tre vuxna
+ bra luftfjädring
+ går att höja markfrigången med 76 millimeter
+ bra fyrhjulsdrift
+ stort bagageutrymme med extra utrymme under durken
+ stort bagageutrymme under huven (frunk) för bland annat laddkablar
+ kvalitet i detaljer som upplysta bälteshållare

På minussidan:
– relativt kort räckvidd
– dålig röststyrning
– navigatorn dålig på att hantera supersnabbladdare (150 kW och högre)
– laddluckan fungerar inte bra
– sämre laddkapacitet än utlovat, översteg aldrig 110 kW på supersnabladdare mot utlovade 170 kW
– ”rejält tung”

Audi Q8 e-tron får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 21 april 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Audi

Artikeln publicerad 21 april 2023