Återigen ett undantag för bilar som kostar över 549 999 kronor, som jag skriver om: Zeekr 7X. Vi Bilägare har testat och lovprisar bilen, som har rekordsnabb laddning och ger mycket bil för pengarna.
Zeekr 7X laddar snabbare än någon annan serietillverkad bil på den europeiska marknaden, cirka 16 minuter från 10–80 procent.
Zeekr 7X är direkt konkurrent till kusinen Volvo. Den bygger på en utveckling av elbilsplattformen SEA, som Lotus, Polestar 4, Smart, Volvo EX30 och Zeekr 01 också har. Zeekr 7X:s version heter SEA PMA2+.
Zeekr 7X är den tredje modellen i Europa efter Zeekr X och Zeeker 001.
Zeekr 7X finns i tre versioner i Sverige: Zeekr 7X Premium RWD (bakhjulsdrift), Zeekr 7X Long Range RWD (bakhjulsdrift och stort batteri) samt Zeekr 7X Privilege AWD (fyrhjulsdrift och stort batteri). För att komplicera bilden kallar Zeekr även versionerna för Core, Long Range respektive Performance. Till detta kommer två utrustningspaket, Advanced Cockpit för LR RWD och Privilege AWD samt Comfort för Privilege AWD. Denna artikeln handlar om Zeekr 7X Privilege AWD.
Zeekr 7X byggs i Ningbo, Zhejiangprovinsen, Kina.
Ägare är kinesiska Geely, som också äger Polestar och Volvo. Geely betonar sitt svenska arv; design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.
Vi Bilägare har ett test av Zeekr 7X Privilege AWD kallat ”provkört”, där tidningen inte sätter poäng/betyg. Vi tolkar omdömet som ett tydligt ”tummen upp”.
Vi Bilägare säger i rubriken, ”Elbil för autobahn”, och börjar artikeln med ”Zeekr 7X bevisar att kineserna är långt framme när det gäller elbilar.”
Teknikens Värld har testat Zeekr 7X AWD, som vi skrev om i artikeln Zeekr 7X bästa köpet (250823), där den får motsvarande 19,5 av 25 poäng. Teknikens Värld har tidigare testat Zeekr 7X AWD, Zeekr 7X AWD mycket bra bil (250506), i vad den kallar ”provkörd”, där tidningen inte ger betyg. Högsta växeln har testat Zeekr 7X AWD, Zeekr 7X AWD håller inte måttet (250422), där den får motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens industri har testat Zeekr 7X AWD, Zeekr 7X laddar på en kvart (250419), där den få 21 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat Zeekr 7X AWD, Zeekr X AWD bra med dyr (231126), där en äldre version får motsvarande 15 av 25 poäng.
Vi har skrivit åtta artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Zeekr 7X bästa köpet (250823).
Många kallar sina bilar suv. Zeekr 7X Privilege AWD uppfyller suv-kraven: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, terrängfordonsegenskaper, hög sittställning, rejäl dragvikt (2 000 kilogram), hög markfrigång (172–217 millimeter), rejält bagageutrymme och plats för fem personer.
För fakta om Zeekr 7X Premium RWD, Long Range RWD och Privilege AWD, inklusive garantier och pris, se förra artikeln: Zeekr 7X bästa köpet.
Vi Bilägare nämner sex specifika konkurrenter till Zeekr 7X Privilege AWD: Audi Q4, Mercedes-Benz EQE, Škoda Enyaq, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och XPeng G6.
Jag ser ytterligare konkurrenter: Audi Q6 SUV, BMW iX3, BYD Tang, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Lotus Eletre, MG Marvel R, Polestar 4 och Smart #5
Jag saknar ytterst lite i Zeekr 7X Privilege AWD: högre maxlast, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), flera försäljnings/provkörningsställen och verkstäder i Sverige; till detta kommer oklart andrahandsvärde.

I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 7X Privilege AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ klassledande snabbladdning med mycket hög och jämn laddkurva
+ hög komfort, bekväm
+ välutrustad
+ rymlig
+ mycket bra långfärdsbil
+ mycket bra i motorvägsfart
+ mycket kraftig motorstyrka och acceleration
+ luftfjädring som sänker bilen i höga farter
+ framstolar med massage och kylfläktar
+ elinställbart baksäte
+ ström från bilen, batteribank (V2L)
+ ”strålkastare med adaptiv ljusbild”
+ viss ”självkörning” fungerar bra
+ bra chassisättning
+ högtalare i förarens nackstöd
+ tyst
+ billig jämfört med konkurrenterna
+ bättre köp med litet batteri
+ instrumentpanel framför ratten
+ stor vindrutevisning (tillval)
+ rymligt bagageutrymme
+ flera praktiska fack under lastgolvet
+ 40/60-baksäte med lastlucka
+ lastutrymme under huven (frunk) på 42 liter
+ ”riktiga rattknappar”
På minussidan:
– ”osäker eftermarknad”
– buggig mjukvara
– begränsad röststyrning
– dålig fjädring i stadstrafik
– hög förbrukning
Zeekr 7X Privilege AWD får inga poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Vi Bilägare nummer 11, 2025 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 25 augusti 2025