Volvo EX30 CC får godkänt

Volvo EX30 är än så länge spjutspetsen i Volvos elbilssatsning. Volvo EX30 ser ut att säkra Volvos övergång till renodlade elbilar. Volvo EX30:s fyrhjulsdrivna suv, med namnet ”cross country”, är generellt sett inte värd pengarna, tycker svensk motorpress. Vad tycker Högsta Växeln i sin test?

Volvos version Cross Country (CC) kom 1997 och blev väl mottagen. Men Volvo EX30 CC prisar inte marknaden.

Ägare är kinesiska Geely.

Volvo EX30 bygget på en renodlad elbilsplattform, SEA2 (Sustainable Experience Architecture 2). Den är gemensam för Lynk & Co 02, Smart #1, Smart #3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Volvo EX30 finns i fyra versioner: bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER) samt fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance. Till detta kommer olika utrustningsnivåer/tillvalspaket: Core, Plus, Ultra och Experience (för Cross Country). Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance.

Volvo EX30 byggs sedan april 2025 i Gent, Belgien.

Volvo kallar bilen suv, vilket den fyrhjulsdrivna versionen är. Volvo EX30 CC har fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög sittställning, hög markfrigång (19 centimeter), rejäl dragvikt (1 600 kilogram), plats för fem personer och terrängfordonsegenskaper. Den saknar dock tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.

Vi har skrivit 33 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Volvo EX30 CC inte värd pengarna (250905).

Högsta Växeln har testat Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance. Webbplatsen ger poäng/betyg i halva steg från 0–5, där bilen får 3,5 poäng. Vi tolkar betyget som godkänt.

Högsta Växeln summerar i rubriken: ”Nya Volvo EX30 Cross Country provkörd – mer stil än funktion”. I artikeln är slutsatsen: ”EX30 med tillägget Cross Country inte alls är särskilt olik vanliga EX30. Det är en bil som säljs som en kompanjon till en hel livsstil, och visst finns det något attraktivt i ett äventyrligt helhetspaket i litet format.” Det är oklart om Högsta Växeln hänvisar till fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance eller Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER).

Volvo EX30 har gått igenom många tester: Teknikens Värld har testat Volvo EX30 Cross Country2026, som vi skrev om i Volvo EX30 CC inte värd pengarna (250905), där den inte får några poäng. Auto motor & sport har testat Volvo EX30 Cross Country, som vi skrev om i Volvo EX30 knappt godkänd (250609), där den får motsvarande knappt 17 av 25 poäng. Dagens industri har testat Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som vi skrev om i Volvo EX30 Cross Country bra (250307), där den får 19 av 25 poäng; Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance, Volvo EX30 AWD bra men dyr (240919), utan att ge betyg; Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 ER tre gånger, Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd (240601), där bilen får 18 av 25 poäng, Volvo EX30 står sig bra (240309) och Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (240217), där den får 20 respektive 19 av 25 poäng; Högsta växeln har testat Volvo EX30 Single Motor och Twin Motor Performance, Småfel på Volvo EX30 (240411), där bilarna får motsvarande 17,5 av 25 poäng; Svenska Dagbladet har testat Volvo EX30 Single Motor ER två gånger, Volvo EX30 bra elbilsval (240127) och Volvo EX30 ”naggande god” (231118), där den får motsvarande 20,8 och 21,5 av 25 poäng; Dagens industri har testat Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 bra val (231127), där den får 19 av 25 poäng.

Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor, Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance:
√ Liten suv.
√ Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 272/272/428/428 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 343/343/543/543 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 134/153/153/153 kilowatt, kW; 400 voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 26 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW eller 22 kW (tillval).
√ Ingen plug & charge och autocharge. 
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon-LFP/NMC/NMC/NMC) på brutto 51/69/69/69 kilowattimmar, kWh, och netto 49/64/64/64 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,71/1,7/1,75/1,87 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 34,4/48/45/42,7 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,7/5,3/3,6/3,7 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 840/1 850/1 960/1 869 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 370/390/375/469 kg.
√ Bakre lastutrymme 318 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten cirka 1 000 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Minimalt lastutrymme under huven (frunk) 7 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 000/1 600/1 600/1 600 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd–bredd–höjd: 423 x 184 x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 2 000 mil eller en gång per år.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor ER från 484 000 kronor, för Volvo EX30 Twin Motor Performance från 547 000 kronor och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance från 609 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Högsta Växeln nämner inga specifika konkurrenter till Volvo EX30 Cross Country mer än vanliga Volvo EX30.

Ytterligare konkurrenter är: Ford Mustang Mach-E, Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger EV, Kia EV3 GT Line FWD Long Range, Kia Niro EV, MG ZS EV, MG4, Opel Frontera EV, Opel Mokka EV, Peugeot e-2008, Renault Mégane E-Tech Electric, Škoda Enyaq, Smart #3 Brabus och VW ID.4/ID.5/ID.6.

Jag saknar följande i Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som också gäller för de andra modellerna: bagageutrymme under huven värt namnet, mer maxlast, ström från bilen (batteribank, V2L), ström till nätet (V2G), plug & charge och/eller autocharge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (HUD), längre räckvidd, flera manuella reglage och lägre pris för de tre versionerna med lång räckvidd (ER).

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ tuffare version av Volvo EX30
+ fyrhjulsdrift
+ hög markfrigång
+ robust design
+ snabb acceleration
+ direkt styrning
+ rymlig
+ smarta förvaringslösningar
+ lasthållare med tillhörande takkorg
+ möjligt använda taktält

På minussidan:
– beroende av stor mittenskärm
– billiga materialval på vissa ställen

Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance får 3,5 av 5 poäng testet.

Testet publicerades på webbplatsen Högsta Växeln 24 augusti 2025.

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo

Artikeln publicerad 9 september 2025