I undantagsfall skriver jag om bilar med prislapp på 550 000 kronor eller mer. Zeekr 7X är ett sådant, eftersom den snabbladdar rekordsnabbt och ger mycket bil för pengarna.
Zeekr 7X laddar snabbare än någon annan serietillverkad bil på den europeiska marknaden, cirka 16 minuter från 10–80 procent med stora batteriet.
Zeekr 7X är direkt konkurrent till kusinen Volvo. Den bygger på en utveckling av elbilsplattformen SEA, som Lotus, Polestar 4, Smart, Volvo EX30 och Zeekr 01 också har. Zeekr 7X:s version heter SEA PMA2+.
Zeekr 7X är den nionde modellen på cirka fyra år, den tredje modellen i Europa efter Zeekr X och Zeeker 001.
Zeekr 7X senare finns i tre versioner i Sverige: Premium RWD (bakhjulsdrift), Long Range RWD (bakhjulsdrift och stort batteri) samt Privilege AWD (fyrhjulsdrift och stort batteri). För att komplicera bilden kallar Zeekr även versionerna för Core, Long Range och Performance. Till detta kommer två utrustningspaket, Advanced Cockpit för LR RWD och Performance AWD samt Comfort för Performance AWD. Denna artikeln handlar om Zeekr 7X Privilege AWD.
Zeekr 7X byggs i Ningbo, Zhejiangprovinsen.
Ägare är kinesiska Geely, som också äger Polestar och Volvo. Geely betonar sitt svenska arv; design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.
Det märkliga namnet ”Zeekr” förklara bolaget enligt följande: ”Ze” står för zero, noll och en ny startpunkt; ”e” står för ”utveckling av den elektriska eran”; ”kr” står för krypton, en ädelgas ”som lyser upp mörkret”.
Teknikens Värld har en mycket omfattande test av Zeekr 7X Privilege AWD och två andra bilar, Audi Q6 SUV e-tron Proline 285 kW e-tron quattro och Škoda Enyaq 85x Sportline. Zeekr 7X Privilege AWD vinner överlägset med 78 poäng mot 74 respektive 75 av 100 poäng, med delbetyg på en tiogradig skala: toppbetyg (10, 9 eller 8 poäng) i kategorierna motor, räckvidd/laddning och säkerhet (9), utrymmen, komfort samt miljö och klimat (8). Vi tolkar omdömet som ett tydligt ”tummen upp”. Teknikens Värld summerar i artikeln: ”Vill man ha det senaste och mest högpresterande i elbilsväg till ett rimligt pris just nu är det Zeekr 7X som gäller”.
Teknikens värld har tidigare testat Zeekr 7X Privilege AWD, som vi skrev om i artikeln Zeekr 7X AWD mycket bra bil (250506), i vad den kallar ”provkörd”, där tidningen inte ger något betyg. Högsta växeln har testat Zeekr 7X AWD, som vi skrev om i Zeekr 7X AWD håller inte måttet (250422), där den får motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens industri, Zeekr 7X laddar på en kvart (250419), där den få 21 av 25 poäng. Högsta Växeln, Zeekr X AWD bra med dyr (231126), ger en äldre version motsvarande 15 av 25 poäng.
Vi har skrivit sju artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Zeekr 7X AWD mycket bra bil (250506).
Många kallar sina bilar suv. Zeekr 7X Privilege AWD uppfyller suv-kraven: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, terrängfordonsegenskaper, hög sittställning, rejäl dragvikt (2 000 kilogram), hög markfrigång (172–217 millimeter), rejält bagageutrymme och plats för fem personer.

Här är fakta om Zeekr 7X Premium RWD, Long Range RWD och Privilege AWD:
√ Mellanstor suv.
√ Bakhjulsdrift/bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 421/421/639 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 440/440/710 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ 5 av 5 stjärnor i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 360 (upp till 480) kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 360 kW på cirka 13/13/16 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,3 kW.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP/NMC) brutto 75/100/100 kilowattimmar, kWh, och netto 71/94/94 kWh.
√ Blandad körning 1,78/1,82/1,99 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 48/61,5/54,3 mil WLTP.
√ Toppfart 210 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6/6/3,8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 2 395/2 415/2 535
√ Maxlast med förare cirka 470 kg.
√ Bakre lastutrymme 539 liter.
√ Lastutrymme med nedfällt baksäte 1 978 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) på 66/66/42 l.
√ Dragkrok med dragvikt 2 000 kilogram.
√ Taklast sannolikt 100 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 482 x 193 x 167 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 4 000 mil eller två år.
√ Garantier: nybil tio år eller 20 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Pris för Zeekr 7X Premium RWD från 579 000 kronor, Long Range RWD från 629 000 kronor och Privilege AWD från 689 000 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen väsentligt dyrare.
Teknikens Värld nämner två specifika konkurrenter till Zeekr 7X Privilege AWD: Audi Q6 SUV e-tron Proline 285 kW e-tron quattro och Škoda Enyaq 85x Sportline.
Jag ser ytterligare flera konkurrenter: Audi Q4 e-tron, BMW iX3, BYD Tang, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Lotus Eletre, Mercedes-Benz EQE SUV, MG Marvel R, Polestar 4, Tesla Model Y Long Range AWD och XPeng G6.
Jag saknar ytterst lite i Zeekr 7X Privilege AWD: högre maxlast, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), flera verkstäder i Sverige; till detta kommer oklart andrahandsvärde.
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 7X Privilege AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket snabb laddning
+ bra räckvidd
+ ”testvinnande baksäte”
+ stort mittarmstöd
+ godkända köregenskaper
+ komfortabel bil
+ ganska bra 360-graderskamera
+ mycket snabb acceleration
+ fem genvägsknappar
+ bra carplayprojicering
+ pekskärm med imponerande upplösning och snabbhet
+ utdragbara lådor i baksätet
+ lastutrymme under huven (frunk)
+ rimligt många manuella reglage
+ bra filhållningsassistans
+ genomlastningslucka
+ 60/40-delning av baksätet
+ mycket bra i älgtest
+ bra i bromstest
+ prisvärd, mycket bil för pengarna
+ hög utrustningsnivå
+ mycket generös garanti
+ bra kamerahjälpmedel
+ bra bagageutrymme
+ bra stolar
+ toppbetyg i krocktest
På minussidan:
– oprecis styrning
– dålig riktningsstabilitet
– högt vägbuller i kupén
– mycket dålig bakåtsikt
– små ytterbackspeglar
– bromskraftsåtervinning utan enpedalsläge
– ingen skärm för klimatkontroll i baksätet
– något ofärdig tekniskt
– osäkert andrahandsvärde
Zeekr 7X Privilege AWD får 78 av 100 poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld nummer 18, 2025 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 23 augusti 2025