Få kinesiska biltillverkare finns på den europeiska marknaden. Vi skriver vanligen inte om elbilar med prislapp på 550 000 kronor eller mer. Men det finns undantag. Ett sådant är kinesiska, fyrhjulsdrivna Xpeng G9 AWD, som har ny teknik: extremt snabb laddning, som gör elbilen i stort sett jämförbar med bensin- eller dieselbilen i ”tankningstid, och 800-voltssystem.
Många av de få kinesiska bilmärken som finns i Europa konkurrerar med premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Polestar, Porsche och Volvo samt med Tesla. Hit hör Xpeng.
Xpeng fick dålig start i Sverige. Den floppade totalt med sedanen Xpeng P5, som Xpeng sedan drog tillbaka från marknaden. Sedan dess har Xpeng kommit med sedanen Xpeng P7, mellanstora suven Xpeng G6 och stora suven Xpeng G9.
Xpeng G9 har för den europeiska marknaden den helelektriska plattformen X-EEA 3.0, som ger fördelar jämfört med en kombinationsplattform.
Xpeng G9 AWD har extremt snabb laddning, från 10 till 80 procent på tolv minuter; man får tio mils räckvidd på fem minuter. Bilen har 800-voltsteknik och laddar med 525 kilowatt (kW); svårigheten är att hitta laddare med så hög effekt.
Xpeng G9 AWD är en suv. Den har fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, terrängfordonsegenskaper, hög sittställning, rejäl dragvikt, stort bagageutrymme och plats för fem personer. Markfrigången är ett eget kapitel, för den varierar från ett ”welcomeläge” då bilen sänks till 10,5–11,5 centimeter till ”off-roadläge” på upp till 25 cm; med full belastning är den som lägst 14,5 cm; gränsen för suv är rimlig att dra vid markfrigång på minst 17 cm.
Xpeng G9 byggs i Guangzhou, Kina.
Xpeng G9 finns i tre versioner på den svenska marknaden, bakhjulsdrivna Xpeng G9 Standard Range (SR) och Xpeng G9 Long Range (LR) samt fyrhjulsdrivna Xpeng G9 AWD Performance. Den här artikeln handlar om Xpeng G9 AWD Performance, som vi kallar Xpeng G9 AWD, vilken Gröna Mobilister testat i tuffa förhållanden: Island runt.
I Sverige finns bara ett utrustningspaket, som varierar med respektive version. Sedan kan man välja dragkrok, ljudanläggning, färg med mera. De traditionella tillvalen är få.
Xpeng G9 kom redan hösten 2023 till Sverige.
Gröna Mobilister sätter aldrig betyg eller ger poäng i sina tester. Vi tolkar ändå testet som ett mycket klart ”tummen upp” för Xpeng G9 AWD, men med reservation för att den är kinesisk.
Gröna Mobilister summerar: ”Tekniken är så långt framme, bland annat med den extremt snabba laddningen, att Volkswagen köpt in sig i Xpeng för att kunna använda den. Bilen är så väl sammansatt att den bör kännas fräsch även efter några års användning. Och garantierna är generösa […].”
Dagens Nyheter har testat Xpeng G9 AWD, som vi skrev om i artikeln Tufft för Xpeng G9 AWD (230618), där bilen fick 18 av 25 poäng. Svenska Dagbladet har testat bilen, Xpeng G9 AWR mycket bra suv (230603), där den fick motsvarande 21 av 25 poäng. Dagens industri har testat bilen, Xpeng G9 bra suv (230519), där den fick 19 av 25 poäng. Dagens PS Högsta Växeln har testat bilen, Kinesiska Xpeng G9 bra suv (230427), där den fick motsvarande 17,5 av 25 poäng.
Vi har skrivit tolv artiklar om Xpengs elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Osäkert värde på Xpeng G6 RWD (241108).
Här är fakta om Xpeng G9 RWD SR, Xpeng G9 RWD LR och Xpeng G9 AWD:
√ Stor suv/crossover.
√ Bakhjulsdrift/bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 313/313/551 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 430/430/717 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Euro NCAP fem av fem stjärnor.
√ Snabbladdning 260/260/530 kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 20/20/12 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP/NCM/NCM) brutto 98/98/78 kilowattimmar, kWh, och netto 93/93/75 kWh.
√ Blandad körning 1,94/1,94/2,01 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 46/57/52mil WLTP.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6,4/6,4/3,9 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 2 235/2 210/2 340 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 520/545/535 kg.
√ Bakre lastutrymme 660 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 576 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 489 x 194 x 168 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Sannolikt serviceintervall 3 000 mil eller två år.
√ Garantier: sju år år eller 16 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv, lack tre år, vägassistans fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Xpeng RWD SR 699 900 kronor, Xpeng RWD LR 749 000 kronor och Xpeng AWD Performance 849 900 kronor. Tillvalen är få.
Gröna Mobilister nämner fem uttryckliga konkurrenter till Xpeng G9: Audi Q8 e-tron, ”Dyrare, trängre, högre förbrukning – men en Audi”; BMW iX, ”Dyrare, trängre, kontroversiell design (läs ful)”; Hyundai Ioniq 9, ”Längre räckvidd, sjusitsig, enklare utförande”; Mercedes EQS SUV; ”Stor, sjusitsig, lyxig, väldigt dyr” och Volvo EX90, ”Betala mer, få en ofärdig bil”.
Till konkurrenterna hör rimligen också: Kia EV9, Polestar 3, Tesla Model Y, Zeekr X och Zeekr 001 samt kanske några andra kinesiska modeller som Nio EL6, Nio ET7 och BYD.
Jag saknar några få ting på Xpeng G9 AWD: dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), högre maxlast, bättre app och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G9 AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ultrasnabb laddning
+ hög laddkurva
+ förvärmning av batteriet
+ 800-voltssystem
+ trevlig att köra
+ individuell programmering av rattens känslighet, fjädring, bromskraftsåterföring och markfrigång
+ bromskraftsåterföring med enpedalsläge
+ prisvärd, nästan all utrustning är standard
+ mycket hög komfort
+ snabb
+ säker
+ två värden för räckvidd: statisk och dynamisk
+ bra luftfjädring
+ markfrigången går att höja med fem cm
+ bra körlägen
+ oömt plasttråg under motorhuven
+ smidig att övernatta i
+ baksätet går att dela 40/60
+ främre passagerarstol går att fälla ner helt
+ kylfack mellan framstolarna
+ massage i sex varianter och tre nivåer av intensitet i fyra ytterstolarna
+ logisk och snabb pekskärm
+ pekskärmar över hela instrumentbrädans bredd
+ bra adaptiv farthållare
+ högt betyg i Euro NCAP:s krocktest och alla delmoment
+ wifi-hotspot med 5G
+ trådlös laddning av mobiler
+ många usb-uttag
+ ström från bilen, batteribank (V2L), tillval för 6 kW
+ sannolikt bra andrahandsvärde
+ mycket välbyggd, hög kvalitet
+ generösa garantier
På minussidan:
– hög förbrukning i högre hastigheter
– körhjälpmedel irriterar
– finns inte som sjusitsig
– ingen 22 kW-laddning för växelström
– kinesisk tillverkning
– inte plant golv med nedfällda baksäten
– glastaket har inte gardin eller dimning
– inget riktigt seglarläge
– inga rattpaddlar för bromskraftsåterföring
– pekskärm med små knappar
– brister i röstkommandot
– dålig självkörandefunktion
– inget ”två-hål-i-väggen-uttag” i kupén
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 13 augusti 2025.
Jörgen Bengtson
Foto: Xpeng
Artikeln publicerad 14 augusti 2025