Smart #3 Brabus är en liten elbil, som inte är ett så smart val som modellen antyder. Smart #3 blir långtifrån ”bäst-i-test” i olika svenska tester. Senast ut är Svenska Dagbladet, som ger bilen betyget ”bra”. Dock finns hopp om högre betyg om Smart kurerar barnsjukdomarna.
Smart började som ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klockmärket Swatch. Målgruppen var folk, som ville ha en ultrakompakt stadsbil med liten bensinmotor; det blev ingen succé. Sedan tog i praktiken Mercedes-Benz över. Nu är elbilen Smart samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding.
Smart #3 har Geelys tekniska plattform SEA och Mercedes design.
Smart #3 finns i sex versioner, från instegsversionen Pro till ”värstingversionen” Brabus. Den här artikeln handlar om Smart #3 Brabus.
Smart kallar bilen suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Markfrigången är oklar.
Jag har skrivit fyra artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Är Smart smart val? om Smart #1 (15 april 2024), Smart inte så smart val om Smart #3 (21 januari 2024), Smart elbil når inte ända fram om Smart #1 (15 januari 2023) och Smart elbil för två om Smart EQ fortwo (4 november 2022).
Svenska Dagbladet har testat Smart #3 Brabus och ger den 4 av 6 poäng, samma som Dagens Nyheter, dock med en annan poängskala. Vi tolkar betyget som ett underkännande, ett ”tummen ner”, även om den får många positiva omdömen. Den får betyget ”bra” i Svenska Dagbladets nya betygsättning, som inte längre har delbetyg utan bara ett helhetsomdöme från ”usel” (1) till ”fulländad” (6). Kanske kan man säga att Smart #3 är ett ganska smart val.
Svenska Dagbladet sammanfattar sin uppfattning om Smart #3 Brabus i rubriken, ”Smart har laddat om till elektrisk”.
Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för Smart #3 Brabus är från 554 900 kronor, för instegsversionen Pro från 429 900 kronor.
Svenska Dagbladet nämner inga uttryckliga konkurrenter till Smart #3 men nämner i förbifarten Volvo EX30 och Zeekr X.
I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #3 Brabus, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket bra acceleration, ”vidunderligt snabb”
+ mycket känslig gaspedal
+ mycket bra strålkastare
+ knivskarp styrning
+ mycket bra chassi
+ sportig framtoning
+ billig ur sportbilsperspektiv
+ interiör som en Mercedes
+ lekfull i röstassistent, grafik, högtalare och körriktningsvisare
+ lätt att hitta i menyn
+ rattknappar
+ känns som kvalitetsprodukt
+ många fack
+ bekvämt baksäte
+ bagageutrymme med rejäla lastkrokar och genomlastningslucka
+ bagageutrymme under durken
+ uppdatering över nätet (OTA)
På minussidan:
– stum, struttig och hoppig över ojämnheter
– för känslig gaspedal, även i ekoläge
– hård motorbroms
– kartan hackar
– plats för två vuxna, inte tre, i baksätet
– hård sittdyna, särskilt i framsätena
– för hög sittposition i framsätena
– ingen rattvärme trots att den ska finnas
– virtuellt motorljud, ”går som tur slå av”
– röstassistenten fungerar inte på svenska
– “varnar för det mest hela tiden”
– starknapp saknas vilket ger varning för andra bilar vid parkering
– mjukvaran inte färdigutvecklad
– aningen hög förbrukning
– kort räckvidd
Smart #3 Brabus får 4 av 6 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 27 april 2024 (bakom betalvägg).
Läs hela artikeln på Smart #3 ganska smart val!
Jörgen Bengtson
Foto: Smart