I undantagsfall skriver jag om bilar, som kostar mer än 549 999 kronor. Zeekr 7X är ett sådan, eftersom den snabbladdar rekordsnabbt.
Zeekr 7X laddar snabbare än någon annan serietillverkad bil på den europeiska marknaden, cirka 16 minuter från 10–80 procent med stora batteriet.
Zeekr 7X är direkt konkurrent till kusinen Volvo. Den bygger på samma elbilsplattform, SEA, som Zeekr 01, Polestar 4 och Volvo EX30. Den har samma ägare som Polestar och Volvo, Geely. Den delar också plattform med Lotus och Smart. Inom Geely är varumärkeshierarkin i fallande ordning: Zeekr, Volvo och Lynk.
Zeekr 7X är den nionde modellen på cirka fyra år, den tredje modellen i Europa efter Zeekr X och Zeeker 001.
Zeekr 7X senare finns i tre versioner i Sverige: Premium/Core RWD (bakhjulsdrift), Long Range RWD (bakhjulsdrift och stort batteri) samt Performance/Privilege AWD (fyrhjulsdrift och stort batteri). Till detta kommer olika utrustningspaket. Denna artikeln handlar om Zeekr 7X Performance/Privilege AWD.
Zeekr 7X är byggd i Kina och ägd av kinesiska Geely, men bolaget betonar sitt europeiska arv i allmänhet och svenska i synnerhet: huvudkontoret är i Amsterdam; design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.
Det märkliga namnet ”Zeekr” förklara bolaget enligt följande: ”Ze” står för zero, alltså noll och en ny startpunkt; ”e” står för ”utveckling av den elektriska eran”; ”kr” står för krypton, en ädelgas ”som lyser upp mörkret”.
Zeekr 7X delar kritikerkåren.
Teknikens värld har testat Zeekr 7X Privilege AWD i vad den kallar ”provkörd”, där tidningen inte ger något betyg. Vi tolkar omdömet som mycket positivt. Teknikens Värld summerar i rubriken: ”En framgångsvåg? Kan Zeekr 7X utmana storsäljarna?”
Högsta växeln har testat Zeekr 7X AWD, som vi skrev om i Zeekr 7X AWD håller inte måttet (250422), där den får motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens industri, Zeekr 7X laddar på en kvart (250419), ger den toppbetyg, 21 av 25 poäng. Högsta Växeln, Zeekr X AWD bra med dyr (231126), ger en äldre version motsvarande 15 av 25 poäng.
Vi har skrivit sju artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Zeekr 7X AWD håller inte måttet (250422).
Många kallar sina bilar suv. Zeekr 7X Performance/Privilege AWD uppfyller suv-kraven: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög markfrigång (172–217 millimeter), dragkrok med rimligt hög dragvikt (2 000 kilogram), rejält bagageutrymme och plats för fem personer.

Här är fakta om Zeekr 7X Premium/Core RWD, Long Range RWD och Performance/Privilege AWD:
√ Bakhjulsdrift/bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 421/421/639 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 440/440/710 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inget test i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 360 (upp till 480) kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 360 kW på cirka 13/13/16 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Ingen uppgift om plug & charge och/eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP/NMC) på brutto 75/100/100 kilowattimmar, kWh, och netto 71/94/94 kWh.
√ Blandad körning 1,78/1,82/1,99 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 48/61,5/54,3 mil WLTP.
√ Toppfart 210 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6/6/3,8 sekunder.
√ Tomvikt cirka 2 395/2 475/2 460 alternativ 2 535 kilogram (olika uppgifter förekommer).
√ Maxlast inklusive förare cirka 470 kg.
√ Bakre lastutrymme 539 liter.
√ Lastutrymme med nedfällt baksäte 1 670/1 978 l (olika uppgifter förekommer).
√ Utrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) på 66/66/42 l.
√ Dragkrok med dragvikt 2 000 kg.
√ Taklast 100 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 479 x 193 x 165 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 4 000 mil eller två år.
√ Garantier: nybil fem år eller 10 000 mil med möjlighet till förlängning till totalt tio år och 20 000 mil om den servas enligt Zeekrs serviceplan, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Pris för Zeekr 7X Premium/Core RWD från 579 000 kronor, Long Range RWD från 629 000 kronor och Performance/Privilege AWD från 689 000 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen väsentligt dyrare.
Teknikens Värld nämner två specifika konkurrenter till Zeekr 7X Performance/Privilege AWD: Audi Q6 Proline e-tron, ”Audis hetaste utmanare är i grund och botten klart dyrare redan i bakhjulsdrivet utförande och har ett sämre baksäte. Hur mycket väger det tyska ursprunget? Pris: 749 000 kronor.”; Tesla Model Y Long Range AWD, ”Nya uppdaterade Tesla Model Y har blivit bättre där den gamla var dålig. Som bil betraktad är den svårslagen. Pris: 649 990 kronor.”
Jag ser ytterligare en konkurrent: Polestar 4.
Jag saknar ytterst lite i Zeekr 7X Performance/Privilege AWD: högre maxlast, plug & charge och/eller autocharge, buggfixar i mjukvaran, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), flera verkstäder i Sverige och oklart andrahandsvärde.
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 7X Performance/Privilege AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”marknadsledande laddhastighet”
+ prisvärd
+ mycket skön gång
+ mycket bra styrning
+ justerbar gaspedal
+ bra luftfjädring
+ bromsar med högt hydraultryck och bra respons
+ mycket bra öppningsvinkel på dörrarna
+ ombonad interiör
+ bra förarmiljö med Instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning
+ mycket bra stolar
+ grymt bra sittkomfort i förarsätet
+ stor, tydlig skärm
+ bra med många fysiska reglage
+ stark motor och acceleration
+ mycket bra och smarta förvaringsutrymmen
+ baksäte med ”magiskt bra komfort”
+ tyst
+ hög kvalitet undertill
+ två laddplattor, två mugghållare
+ ”har all säkerhetsutrustning som krävs”
På minussidan:
– går inte att öppna dörrarna med handtagen
– fjädringen har brister
– hög förbrukning
– få verkstäder
Zeekr 7X Performance/Privilege AWD får inga poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld 30 april 2025 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 6 maj 2025