Mini Aceman finns också i en sportversion, Mini John Cooper Works Aceman. Hur står den sig i konkurrensen?
Minis ägare är tyska Bayerische Motoren Werke (BMW).
BMW har successivt omvandlat brittiska Mini, ”hundkojan”, till eldrivna småbilar och mellanstora bilar.
Mini Aceman bygger på en renodlad elbilsplattform, J01. Den delar plattform med Minis andra renodlade elbilar.
Det är inte helt lätt att hänga med i Minis modeller, versioner och utrustningsnivåer. Men Mini Aceman placerar sig under Mini Countryman bland de Mini kallar suvar.
Mini Aceman finns som elbil i två versioner i Sverige: Mini Aceman E och Mini Aceman SE. Till detta kommer fyra utrustningsnivåer: Essential, Classic, Favoured och John Cooper Works (JCW). Sedan finns ytterligare paket, som varierar något med utrustningsnivåerna: XS, S, och S Plus (Essential), S, M, S Plus inklusive dragkrok och L (Favoured och JCW) samt S Plus, M, L och XL (JCW). Denna artikel handlar om Mini John Cooper Works Aceman, oklart med vilket paket, som Teknikens Värld har testat.
Mini Aceman byggs på Spotlight Automotives fabrik, gemensamägt av BMW Group och Great Wall Motor, i Zhangjiagang, Jiangsu, Kina.
Teknikens Värld har testat Mini John Cooper Works Aceman, utan att avge poäng eller betyg, i vad tidningen kallar ”Provkörd”. Vi tolkar omdömet som ett ”tummen ner”.
Teknikens Värld skriver i rubriken, ”Spelifierad En toppversion med påtaglig dataspelskänsla”. Tidningen summerar, ”… så hamnar Aceman i mer av ett getingbo av mindre suvar”, och uttrycker tvivel om bilens konkurrensförmåga.
Dagens Nyheter har testat Mini Aceman SE, som vi skrev om i artikeln Mini Aceman för dyr (250118), där den får 14 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat Mini Aceman SE, som vi skrev om i Mini Aceman bra men dyr (241102), där den får motsvarande 15 av 25 poäng.
Vi har skrivit nio artiklar om elbilen Mini på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Mini Countryman SE all4 JCW för dyr (250831).
Mini kallar bilen suv, vilket den inte är. Mini John Cooper Works Aceman saknar fyrhjulsdrift, hög sittställning, hög markfrigång (är 143 millimeter), rejäl dragvikt (är 750 kilogram), rejält bagageutrymme och terrängfordonsegenskaper. Den uppfyller bara suv-kraven på plats för fem personer och kraftfull motorstyrka.
Mini marknadsför den också som något bolaget kallar ”Sports Adventure Vehicle”, SAV.
Här är fakta om Mini John Cooper Works Aceman:
√ Liten crossover, kallar sig suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 258 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 350 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testat av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 95 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 54,2 kilowattimmar, kWh, och netto 49,2 kWh.
√ Blandad körning 1,6–1,64 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd cirka 35 mil WLTP.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6,4 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 1 768 kilogram.
√ Maxlast med förare 525 kg.
√ Bakre lastutrymme 300 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 005 l.
√ Litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750 kg.
√ Oklart om taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 409 x 175 x 151 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall där bilen meddelar när service behövs, CBS.
√ Garantier: nybil fem år utan milbegränsning, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Mini John Cooper Works Aceman från 544 900 kronor. Tillbehörspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Teknikens Värld nämner två huvudkonkurrenter till Mini John Cooper Works Aceman: Abarth 600e, ”I ’grundversion‘ (Turismo) runt 20 hästar färre än Aceman i John Cooper Works-tappning. Abarth har dock samma lite tonårsmässiga framtoning som Mini i JCW-tappning. Pris: Cirka 460 000 kronor.”; Volvo EX30 Twin Motor Performance, ”Värstingvarianten av Volvos minsting är betydligt starkare och snabbare än Aceman och dessutom fyrhjulsdriven. Ett vuxnare, men ändå förvånansvärt roligt, alternativ: Pris: 579 000 kronor.”
Andra konkurrenter är: Alfa Romeo Junior Elettrica, Cupra Born, DS 3 E-Tense, Fiat 600 (snarlik Abarth 600e), Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger, Opel Mokka-e, Peugeot e-2008, Renault Megane E-Tech Electric, Smart #1, Smart #3 och Volkswagen ID.3.
Jag saknar mycket på Mini John Cooper Works Aceman: lägre pris, fyrhjulsdrift om den ska kalla sig suv, flera funktioner som ingår i lägre utrustningsnivåer och paket, högre dragvikt, högre maxlast, ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och frunk.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mini John Cooper Works Aceman, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ många körlägen
+ snabb acceleration
+ ”sportigt stumt fjädrad vagn”
+ instrumentpanel i form av HUD under vindrutan
+ olika ljudbiler
På minussidan:
– lite nervös i beteende
– enkel fjädring
– dålig ljudbild i ”gokartläge”
– dålig terrängversion
– tveksam funktion som visar rörlig bild framför bilen
Mini John Cooper Works Aceman får inga poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld nummer 19, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BMW
Artikeln publicerad 8 september 2025