Nissan Leaf, världens första framgångsrika elbil, har både fått en helt ny efterföljare som Leaf och en mindre bil, Micra.

Nissan var tidigt ute med modellen Leaf, som kom 2010 och nu finns i tredje generationen. Nu kommer den mindre Nissan Micra som elbil. Fossilbilsversionen av Micran har byggts i mer än sju miljoner exemplar; elversionen är sjätte generationen och den första rena elbilen. Den har stora likheter med Renault 5 E‑Tech.

Nissan Micra finns ännu inte i Sverige. Nissan säger att beräknad leveransstart är början av 2026.

Nissans ägare är japanska Nissan, som har franska biltillverkaren Renault som största ägare. Båda företagen är en del av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Nissan Micra bygger på en renodlad elbilsplattform, AmpR Small, tidigare kallad CMF-BEV eller AmpR Small platform.

Den delar plattform med Renault 5 E‑Tech och Renault 4 E‑Tech

Nissan Micra kommer i två versioner i Sverige: en standardversion på 40 kilowattimmar, kWh. och en större version (förlängd räckvidd) på 52 kWh. Till detta kommer tre utrustningsnivåer: Engage, Advance och Evolve. Denna artikel handlar om Nissan Micra 52 kWh, oklart med vilken utrustningsnivå, som Auto, motor & sport har testat.

Nissan byggs för den europeiska marknaden i Ampère ElectriCity-anläggningen i Douai, Frankrike.

Auto, motor & sport har testat Nissan Micra 52 kWh och ger den betyg 4 av 5, där tidningen sätter betyg i halva steg. Vi tolkar omdömet som godkänt.

Auto, motor & sport skriver i rubriken: ”Klassikern har blivit eldriven”. I artikeln sammanfattar tidningen: ”… Micra egentligen är en förklädd Renault 5. Men den övertygar med trevliga köregenskaper, bra fjädring och mer än tillräcklig prestanda. Allt detta klarar förstås R5 lika bra.”

Auto, motor & sport är först med att testa Nissan Micra 52 kWh av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet och Vi Bilägare.

Vi har skrivit elva artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Nissan Leaf 75 kWh godkänd (251108).

Bilen är, enligt Nissan, en kompakt kombi, alltså inte en suv.

Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sannolikt tolv år, lack sannolikt tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Nissan Micra Engage 40 kWh från 369 000 kronor och Nissan Micra Advance 52 kWh från 421 000 kronor. Högre utrustningsnivåer gör bilen dyrare.

Auto, motor & sport nämner en huvudkonkurrent till Nissan Micra: Renault 5 E-Tech.

Andra konkurrenter är: Citroën e-C3, Fiat 500e, Opel Corsa‑e och Peugeot e‑208.

Jag saknar en hel del på Nissan Micra 52 kWh: snabbare laddning, dragkrok med rejäl dragvikt, taklast, frunk och besked om maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Micra 52 kWh som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra körupplevelse
+ “liten och överskådlig”
+ ”rejält bett i gaspedalen”
+ lättgående och exakt styrning
+ rattpaddlar för bromskraftsåtervinning
+ enpedalsläge

På minussidan:
– svårt att hitta Nissanidentiteten
– brister i förarstolen

Nissan Micra 52 kWh får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i tidningen Auto, motor & sport nummer 12, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Nissan