Volvo har inte lyft med rena elbilar. Alla väntar på den helelektriska efterföljaren till Volvo XC 90, som kan komma att få namnet Embla. I andra ändan av prisskalan finns Volvo XC40 Recharge, som nu finns i en billigare version med tvåhjulsdrift, Volvo XC40 Recharge single motor. Skillnaden mot den fyrhjulsdrivna versionen är mindre motorstyrka och tvåhjulsdrift. Dock har den fortsatt dragkrok, som klarar 1 500 kilogram. Priset är nästan 150 000 kronor lägre, så den har en helt annan prisbild.
Volvo XC40 delar plattform med syskonet Polestar 2. Det är en kombinerad fossilbils- och elbilsplattform, med klara nackdelar. Dock klämmer Volvo ut det mesta av denna plattform. Kommande Volvo bygger på renodlade elbilsplattformar; samma gäller för Polestar 3 och kommande modeller.
Dagens PS Motor har testat den tvåhjulsdrivna Volvon, Volvo XC40 Recharge single motor. Dagens PS Motor tycker om bilen, som den ser som ett bättre alternativ än Volvo C40.
Här är lite fakta om Volvo XC40 Recharge single motor med framhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är strax under 70 kWh och räckvidden 42,3 mil. Förbrukningen är 1,91 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 419 liter, med nedfällda baksäten 1 295 liter. Det finns även ett främre bagageutrymme (”frunk”).
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 500 kilogram. Bilen har framhjulsdrift; den finns även i en version med fyrhjulsdrift och starkare motor.
Volvo XC40 Recharge single motor har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filbyteshjälp, fartbegränsare och parkeringshjälp.
Priset är från 547 900 kronor före miljöbonus på 50 000 kronor för inköp. För den som vill ha extrautrustning sticker priset iväg. Privatleasing, som Volvo kallar prenumeration, kostar 5 690 kronor per månad.
Dagens PS Motor nämner inga specifika konkurrenter till Volvo XC40 Recharge single motor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo XC40 Recharge single motor, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ utnyttjar kombinationsplattformen bra
+ bagageutrymme fram
+ rimligt bra räckvidd
+ relativt låg förbrukning
+ stilig
+ tyst
+ bekväm
+ mycket hög sittkomfort
+ trygga köregenskaper
+ hög materialkvalitet
+ bra fjädring
+ hög säkerhetsutrustning
+ prisvärd
På minussidan:
– otillräcklig snabbladdning
– dåligt grepp vid halka
– långsam acceleration
Volvo XC40 Recharge single motor får 4 av 5 poäng.
Testet publicerades på Dagensps.se 6 augusti 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars
Artikeln publicerad 12 augusti 2022