Utbudet av eldrivna bilar i de dyrare segmenten har aldrig varit större. Men det finns bilar i ett mellansegment, som ligger strax över gränsen jag från 2025 satt som max, 549 999 kronor. Zeekr 7X är en sådan, som ändå är värt ett omnämnande.
Zeekr 7X tillhör inte de uttryckliga undantagen, som jag ändå skriver om, främst små transportbilar (skåpbilar, flakbilar, lätta lastbilar och pickuper), bilar med tre sätesrader och andra specialbilar. Zeekr 7X är jag dock beredd att räkna in i kategorin specialbilar, som är värd att att hålla ögonen på: den laddar nämligen snabbare än någon annan serietillverkad bil på den europeiska marknaden, cirka 15 minuter från 10–80 procent med stora batteriet.
Zeekr 7X är direkt konkurrent till kusinen Volvo. Den bygger på samma elbilsplattform, SEA, som Zeekr 01, Polestar 4 och Volvo EX30. Den har samma ägare, Geely, som Polestar och Volvo och utmanar därmed de två kusinerna men också Lotus och Smart, som har samma plattform. Inom Geely är varumärkeshierarkin i fallande ordning: Zeekr, Volvo och Lynk.
Zeekr 7X senare finns i tre versioner i Sverige: Premium RWD (bakhjulsdrift och batteri på 75 kWh), Long Range RWD (bakhjulsdrift och batteri på 100 kWh) samt Performance AWD (fyrhjulsdrift och batteri på 100 kWh). Bilarna har mycket högre pris i Sverige än i Kina.
Zeekr 7X är byggd i Kina och ägd av kinesiska Geely, men bolaget betonar sitt europeiska arv i allmänhet och svenska i synnerhet: huvudkontoret är i Amsterdam, medan design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.
Det märkliga namnet ”Zeekr” förklara bolaget enligt följande: ”Ze” står för zero, alltså noll och en ny startpunkt; ”e” står för ”utveckling av den elektriska eran”; ”kr” står för krypton, en ädelgas ”som lyser upp mörkret”.
Dagens industri har testat Zeekr 7X. Den ger bilen högt betyg, ”bäst-i-test”. Bilen får 21 av 25 poäng, med högsta betyg (fem) i kategorin bilkänsla, näst högsta betyg (fyra) i köregenskaper, komfort, ekonomi och säkerhet. Dagens industri summerar i rubriken: ”Superladdare imponerar” men förmår inte reda ut att den finns i tre versioner och vad dessa har för specifikationer. Det gör dock vi.
Jag har skrivit fem artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Zeekr X AWD bra med dyr (231128).
Många kallar sina bilar suv. Zeekr 7X uppfyller med fyrhjulsdrift suv-kraven: fyrhjuldrift, kraftfull motorstyrka, hög markfrigång (för RWD 172 millimeter, för AWD 172–217 millimeter), dragkrok med rimligt hög dragvikt (2 000 kilogram), rejält bagageutrymme och plats för fem personer.

Här är fakta om Zeekr 7X Premium RWD, Long Range RWD och Performance AWD:
√ Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 421/421/639 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 440/440/710 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inget test i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 360 (enligt vissa uppgifter 480) kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 360 kW på cirka 13/13/16 minuter.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Ingen uppgift om plug & charge och/eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP/NMC) på brutto 75/100/100 kilowattimmar, kWh, och netto 71/94/94 kWh.
√ Blandad körning 1,78/1,82/1,99 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 48/61,5/53 mil WLTP.
√ Toppfart 210 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6/6/3,8 sekunder.
√ Tomvikt 2 395/2 475/2 535 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 470 kg.
√ Bakre lastutrymme 539 liter.
√ Lastutrymme med nedfällt baksäte 1 978 l.
√ Utrymme under golvet (durken), enligt vissa uppgifter på 80 liter.
√ Lastutrymme under huven (frunk) på 66/66/42 l.
√ Dragkrok med dragvikt 2 000 kg.
√ Taklast 100 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 479 x 193 x 165 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 4 000 mil eller två år; mot tillägg servicepaket 20 000 mil eller tio år.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Zeekr 7X Premium RWD från 579 000 kronor, Long Range RWD från 629 000 kronor och Performance AWD från 689 000 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen väsentligt dyrare.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Zeekr 7X: Audi Q6 E-tron, ”Distinkt, snabb och stabil. Högt pris med extrautrustning.”; Polestar 4, ”Nära Zeekr-släktning som sticker ut designmässigt.”; Tesla Model Y, ”Uppdaterad och går snålt, men sämre komfort och laddning.”
Främst konkurrerar Zeekr 7X med Tesla Model Y.
Jag saknar ytterst lite i Zeekr 7X: högre maxlast, plug & charge och/eller autocharge, buggfixar i mjukvaran samt dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G).
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 7X som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”imponerande supersnabbladdning”
+ imponerade hög och jämn laddkurva
+ utmärkta innerutrymmen
+ luftfjädring med justerbar markfrigång (tillval)
+ dörrarna kan öppnas elektriskt (tillval)
+ bra känsla på vägen
+ ombonad kupé
+ solid som tysk premiumbil
+ vass, direkt styrning
+ goda köregenskaper
+ god fjädringskomfort åt hårdare hållet
+ hög utrustningsnivå även i grundversion
På minussidan:
– problem med mjukvaran
– skärm som inte hänger med
– två navigationssystem där det mer avancerade inte fungerar bra
– fördröjning när man använder fönsterhissarna
– fördröjning när man använder adaptiv farthållare
– hög förbrukning med lilla batteriet
Zeekr 7X får 21 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 17 april 2025 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 19 april 2025