Toyotas första elbil, Toyota bZ4X, kom för nästan fyra år sedan – och floppade. Nu finns en uppdaterad version, som är betydligt bättre, men den konkurrerar också med helt nya Toyota C-HR+ AWD, som denna artikel handlar om.
Toyota är världens största biltillverkare, men har inte gett renodlade elbilar prioritet. Istället har företaget satsat på laddhybrid- och vätgasbilar. Men nu kan en ändring vara på gång. Ungefär samtidigt kommer nu uppdaterade Toyota bZ4X och nya Toyota C-HR+. Den senare har inget gemensamt med den populära fossilsuven från 2016, Toyota C-HR.
Beräknad leveransstart i Sverige för Toyota C-HR+ är mars 2026.
Modellbeteckning för Toyota C-HR+ kräver en förklaring: bokstaven ”C” står för ”kompakt”, ”HR” fö High Rider (men ”C-HR” kan också stå för ”Cross Hatch Run” eller ”Coupe High Rider”), ”+” för ”extra mångsidighet och praktiska egenskaper”, i praktiken eldrift. Sedan tillkommer FWD för framhjulsdrift och AWD för fyrhjulsdrift. Samtidigt knyter modellbeteckningen an till en beprövad modell, Toyota C-HR.
Toyotas ägare är japanska Toyota Motor Corporation, ett börsnoterat företag med institutionella investerare, andra företag och privatpersoner.
Toyota C-HR+ bygger på en renodlad elbilsplattform, e-TNGA, där ”TNGA” står för ”Toyota New Global Architecture”, med de fördelar detta innebär.
Andra bilar som delar plattformen e-TNGA är Lexus RZ, Toyota bZ3 (kinesiska marknaden), Toyota bZ4X och Toyota bZ5 (finns inte i Sverige). Toyota C-HR+ har ett större batteri från Lexus RZ.
Toyota C-HR+ finns i två versioner i Sverige: framhjulsdrift (FWD) och fyrhjulsdrift (AWD), båda på 77 kilowattimmar (kWh). Till detta kommer olika utrustningsnivåer, som för den svenska marknaden är Active (FWD och AWD) och Executive (AWD). Denna artikel handlar om Toyota C-HR+ AWD, alltså med fyrhjulsdrift, sannolikt Executive.
Eldrivna Toyota C-HR+ byggs för den europeiska marknaden i Takaokafabriken i Aichi, Japan.
Vi Bilägare har testat Toyota C-HR+ AWD som förseriebil i vad tidningen kallar ”Provkört”, där den inte sätter betyg eller poäng. Vi tolkar omdömet som att bilen får väl godkänt.
Vi Bilägare skriver i rubriken: ”Laddad för revansch”. Tidningen summerar: ”Bra material och solid känsla i det mesta bådar gott. […] Varför ska man lägga extra pengar på en Lexus om en Toyota känns så här bra?”
Vi har skrivit åtta artiklar om Toyotas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Toyota C-HR+ AWD godkänd(251125).
Toyota kallar bilen kompakt suv, andra kallar den för suv-halvkombi (suv-coupé). AWD-versionen uppfyller kraven på suv med fyrhjulsdrift, rejäl dragvikt (har 1 500 kilogram), hög markfrigång (18,5 centimeter), plats för fem personer, terrängfordonsegenskaper och stort bagageutrymme. Men den har inte suvens höga sittställning.
Teknikens Värld har testat Toyota C-HR+ AWD, som vi skrev om i artikeln Toyota C-HR+ AWD godkänd (251125), där den inte fick några poäng. Dagens industri har testat Toyota C-HR+ FWD, som vi skrev om i artikeln Toyota C-HR+ bra köp (251121), där den får 19 av 25 poäng.
Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil alternativt tio år eller 100 000 mil (vid serviceprogram).
Pris för Toyota C-HR+ Active FWD är från 519 900 kronor samt för Toyota C-HR+ Active AWD från 540 900 kronor och för Toyota C-HR+ Executive AWD från 593 900 kronor. Olika tillval gör bilarna något dyrare.
Vi Bilägare nämner flera konkurrenter till Toyota C-HR+ AWD: Kia EV4, Nissan Leaf, Peugeot 3008, Polestar 2, Renault Scenic E‑Tech ochTesla Model 3.
Andra konkurrenter är rimligen: Hyundai Ioniq 5, Kia EV3, Lynk & Co Z20, Škoda Enyaq, Škoda Elroq 85X och Tesla Model Y.
Jag saknar en del på Toyota C-HR+: längre räckvidd, snabbare laddning/800-voltsystem, frunk, autocharge och/eller plug & charge, högre maxlast och lång serviceintervall.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota C-HR+ AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”oväntat körglad bil”
+ mycket bra styrning
+ mycket bra fjädring, även på ”usla småvägar”
+ kraftfull motor
+ snabb acceleration
+ ”väl kalibrerat antisladdsystem”
+ bra instrumentpanel framför ratten
+ fyrhjulsdrift
+ hög komfort
+ bra prestanda
+ 230-voltsuttag i bilen (V2L)
+ förvaring under golvet (durken)
+ snabb växelströmsladdning (22 kilowatt)
+ stor och tydlig infotainmentskärm
+ ”bra material och solid känsla”
+ strålkastarspolning
+ vissa fysiska reglage
På minussidan:
– ratten skymmer stora delar av instrumenten
– trång förarplats
– trångt och obekvämt baksäte med högt golv, låg sittdyna, trångt för fötterna och låg takhöjd
– långsam snabbladdning (150 kW)
– inte så lättnavigerad infotainmentsystem
Toyota C-HR+ AWD får inga poäng/betyg i testet.
Läs hela artikeln på Nya Toyota C-HR+ AWD bra bil!
Testet publicerades i Vi Bilägare nummer 16, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Toyota