Hyundai Ioniq 5 LR bra val

Sydkoreanerna är bra på elbilar. De två kusinföretagen, Hyundai och Kona, har flera framgångsrika elbilar vardera, både på renodlade elbilsplattformar och kombinationsplattformer. Med Ioniq 5 levererade Hyundai den första bilen på den renodlade elbilsplattformen E-GMP.

Den har blivit en succé: Hyundai Ioniq 5 blev Årets bil i världen 2022 (World Electric Vehicle of the Year). Nu har den kommit i en uppdaterad version, som är ett bra köp – om man inte ska köpa någon av konkurrenterna.

Sajten Gröna Mobilister har testat nya Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD och gör tummen upp för den; skriver dock samtidigt: ”Men släkten är värst – Kia EV6 blev årets bil och kanske är Ioniq 6 ett bättre val än femman?” I valet mellan olika Ioniq 5-modeller, föredrar Gröna Mobilister bakhjulsdrivna Hyundai Ioniq 5 Long Range (LR), inte modellen med standardräckvidd eller den testade modellen med fyrhjulsdrift.

Jag har haft många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Kona Electric bra val (8 oktober 2023), Nya Huyndai Kona e-bil bra val (28 september 2023), Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Här är fakta om Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD:

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 325 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 605 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 233 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 77,4 kilowattimmar (kWh) brutto och 74 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,77 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 48,1 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,1 sekunder.

√ Toppfarten är 185 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 120 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 527 liter, med nedfällda baksäten 1 587 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken. Den har medelstort bagageutrymme på 57 liter under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år, vägassistans ett år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för fyrhjulsdrivna Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD är från 644 900 kronor och tvåhjulsdrivna Hyundai Ioniq 5 Long Range är från 609 900 kronor; dessutom finns en tvåhjulsdriven med standardbatteri från 574 900 kronor. Det finns olika tillval, som ökar priset.

Gröna Mobilister nämner sju specifika konkurrenter till Huyndai Ioniq 5: Kia EV6, ”Samma bas, mer sportbetonad, annan kaross”; Hyundai Ioniq 6, ”Samma bas, helt annat uttryck, trängre men längre räckvidd”; Mustang Mach-E, ”Dyrare, sportigare, roligare, stötigare, högre förbrukning”; Polestar 2, ”Svenskättad, piggare, sämre räckvidd, högre förbrukning”; Tesla Model 3 eller Tesla Model Y, ”Mer avskalad, snålare”; Volkswagen ID.4, ”Mer fotriktig, riktig kombi”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ egen design med snygga retroelement
+ stora och ljusa innerutrymmen
+ snabb supersnabbladdning, på grund av dels 800-volts-teknik, dels förvärmning och förkylning av batteriet
+ god räckvidd
+ har ström till extern enhet
+ rimligt pris
+ bra garantier
+ glastak (tillval)
+ mycket av plasten kommer från återvunna PET-flaskor, sockerrör och växtbaserat plastgarn
+ bekväma, flexibla, uppvärmda, ventilerade och rejält fällbara framstolar
+ baksätesutrymmet är rymligt på bredd och höjd
+ baksäten är uppvärmda, kan skjutas framåt och bakåt samt justera lutningen på
+ fällbart och delbart baksäte 60/40
+ inställningsbart instrumentkluster framför föraren
+ bra avvägning mellan analoga och digitala reglage
+ ratten har värme, är skön att greppa och är inställbar i alla led
+ Android Auto och Apple Carl Play
+ platt lastgolv vid nedfällda baksäten
+ rejält bagageutrymme, framför allt med nedfällda baksäten
+ dragvikt 1 600 kilogram
+ olika drivlägen, vid omstart samma som man hade tidigare
+ bra och smidig bromskraftsåterföring i fyra steg, från segelläge till enpendalskörning, via paddlar bakom ratten
+ höga och väl fungerande säkerhetsfunktioner
+ bra head-up-display

På minussidan:
– dålig runtomsikt
– ingen bakrutetorkare
– ”halvdan komfort”
– ”inte lägsta förbrukningen”
– relativt högt luftmotstånd
– träsmak i framstolar vid långfärd
– smarttelefonspegling enbart med sladdansluten telefon
– inte sportbilsaktig
– mjuk fjädring
– mindre exakt styrning

Gröna Mobilister sätter inga poäng i sina tester.

Testet publicerades på sajten Gröna mobilister 3 oktober 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai