Volvo C40 steg framåt för elbil

Volvo personvagnar har varit sen på elbilsbollen. Bilarna som företaget har presenterat har inte väckt någon jätteentusiasm eller haft ett väldigt sent leveransdatum från presentationen, men Volvo är ett starkt varumärke. Än så länge kan det leva på sitt rykte, men hur länge till? Volvos första renodlade elbil, Volvo C40 Recharge Twin Motor, är en rimligt bra elbil, men dyr.

Volvo har mycket högt ställda mål för eldriften: 2025 ska alla Volvos bilar vara elektrifierade och 2030 ska Volvo bara sälja elbilar. Jag förstår inte hur Volvo ska nå målen, om man inte fuskar och låter laddhybrider kvala in som ”elektrifierade” och ”elbilar”.

Volvo C40 Recharge Twin Motor är en fyrhjulsdriven suv, som också är Volvos första bil byggd på en renodlad elbilsplattform. Denna delar Volvo med sina syskon/kusiner Polestar och Lynx.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Gröna mobilister, tidigare Gröna bilister, har testat Volvo C40 Recharge Twin Motor och är inte förtjust: bilen är bra men för dyr. Gröna mobilisters test är omfattande och ger många ”plus” och ”minus”. Ändå kan man summera den som ett steg framåt för Volvo som elbil.

Här är lite fakta om Volvo C40 Recharge Twin Motor:

Bilen har fyrhjulsdrift (finns även med tvåhjulsdrift) och motor på 408 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 75 kilowattimmar netto och 78 kWh brutto, som våren 2023 blir 82 kWh brutto. Räckvidden är 50,7 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,77 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,7 sekunder. Toppfarten är begränsad till 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 489 liter, med nedfällda baksäten 1 205 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen har möjlighet till dragkrok på 1 800 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Priset för Volvo C40 Recharge Twin Motor är från 697 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillval, som höjer priset rejält.

Vilka bilar konkurrerar Volvo C40 Recharge Twin Motor med? Gröna mobilister nämner specifikt fem bilar: Audi Q4 e-tron Sportback, Polestar 2, Škoda Enyaq iV Coupé, Tesla Model Y och Volvo XC40

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo C40 Recharge Twin Motor (fyrhjulsdrift), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ accelerationen är ”stadig, stabil snabbhet, ljudlös och utan hjulspinn”
+ hög komfort på bra väg rakt fram
+ hög säkerhet
+ fyrkantigt och lättlastat bagageutrymme
+ platt bagagegolv med fällda baksäten
+ genomlastningslucka
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ smarta lösningar och fack i kupén
+ rejäl dragvikt på 1 800 kilogram
+ lättbegriplig och tydlig instrumentering
+ bra röststyrning
+ sätesvärme i tre steg och rattvärme
+ värmepump och uppstyrd kupévärme
+ 360-graderskamera
+ toppfarten begränsad till 180 kilometer per timme
+ enpedalskörning
+ fyrhjulsdrift ger trygghet i halkan

På minussidan:
– högt pris
– hög bränsleförbrukning
– sämre snabbladdning än angivet
– trångt baksäte med max 160 centimer lång passagerare i mitten
– sämre köregenskaper på dålig och kurvig väg
– kardantunnel
– enda öppningen av huv är med spak i kupén
– hög totalvikt, vilket med släp kräver annat körkort
– borde ha flera manuella reglage
– ingen löpande angivelse av momentan förbrukning och återstående räckvidd i kilometer
– ingen lyxkänsla i inredning
– dålig bakåtsikt
– ingen inställningsbar bromskraftsåterföring
– för mycket vägbuller
– inget prisvärt laddnätverk
– brister i vinkelvarnare och filhållare
– tveksamt med rekommenderat året-runt-däck

Gröna mobilister ger inga poäng i testet.

Testet publicerades på sajten Gröna mobilister 1 februari 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 8 mars 2023