Volkswagen ID. Buzz Cargo är numera en av många eldrivna skåpbilar för hantverkare och andra yrkesgrupper. Den ikoniska folkbussen i elbilstappning har funnits några år på marknaden. Den har stora möjligheter att bli en transportbil eller skåpbil, som visar att eldrift fungerar utmärkt även för denna typ av fordon. Nu finns folkabussen i en uppdaterad transportbilsversion (2025).
Volkswagen ID. Buzz har samma helelektriska plattform, MEP, som motsvarande personbilar från Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen, även om ID. Buzz-modellerna är mer modifierade än personbilarna. VW ID. Buzz finns som skåpbil (Cargo) och personbil.
Regeringen har en miljöbonus på 50 000 kronor för transportbilar, som VW ID. Buzz Cargo är berättigad till.
Volkswagen ID. Buzz Cargo 2025 finns i tre versioner: Cargo Proline (57 kWh-batteri och 170 hk), Cargo (77 kWh-batteri och 286 hk) och Cargo 4Motion (77 kWh-batteri och 340 hk). Denna artikel handlar om Volkswagen ID. Buzz Cargo.
Vi har haft fem artiklar om Volkswagens eltransportbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022).
Organisationen Gröna Mobilister har testat nya Volkswagen ID. Buzz Cargo. Organisationen ger inget betyg, utan bara omdömen, där man i detta fall ger övervägande positiva omdömen, trots åtskilliga negativa.
Här är fakta om Volkswagen ID. Buzz Cargo Proline, Cargo och Cargo 4Motion:
√ Skåpbil.
√ Bakhjulsdrift, 4Motion fyrhjulsdrift.
√ Motor på 170/286/340 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 310/560/560 newtonmeter, Nm.
√ En sätesrad, tre sittplatser.
√ Testad i Euro Ncap med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdning 135/185/185 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G, men ska vara på gång.
√ Batteri (litiumjon/NCM) brutto oklart/82/82 kilowattimmar, kWh, och netto 59/79/79 kWh.
√ Blandad körning 2,06/1,95/2,06 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 33/44,9/42,3 mil WLTP.
√ Toppfart 145/160 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t cirka 10/8/8 sekunder.
√ Tomvikt cirka 2 208/2 340/2 453 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare cirka 700/810/810 kilogram.
√ Lastutrymme 3 900 liter.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000/1 200/1 800 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd utan speglar/höjd: 471 x 199 x 193/196 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Proline är 470 000 kronor, Cargo 506 200 kronor och 4Motion 547 200 kronor, exklusive moms. Miljöbonus sänker priset med 50 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.
För skåpbilar är måtten i lastutrymmet centrala. VW ID. Buzz Cargo har maxlängd vid golvet på 221 centimeter och bredd på 173 cm (mellan hjulhusen 123 cm). Den rymmer två lastpallar.
Gröna Mobilister nämner många uttryckliga konkurrenter till ID. Buzz Cargo: Ford e-Transit, ”En Mustang som skåpbil”; Mercedes e-Sprinter, ”Skåpbil på tyska”; Renault e-Trafic, ”Robust, prisvärd, långmilare” samt Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert och Toyota Proace, ”Olika loggor men samma kompetenta fast lite ’skåpiga’ skåpbil”.
Jag saknar en hel del på ID. Buzz Cargo: större version för hantverkare och husbil (längre och högre), ström från bilen/batteribank (V2L), vindrutevisning (HUD), större lastkapacitet, batteriförkonditionering och flera funktioner inkluderade i priset för de tre modellerna.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID. Buzz Cargo, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ tilltalande design
+ ”kul invändigt”
+ smidig att köra
+ trygg och lugn väghållning
+ rymlig
+ komfortabel
+ relativt snål
+ fysiska knappar och vred
+ bra röststyrning
+ bra uppsikt framåt och åt sidorna
+ flera USB- och 12-voltsuttag samt 220-voltsuttag
+ bra med växelvred och handbroms på höger sida ratten
+ bra bromskraftsåterföring
+ stora skillnader i körlägen
+ tyst
+ snabb för att vara skåpbil
+ bra räckvidd
+ mycket snabb laddning för skåpbil
+ mycket hög krocksäkerhet
+ hela produktionen är klimatkompenserad
På minussidan:
– behövs förlängd version med förhöjt tak
– tråkig invändigt
– vissa missar i förarmiljön
– dyr
– taktila knappar fungerar dåligt
– förarstol med få inställningsmöjligheter
– grunda, svåranvändbara fack i kupén
– liten instrumentpanel
– få funktioner på pekskärmen
– onödig startknapp
– opraktiskt placerat ladduttag
– ingen förvärmning av batteriet
– sido- och mittkrockkuddar kostar extra
– skyltavläsaren fungerar väldigt dåligt
Gröna Mobilister sätter inte betyg i sina tester.
Testet publicerades webbplatsen Gröna Mobilister 11 december 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 20 december 2024