Nu kommer det billiga elbilar! Gröna Mobilister har testat en av de tre billiga elbilarna, Hyundai Inster 49 kWh Advanced, och gör tummen upp.
Sydkoreanska Hyundai Inster är en liten elbil med många positiva sidor. I Sydkorea heter modellen Casper och är byggd på samma plattform som Hyundai i10 och Kia Picanto, det vill säga en kombinationsplattform. I Europa borde bilen ha namnet Ioniq 2 eller Ioniq 3, men heter alltså Inster.
Hyundai Inster byggs i Gwangju Global Motors (GGM) i Gwangju, Sydkorea.
Hyundai och Kia är två syskon- eller kusinföretag, där Hyundai är störst internationellt men Kia störst i Sverige.
Hyundai Inster finns i två versioner: instegsversionen på 97 hästkrafter och 42 kilowattimmar, kWh, samt långräckviddsversion (long range) på 115 hästkrafter och 49 kWh. Till detta kommer olika utrustningspaket: Pure (instegsversionen), Essential (båda), Advanced (långräckviddsversion) och Cross (långräckviddsversion). Denna artikel handlar om Hyundai Inster Advanced, som Gröna mobilister har testat.
Vi har haft 19 artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Hyundai Inster 49 kWh bra (250626).
Gröna Mobilister har testat bilen, men ger inga poäng eller betyg. Vi tolkar dock omdömet som ett klart godkänt, ”tummen upp”. Däremot blir det ”tummen ner” för instegsversionen på 97 hästkrafter och de två lägsta utrustningspaketen, liksom för dyraste paketet, ”låtsas-terrängversionen Cross är trams”.
Gröna Mobilister summerar i artikeln: ”Från att det inte funnits någon billig elbil, finns nu minst tre bra val; förutom Inster Renault 5 och Fiat Panda. De är så olika att vi inte utser någon vinnare – eller kanske snarare alla tre, beroende på vad du söker.”
Teknikens Värld har testat Hyundai Inster 49 kWh, som vi skrev om i artikeln Hyundai Inster 49 kWh bra (250626), där den får motsvarande 19,2 av 25 poäng. Auto Motor & Sport har testat Hyundai Inster 49 kWh, som vi skrev om i artikeln Hyundai Inster bra val (250508), där den får motsvarande 20 av 25 poäng. Dagens Nyheter har testat Hyundai Inster 49 kWh, Hyundai Inster spännande nyhet (241218), där den får 18 av 25 poäng.
Hyundai kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, har inte plats för fem personer och har inte möjlighet till dragkrok. Enda suv-kraven bilen uppfyller är, för bilstorleken, ett stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (178 millimeter).

Här är fakta om Hyundai Inster 42 kWh och 49 kWh:
√ Liten suv, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 97/115 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 147 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fyra sittplatser.
√ 4 av 5 poäng i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 120 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 42/49 kilowattimmar, kWh, och netto cirka 39/46 kWh.
√ Blandad körning 1,43/1‚49 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32,7/37 mil WLTP.
√ Toppfart 140/150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11,7/10,6 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 305/1 335 respektive 1 393/1 423 kilogram beroende på utrusning.
√ Maxlast inklusive förare cirka 425/410 kg.
√ Bakre lastutrymme 280 eller 351 liter beroende på baksätesinställning.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 059 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd–bredd–höjd: 383 x 161 x 158 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 1 500 mil eller ett år.
√ Garantier: nybil fem år utan begränsning i körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Hyundai Inster 42 kWh från 299 900 kronor och för Hyundai Inster 49 kWh från 329 900 kronor.
Gröna Mobilister nämner uttryckligen fem konkurrent till Hyundai Inster: Citroën ë-C3, ”Ibland Sveriges billigaste nya elbil, praktisk och en halv storlek större”; Fiat Grande Panda, ”Också en ikon som återuppstått i fin, eldriven form”; Mini Cooper Electric, ”Mini har fått ordning på räckvidden, men den är hård att köra”; Nissan Micra, ”En omgjord R5, bara relevant om du får ett klart lägre pris”; Renault 5,” Coolare, roligare att köra, snäppet mindre praktisk – men inte Årets Bil för inget”.
Till konkurrenterna hör rimligen också: Citroën ë‑C3 Aircross, Citroën ë‑C4, Cupra Born, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Kia Niro EV, Opel Mokka‑e, Peugeot e‑2008, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 och VW ID.3.
Jag saknar en del på Hyundai Inster Advanced: längre räckvidd, lastutrymme fram (frunk) för åtminstone laddkabel samt dragkrok och bättre krocksäkerhet. Den bygger inte heller på en ren elbilsplattform, med de fördelar en sådan innebär.
I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Inster Advanced, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan
+ rymlig med tanke på liten bil
+ praktisk
+ pigg
+ rolig att köra
+ direkt styrning
+ låg vikt
+ bra körlägen
+ cool
+ mycket låg förbrukning
+ billig
+ trevlig inredning
+ förarstolen som minisoffa
+ mugghållare i förarstol
+ ställbart nackstöd
+ baksäte går att skjuta bakåt och framåt
+ framstolar går att vika ner, vilket ger lastutrymme på 2,2 meters längd
+ mikrocamping för två personer (se ovan)
+ krok för cykelfäste
+ små hjul ger mer plats i kupén, jämnare gång och lägre förbrukning
+ bra resursutnyttjande trots kombinationsplattform
+ oömt utförande med hasplåtar, takräls och släta sidor
+ 230-volts-eluttag (V2L)
+ två sorters USB-uttag
+ bra bromskraftsåterföring i fem lägen, inklusive ”enpedalsläge”, via paddlar på ratten
+ många fysiska knappar och reglage
+ bra digital instrumentering, som alltid ger besked om förbrukning och räckvidd
+ Googles och Androids bilfunktioner fungerar bra
+ rimligt bra räckvidd, bättre i verkligheten än WLTP-mätt
+ värmepump
+ dålig snabbladdningskapacitet men hög laddkurva, går snabbt att ladda
+ bra placering av ladduttag (fram)
+ mycket bra adaptiv farthållare och filhållare
+ testade versionen med paketet ”Advanced” ger mest för pengarna
På minussidan:
– ingen dragkrok
– baksäte bara för två personer
– brister i säkerhet
– stolar utan svankstöd
– ratten bara vippbar
– ingen frunk
– runtomsikten inte bra på grund av extremt breda C-stolpar
– inget glastak eller soltak
– dåligt fungerande röststyrning
– pekskärmen ”laggar irriterande mycket”
– usel uppdatering av kartan i navigatorn, dessutom gammal karta
– ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet (V2G)
– varningssystem som ofta tar fel (skyltavläsning) eller reagerar för snabbt (trötthetsvarning och hastighetsöverträdelse)
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på webbplatsen för Gröna Mobilister 10 juli 2025.
Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai
Artikeln publicerad 14 juli 2025