Volvo EX30 är bolagets nya instegsbil för elfordon, därtill den första Volvon byggd på ren elbilsplattform. Den får höga betyg i tester och har alla chanser att bli populär. Priset finns det olika uppfattningar om. Volvo EX30 med lång räckvidd är i alla fall ett bra elbilsval.
Den renodlade elbilsplattformen, SEA2, är gemensam för Geelykoncernens bilar, Volvo, Zeekr och Smart.
Volvo kallar bilen suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Markfrigången är 16,5 centimeter. Bagageutrymmet är för litet för en traditionell suv.
Volvos mål är att sälja 1,2 miljoner bilar till år 2025 och att hälften av dessa ska vara helt eldrivna. Det är högt ställda mål, en fördubbling jämför med i dag. Minstingen Volvo EX30 är central, dels för att locka nya köpare till Volvo, dels för att få befintliga Volvofossilbilsägare att gå över till elbil. Till en början sker all tillverkning i Kina, men under 2025 ska även Volvo EX30 produceras i belgiska Gent. Bilen ska komma till Sverige under första tertialet 2024.
Volvo EX30 finns i tre versioner: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). Nästa år kommer en mer renodlad suvversion, EX30 Cross Country. För varje version finns olika tillvalspaket. Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.
Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).
Svenska Dagbladet har testat Volvo EX30 Single Motor Extended Range som förseriebil. Nu testar SvD, eller snarare Aftonbladet publicerad i SvD, bilen igen som förseriebil. SvD:s vanliga 36-poängsskala gäller inte. Nu är det sexgradig betygsättning utan delbetyg. SvD/AB ger bilen högt betyg, som jag tolkar som ”bäst-i-test”. Bilen får fem av sex poäng, ungefär samma som i SvD:s egna test, där den fick 31 av 36 poäng.
SvD/AB summerar helhetsintrycket i rubriken: ”Billiga el-Volvon som ’alla’ har råd med”.
Något förvirrande är att SvD/AB säger att testet gäller Volvo EX30 Single Motor Extended Range men i brödtexten hänvisar man flera gånger till versionen Volvo EX30 Twin Motor Performance; den accelererar från 0 till 100 på 3,6 sekunder och har 428 hästkrafter. Testslutsatsen är: ”Alla bör nöja sig med 272 hästkrafter starka Single Motor Extended”.
Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.
√ Bilen är en liten suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 272 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 343 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP, men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 153 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på cirka 28 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kWh med tillval 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar, kWh, brutto och 64 kWh netto med 400 voltssystem.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,7 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 47,6 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 840 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 318 liter, med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har utrymme under durken på 61 liter, som ingår i totala bagageutrymmet, och ett minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 400 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har ingen instrumentpanel framför ratten och ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor Extended Range är från 489 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor från 429 000 kronor och för Volvo EX30 Twin Motor från 559 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.
SvD/AB nämner inga uttryckliga konkurrenter till Volvo EX30 men pekar ut Volkswagen ID.3 som konkurrent.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Single Motor Extended Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ renodlad elbilsplattform
+ ”underbar på vägen”, ”köregenskaperna på topp”
+ fin komfort över ojämn väg
+ bra snabbladdning men tillval för destinationsladdning på 22 kW
+ tillräcklig motorstyrka och acceleration
+ rymlig
+ stor, mycket bra stående pekskärm
+ rent och tydligt gränssnitt på pekskärmen
+ bra högtalarljud trots att dörrarna saknar högtalare
+ instrumentpanel klädd i lin
+ fin, grå ullklädsel (tillval)
+ värmepump
+ nätuppdatering (OTA)
+ baksäte med plats för långa personer
+ enkelt åtkomliga fästen för barnstolar
+ bra filhållningsassistent och styrhjälp (”pilot assist”), är dock tillval
+ 360-graderskamera (tillval)
+ bra glastak (tillval)
+ utfällbara fack mellan stolarna
+ pris
+ dragkrok med rimligt bra dragvikt
+ perfekt bil för liten familj
+ ”tycks slå de flesta i storleksklassen”
+ relativt billig
På minussidan:
– mjukvaruteknikbuggar
– ingen instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display)
– invändiga plastmaterial känns och ser billiga ut
– usel precision i rattens knappar
– liten baksäte, trångt för fötter och ben, brant skålning på stolar
– mittplats går inte att fälla framåt, saknar tydlig kopphållare
– inget isofix för barnsäte i framstolen
Volvo EX30 Single Motor Extended Range får fem av sex poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 27 januari 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars
Artikeln publicerad 27 januari 2024