Hälsingetidningarna fokuserar i dag för andra dagen på elbilar, med mig som expert.
De fyra hälsingetidningarna följer upp gårdagens reportage om elbilar och intervju med mig som elbilsexpert. På den gemensamma webbplatsen Helahälsingland.se är fokus på gratis snabbladdning av elbilar, som bland annat Ljusdal Energi erbjuder – än så länge. Även här är jag intervjuad som elbilsexpert.
Reportaget är inte publicerat i dagens papperstidningar, utan bara på webben.
”Fjällresenärer kör nu omvägar för att ladda sina bilar helt utan kostnad på Ljusdal Energis två laddstationer”, skriver Helahälsingland och lägger till: ”Men det gäller att skynda på – för snart är en betallösning på gång.”
Bakgrunden är att åtskilliga energibolag bjuder på snabbladdning som ett sätt att marknadsföra sig. Ljusdal Energi och Gävle Energi är två exempel, där den förra funderar på att börja ta betalt och den senare redan har börjat göra det.
”Så fort vi hittat ett bra sätt [att ta betalt] så kommer vi börja ta betalt”, säger Micke Halvarsson, affärsområdeschef på Ljusdals Energi.
Gävle Energi har redan börjat ta betalt. Men här är det så krångligt att betala för destinationsladdningen i centrala Gävle att jag som van elbilsförare gav upp.
”Gävle Energi har nyligen börjat ta betalt, men de har ett så komplicerat system att jag som van elbilsanvändare inte fick igång laddningen. När jag ringde till deras driftcentral hade de noll koll på hur jag skulle göra för att få betalningen att fungera”, säger jag i intervjun.
En annan komplicerande faktor är att olika företag tar betalt på olika sätt: per kilowattimme (”liter”) eller fast stumma för att fylla batteriet (”full tank”).
Något jag tog upp i intervjun, men som inte kom med i artikeln, är att flera aktörer ser gratis snabbladdning eller destinationsladdning som bra marknadsföring. Jag pekade särskilt på elbolag som fortsätter med gratis snabbladdning och livsmedelskedjan Lidl som har gratis snabbladdning på tjugotalet platser samt på många kommuner och en del butiker till exempel Ikea, som erbjuder kostnadsfri destinationsladdning på många platser.
Jag nämnde också att det utdelats Nobelpris för ”nudging”, att knuffa någon i rätt riktning. Det kan vara till exempel genom att kommunen erbjuda gratis långsamladdning (långsam destinationsladdning), för att stimulera övergången från fossil- till eldrift.
Detta gör att den som planerar sin resa noga, kan ladda mer eller mindre gratis under resa runt om i Sverige.
Jörgen Bengtson