Volkswagenkoncernen tävlar med Toyota om att vara världens största tillverkare av personbilar. Men ingen av dem, framför allt inte Toyota, har tagit fram riktigt bra elbilar, som matchar amerikanska Tesla och kinesiska toppmodeller. Med Volkswagen ID.7 GTX Tourer börjar VW komma ikapp.
Med ID.7 GTX Tourer levererar Volkswagen en bil som är bra, men den saknar bland annat rejäl dragvikt, bagageutrymme under huven, ström från bilen (batteribank, V2L) och campingläge.
Volkswagen ID.7 GTX Tourer är en kombi, även kallad herrgårdsvagn eller stationsvagn. Den uppfyller kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med där dragvikten är låg; markfrigången har vi ingen uppgift om.
VW ID.7 GTX Tourer har förutsättningar att bli en populär bil i Sverige.
VW ID.7 GTX Tourer delar helelektriska plattformen VW MEB med syskonet Audi, Cupra och Škoda. Tillverkningen sker i tyska Emden.
VW ID.7 GTX finns i fyra versioner: ID.7 GTX, ID.7 GTX Tourer, ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S. Den här artikeln handlar om ID.7 GTX Tourer. Till detta kommer olika utrustningspaket. ID.7-modellutbudet är snårigt, så reservation för eventuella felaktigheter!
Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna som har separat sammanställning, på Jörgensval.se: VW ID.4 Pro ganska bra val (27 juni 2024), VW ID.7 bäst i tysk test, VW ID.7 börjar komma i kapp (2 december 2023), Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Dagens industri har testat Volkswagen ID.7 GTX Tourer, och gör – som jag tolkar det – ett försiktigt tummen upp för bilen. Den får 19 av 25 poäng, varav näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Tidningen summerar i rubriken: ”Engagerande kombi med attraktiv räckvidd”.
Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Grundpriset för VW ID.7 GTX Tourer är från 699 900 kronor. Det mesta ingår i priset.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Audi A6 e-tron, ”Kommande snabbladdande elkombi från Audi.”; BMW i5 Touring, ”Utmärkt komfort och fin körkänsla. Högre pris.”; Nio ET5 Touring, ”Mindre utrymmen, men med möjlighet till batteribyten.” Till detta kommer Tesla Model Y, som tidningen också nämner.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 GTX Tourer, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ lång räckvidd
+ trygg
+ tyst
+ bekväm
+ bra lastförmåga
+ relativt billig
+ röstassistent ger svar i Chat GPT
+ parkeringshjälp via mobilen
+ bra adaptivt chassi
+ snabb
På minussidan:
– brister i skärmar och gränssnitt
– brister i acceleration och kurvtagning
VW ID.7 GTX Tourer får 19 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln på VW ID.7 GTX Tourer ikapp?
Testet publicerades i Dagens industri 24 augusti 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Uppdaterad 2 september 2024