Volvos elektriska flaggskepp, EX90, är nära premiär. Egentligen är bilen för dyr – jag har begränsat mina artiklar till elbilar som kostar maximalt cirka 800 000 kronor – men gör undantag för bilen, som kan avgöra Volvo personvagnars framtid.
Volvo EX90 avtäcktes i Stockholm i november 2022. Ännu väntar vi på att den ska rulla på vägarna. Den Volvo EX90 som ändå kommer inom kort, saknar viktiga funktioner, bland annat adaptiva farthållarens hastighetsjustering i kurvor, varningssystem för körning i korsningar och delar av ljudsystemet.
Volvo EX90 finns i två modeller, Twin Motor och Twin Performance samt i olika versioner, utrustningsnivåerna Plus och Ultra. Den här artikeln handlar om Volvo EX90 Twin Performance.
Bilen bygger på en renodlad elbilsplattform, Volvo SPA2. Tillverkningen sker i amerikanska South Carolina.
Volvo EX90 är en stor suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för sju personer, möjlighet till dragkrok med 2 200 kilograms dragvik, stort bagageutrymme och hög markfrigång på 190 millimeter.
Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd (1 juni 2024), Småfel på Volvo EX30 (11 april 2024), Nygamla Volvo EC40 halvbra (10 mars 2024), Volvo EX30 står sig bra (9 mars 2024), Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (17 februari 2024), Volvo EX30 bra elbilsval (27 januari 2024), Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).
Dagens industri har testat Volvo EX90 och gör tummen upp för bilen. Volvo EX90 Twin Performance får högsta betyg (fem poäng) i underkategorin komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och bilkänsla samt mittenbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Dagens industri konstaterar i rubriken att det är ”Upp till bevis för Volvos flaggskepp” och att mjukvaran fortsatt är ett problem. I slutet av artikeln säger tidningen: ”Volvo EX90 är imponerande som den är, men att den hade kunnat vara, och ska bli, ännu bättre.”
Här är fakta om Volvo EX90 Twin Performance:
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 517 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 910 newtonmeter, Nm.
√ Tre sätesrader, sju sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 250 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen Plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G, via växelström (AC) och likström (DC)
√ Batteri (litiumjon) på 111 kilowattimmar, kWh, brutto och 107 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 2,06 Wh per mil WLTP.
√ Räckvidd 62 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 4,9 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 757 kilogram.
√ Maxlast 634 kilogram.
√ Bagageutrymme 324 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 1 915 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Bagageutrymme under huven (frunk) 46 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 2 200 kg.
√ Taklast 100 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 504 x 196 x 174 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Twin Performance är från 1 051 000 kronor, för Volvo EX90 Twin Motor från 997 000 kronor. Olika versioner gör bilen dyrare.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Mercedes-Benz EQS SUV, ”Riktmärke för lyxbilar som har plats för sju”; Nio EL8, ”Sexsitsig batteribytare med imponerande komfort”; VW ID Buzz Long, ”När utrymme går före köregenskaper och acceleration”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX90 Twin Performance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ imponerande komfort
+ mycket tyst
+ mjuk och behaglig
+ ”avskalat och återhållet, men lyxigt”
+ kränger inte i kurvor
+ mycket bra hantering av olika underlag
+ sportbilsprestanda
+ lyxig, lugn interiör
+ tre sätesrader för sju personer
+ lång räckvidd
+ snabb laddning
+ kraftfullt ljudsystem
+ stor men slankt intryck
+ avancerad luftfjädring
+ hög grad av autonom körning
På minussidan:
– mjukvaran inte färdig
– saknar en del vanliga reglage
– trång tredje sätesrad
Volvo EX90 Twin Performance får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 13 september 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo
Artikeln publicerad 13 september 2024