De två sydkoreanska kusinföretagen, Hyundai och Kona, har flera framgångsrika elbilar vardera, både på renodlade elbilsplattformar och kombinationsplattformar. Med Ioniq 5 levererade Hyundai den första bilen på den renodlade elbilsplattformen HMG E-GMP. Nu finns också Ioniq 6 på samma plattform.
Sajten Gröna Mobilister har testat nya Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD och tycker den är bra men rekommenderar ändå annan bil för köp. Sajten skriver: ”Hellre än sexan tar jag en något billigare Ioniq 5 eller en Kia EV6, båda på samma bas och båda med betydligt större innerutrymmen.”
Jag har haft många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första helelektriska bil var Hyundai Ioniq): Hyundai Ioniq 5 LR bra val (22 oktober 2023), Kona Electric bra val (8 oktober 2023), Nya Huyndai Kona e-bil bra val (28 september 2023), Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).
Här är fakta om Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD.
√ Bilen är en sedan.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 325 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 605 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 233 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 77,4 kilowattimmar (kWh) brutto och 74 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,51 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 58,3 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,1 sekunder.
√ Toppfarten är 185 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 095–2 113 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 401 liter, ingen uppgift om hur stort med nedfällda baksäten. Bilen har utrymme under durken. Den har minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 14 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram. Den kan ta taklast på 80 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år, vägassistans ett år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD är för modellen Essential från 659 900 kronor och för modellen Advanced 699 900 kronor. Bilen finns också med lång räckvidd och bakhjulsdrift från 624 900 kronor samt med standardräckvidd och bakhjulsdrift från 589 900 kronor. Det finns tillbehör, som ökar priset.
Gröna Mobilister nämner sju specifika konkurrenter: Hyundai Ioniq 5, ”Samma bas, helt annat uttryck, rymligare”; Kia EV6, ”Samma bas, mer sportbetonad, annan kaross”; Mustang Mach-E, ”Dyrare, sportigare, roligare, stötigare, högre förbrukning”; Polestar 2, ”Svenskättad, piggare, sämre räckvidd, högre förbrukning”; Tesla Model 3 och Y, ”Mer avskalad, snålare”; VW ID.4, ”Mer fotriktig, riktig kombi”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ lång räckvidd
+ snabb supersnabbladdning
+ förvärmning och förkyla av batteriet inför laddning
+ snabb acceleration och bra vridmoment
+ har ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ rimligt pris
+ bra garantier
+ hög säkerhet
+ luftmotståndsoptimerad
+ går att fälla framstolar till viloläge
+ framsäten med värme och ventilation
+ golv, paneler, säten, dörrbeklädnad och armstöd till stor del av återvunna PET-flaskor, sockerrör och växtbaserat plastgarn
+ bra avvägning mellan analoga och digitala reglage
+ mittkonsolen med olika småfack och laddplatser för mobilen
+ fällbart baksätet 60/40 med praktiska spakar i bagageutrymmet
+ bra dragvikt på 1 500 kilogram
+ låg tyngdpunkt
+ styv fjädring
+ möjlighet till skräddarsydda körlägen
+ bromskraftsåterföring med paddlar, från seglarläge till enpedalskörning
+ utmärkta självkörandefunktioner
+ bra långfärdsbil
+ avancerad head-up-display
+ digitala backspeglar i instrumentbrädan vid påslagen körriktningsvisare
+ värmepump och möjlighet till kupéuppvärmning för enbart förare
+ plug-and-play-laddning
+ tillgång till stort laddnätverk
På minussidan:
– litet baksäte som inte fungerar för vuxna
– litet bagageutrymme, ”modell brevlådeinkast”
– bullrig på grov väg
– kaross håller inte ihop designmässigt, ”ser ut som en strandad val”
– stolarna ger träsmak
– inte helt logisk manövrering på skärmarna
– med nedfällda baksäten är golvet inte plant
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister 5 oktober 2023.
Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 26 oktober 2023