Renault 4 E-Tech finns snart på den svenska marknaden. Dess fossila föregångare är känd som ”Laban”, men den nya elbilsversionen är en helt ny bil, med möjligen ett bakstycke som påminner om bensinversionen.
Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic, Renault 5 och nu senast Renault 4, som kommer till Sverige andra halvåret 2025.
Renault 4 har en lång historia. Den är en älskad folkbil i Frankrike, är Renaults mest sålda bil någonsin, har sålt över åtta miljoner bilar globalt och är fjärde mest sålda bilen genom tiderna i Europa.
Renault 4 E-Tech Electric byggs på ren elbilsplattform i Maubeuge, Franrike. Renault tillverkar batterierna i Douai, Frankrike, och elmotorn i Cléo, Frankrike. Renault marknadsför bilen som en i högsta grad europeisk bil.
Renault 4 E-Tech finns i två varianter: Urban Range med 40 kWh-batteri och 122 hästkrafter samt Comfort Range med 52 kWh-batteri och 150 hk motor. Det finns tre utrustningsnivåer: Evolution, Techno och Iconic. Denna artikel handlar om Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range, oklart vilken utrustningsnivå.
Enligt tillverkaren är Renault 4 E-Tech en liten halvkombi och ingen suv. Den uppfyller dock flera suv-krav: stort bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (181 millimeter).
Vi har skrivit 17 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault 5 E-Tech bra val (240131).
Teknikens Värld har testat Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range i vad tidningen kallar ”Provkörd”. Tidningen ger inga poäng i den här typen av test, men vi tolkar omdömet som godkänt.
Teknikens Värld sammanfattar sin uppfattning om bilen i rubriken: ”En fyra franskt Stolta traditioner att leva upp till”.

Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för Renault 4 E-Tech är inte klart men troligen för Urban Range från cirka 400 000 kronor och Comfort Range från cirka 440 000 kronor.
Jag saknar en del på Renault 4 E-Tech: större räckvidd för den dyrare versionen eller ny tredje version, snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk) och bättre krockskydd.
Teknikens Värld nämner två specifika konkurrenter till Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range: Citroën ë-C3 Max. ”Ytterligare en variant i B-segmentet från Stellantiskoncernen och en bil som slåss om titeln ’Europas billigaste elbil’. Räckvidden stannar vid drygt 30 mil och den lastar 100 liter mindre än Renault 4. Pris: från 344 990 kronor.”; Fiat Grande Panda La Prima, ”Aningen mindre och mist lika kantig och med samma stolta traditioner i Europas tuffa B-segment. Kortare räckvidd men i övrigt likartad prestanda. Tyvärr finns inget pris i Sverige ännu.”
Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar: BYD Atto 2/3, Cupra Born, Cupra Tavascan, Fiat Grande Panda La Prima, Ford Puma Gen-E, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Kia Niro EV, Lynk & Co 02, MG ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Renault 5 E-Tech Electric, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3 och Zeekr X.
I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra benutrymme i baksätet
+ stort bagageutrymme
+ låg lasttröskel
+ löstagbar låda under lastgolvet
+ högra stolen kan fällas helt, vilket skapar ett långt och lättlastat utrymme
+ tar emot tredjepartleverantörer av appar
+ följsam över farthinder och potthål
+ sköna stolar
+ kvick styrning
+ lättkörd
+ version med vikbart canvastak
+ körprogram för snö
+ enpedalsläge
+ ström från bilen, batteribank, V2L
+ dubbelriktad laddning via växelström, ström till nätet, V2G
På minussidan:
– ”slätstruken”
– trångt baksäte för tre långa personer
– för mycket med tre spakar till höger om ratten
– dålig växelväljare
– vägljud och vindbrus
– brister i säkerhet (4 av 5 poäng i Euro NCAP)
Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range får inga poäng i testet.
Läs hela artikeln på Renault 4 E-Tech godkänd!
Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 13, 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Renault