Underkänt för Mazda 6e

De japanska tillverkarna har varit sena med elbilar. Mazda kommer nu med en elbilsversion av modellen 6, som får dåligt mottagande i Sverige.

Mazda 6 är en gammal och beprövad modell, såld i över fyra miljoner exemplar under cirka 20 år. Den finns nu som renodlad elbil i sin fjärde version, Mazda 6e. Tidigare har Mazda bara haft en elbilsmodell, Mazda MX-30. Mazda 6e finns bara som elbil.

Mazda 6e finns för leverans i Sverige sedan oktober 2025.

Ägare är börsnoterade, japanska Mazda Motor Corporation. Toyota Motor Corporation är största delägare (cirka fem procent) och strategisk partner.

Tillverkningen för den europeiska marknaden sker i Changan‑Mazda‑fabriken i Nanjing, Kina.

Mazda 6e bygger på en renodlad elbilsplattform, Changan Electric Platform Architecture 1 (EPA1), med de fördelar detta innebär. 

Den delar plattform med Changan Automobile, ett samriskföretag Mazda har i Kina med statligt bolag. Den har en kinesisk tvilling, Deepal LO7. Mazda kommer att lansera sin första helt egna elbilsplattform tidigast 2027.

Mazda finns i två versioner i Sverige: Mazda 6e Standard Range med batteri på 68,8 kWh och räckvidd på 47,9 mil samt Mazda 6e Long Range med batteri på 80 kWh och räckvidd på 55,2 mil. Till detta kommer i Sverige olika utrustningspaket: Takumi och Takumi Plus. Denna artikel handlar om Mazda 6e 68,8 kWh, sannolikt med utrustningspaket Takumi Plus.

Mazda hör till kategorin relativt billiga elbilar, med två bilar, som kostar under 550 000 kronor.

Dagens Nyheter har testat Mazda 6e Standard Range (68,8 kilowattimmar, kWh). Testet är i stort sett likadant som i tidningen Teknikens Värld, kallad Provkörd, där den inte delar ut poäng eller betyg. Det gör däremot DN, som ger betyg från ett till fem på fem områden. Bilen får 16 av 25 poäng, inte högsta betyg (5) i någon kategori, näst högsta betyg (4) i säkerhet och miljö, mittenbetyg (3) i komfort och ekonomi samt näst lägsta betyg (2) i köregenskaper. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme som underkänt.

Dagens Nyheter säger om Mazda 6e Standard Range (68,8 kWh) i rubriken: ”Ny Mazda – där inget är sig likt”. I artikeln summerar tidningen stor tveksamhet: ”Så som den är utformad duger den inte till så mycket annat än som stilig direktörsvagn för två. Å andra sidan är den betydligt billigare än närmaste konkurrenten Volkswagen ID.7.”

Vi har skrivit tre artiklar på Jörgensval.se om Mazdas elbilar, där den sista med länk är Tummen ner för Mazda 6e (251021).

Teknikens Värld har tidigare testat Mazda 6e Standard Range (68,8 kWh), som vi skrev om i artikeln Tummen ner för Mazda 6e (251021), där den inte får några poäng. Webbplatsen Högsta Växeln har tidigare testat Mazda 6e Standard Range Takumi Plus, som vi skrev om i artikeln  Godkänt för Mazda 6e 68,8 kWh, där den får motsvarande 15 av 25 poäng.

Bilen är, enligt Mazda, en halvkombi, inte en suv. Den är i mångt och mycket en sedan.

Här är fakta för Mazda 6e Standard Range (68,8 kWh) och Mazda 6e Long Range (80 kWh):
√ Företaget kallar bilen stor halvkombi.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 258/245 hästkrafter, hk, 190/180 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 320/320 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 165/95 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 24/47 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP/NMC) på brutto 68,8/80 kWh och netto 66/77 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,66/1,65 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 47,9/55,2 mil WLTP.
√ Toppfart 175 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 7,6/7,8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 952 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 435 kg.
√ Bakre lastutrymme 337 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 074 l.
√ Minimalt lastutrymme under golvet (durken).
√ Relativt stort lastutrymme under huven (frunk) på 72 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 492 x 189 x 149 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 2 000 mil eller tolv månader.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, komponenter tio år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, assistansservice tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Mazda 6e Standard Range (68,8 kWh) från 499 500 kronor och Mazda 6e Long Range (80 kWh) från 514 900 kronor. Tillval gör bilen dyrare.

Dagens Nyheter nämner två konkurrenter till Mazda 6e: Audi A6 Sportback e-tron Proline, ”Samma batteri- och motoruppsättning som i folkan här bredvid. Lyxigare framtoning och betydligt högre pris för något som i grunden är samma bil. Pris: 699 000 kronor.”; Volkswagen ID.7 Pro SWE Edition, ”ID.7 i snålutförande med lilla batteriet och bakhjulsdrift kommer under 600 000 kr-strecket. Hela 61 mils räckvidd, men tråkigare look än Mazdan. Pris: 589 900 kronor.”

Till konkurrenterna hör rimligen också BMW i4, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 Touring, Polestar 2, Tesla Model 3 och Volvo EX30.

Jag saknar en hel det på Mazda 6e: snabbare laddning, snabbare acceleration, längre räckvidd, längre serviceintervall, ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och högre maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mazda 6e Standard Range (68,8 kWh) som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”snygg”, elegant design
+ ombonad
+ frunk med hyfsad storlek (72 liter)
+ inga karmar runt rutorna
+ stort förvaringsutrymme mellan främre stolarna
+ förvärmning av batteriet
+ låg vikt

På minussidan:
– jättedåligt baksäte med låg takhöjd samt lång och hård sittdyna
– rörigt menysystem, ”ologiskt och otydligt”
– få fysiska reglage
– ”känns inte som en Mazda”
– ingen fyrhjulsdriven version
– långsam snabbladdning (165 kW)
– långsam acceleration
– svag motorstyrka
– dålig styrkänsla och vägkänsla
– dålig riktningsstabilitet
– ingen bromskraftsåterviningsinställning
– studsig gång på dåliga vägar
– ratten för långt bort
– ingen genomlastningslucka
– relativt litet bagageutrymme

Mazda 6e Standard Range (68,8 kWh) får 16 av 25 poäng poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 6 december 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Mazda

Artikeln publicerad 10 december 2025