Tidningen Teknikens Värld har korat årets bästa bilar, från första till tionde plats. Nio av tio bilar är rena elbilar. På prispallen står: Zeekr 7X (guld), Tesla Model Y (silver) och Hyundai Inster (brons). På tionde plats står Volvo EX90. Enda fossilbil är på åttonde plats, Volkswagen Golf Sportscombi.
Teknikens Värld har följande bilar på tio-i-topp-listan 2025, presenterade i Teknikens Värld nummer 1, 2026 (bakom betalvägg). Vi redovisar vinnarna med vad vi i testen ser som plus och minus.
Den här artikeln är nummer tolv i vår serie ”praktiskt om elbilar”.
Nio av tio vinnare elbilar
1. Zeekr 7X Privilege AWD. Plus: riktigt prisvärd (689 000 kronor), mycket snabb snabbladdning på 480 kilowatt (kW) som laddar 10–80 procent på cirka 15 minuter, stora utrymmen, hög utrustningsnivå och god komfort. Minus: usel bakåtsikt, högt däckbuller och trist styrning.
2. Tesla Model Y. Avser uppdatering Juniper. Plus: bekväm, hög komfort, bra baksäte, påkostad, hög utrustningsnivå, stor, låg förbrukning, lång räckvidd, snabb laddning, enkel laddning och ”nästan irriterande korrekt”. Minus: Elon Musk, ingen instrumentering framför ratten, dålig bakåtsikt och dålig riktningsstabilitet.
3. Hyundai Inster. Plus: billig (under 300 000 kronor), charmiga ”truliga utseendet”, låg förbrukning, gott om plats för fyra vuxna, bekväm, rimligt bagageutrymme, trevlig, praktisk, välkonstruerat chassi och smart kalibrerat antisladdsystem. Minus: bristande säkerhet med fyra av fem stjärnor i Euro Ncap och tillval gör bilen dyrare.
4. Volkswagen ID.7 Tourer. Plus: tredje mest sålda bilen i Sverige 2025, mycket bra räckvidd, bra snabbladdning, bra på vägen, toppresultat i undanmanöverprovet älgtestet och en av få eldrivna kombimodeller. Minus: inget.
5. BMW i5 Touring. Plus: en av få eldrivna kombimodeller, ”byggd enligt märkets kärnvärden”, praktisk, bra innerutrymmen, trevlig att köra och ”enkel att leva med”. Minus: dyr, relativt långsam snabbladdning, relativt kort räckvidd och underpresterar i undanmanöverprovet älgtestet.
6. Kia EV3. Plus: seger i Teknikens Världs vintertest, bra allroundegenskaper, storsäljare (Sveriges fjärde mest sålda elbil), stora utrymmen, ”imponerande baksätesutrymme”, bra bagageutrymme, godkänd räckvidd och godkänd snabbladdning. Minus: oengagerad styrning, dålig motorstyrka och tråkig kupé.
7. Xpeng G9. Avser inte den i juli 2025 uppdaterade versionen, utan tidigare version. Plus: ”attraktivt helhetspaket”, prisvärd, stor suv, låg förbrukning, lång räckvidd, mycket bra snabbladdning, bra utrymmen, ”bra elbilsspecifika egenskaper”, segrade i test med Nio EL8 och Volvo EX90. Minus: brister i komfort och köregenskaper. Uppdaterad version har längre räckvidd och mycket snabb snabbladdning på 525 kW.
8. Volkswagen Golf Sportscombi, en fossilbil.
9. Polestar 3. Plus: körglädje, suv som går som en sportbil, byggd på samma plattform som Volvo EX90, snabb, bra väghållning på alla typ av underlag. Minus: dyr och hög förbrukning.
10. Volvo EX90. Plus: ”enorma innerutrymmen”, ”blixtrande prestanda” och mycket hög komfort. Minus: försenad, flera barnsjukdomar och ingen lidarradar.
Teknikens Värld har testat drygt 60 bilar under 2025. Segraren är ”en tydlig vinnare”, Zeekr 7X. Den kinesiska bilen går om förra årets segrare, amerikanska Tesla Model Y, som trots sin uppdaterade version (Juniper) inte lyckas behålla toppositionen.

Sex hedersomnämnanden och besvikelser
Tidningen nöjer sig inte med tio-i-topp-listan, utan har också flera hedersomnämnanden och besvikelser.
Följande bilar får hedersomnämnanden:
1. Cadillac Lyriq (elbil): ”… försöker hitta nya grepp …”.
2. Volvo XC90 (fossilbil): ”XC90 håller fortfarande hög nivå på komfort, köregenskaper, utrymmen och lyxkänsla.”
3. Audi A6 Avant E-Hybrid (fossilbil): ”… ’vanliga’ A6 presterar betydligt bättre än eldrivna e-tron i många testmoment.”
4. Tesla Model 3 Long Range RWD (elbil): ”Det blev likväl 2025 års längsta elektriska räckvidd [WLTP 75 mil, i test 53,4 mil]”.
Följande bilar kallar Teknikens Värld besvikelser:
1. BYD Seal U (elbil): ”… filhållningssystem som fungerar mycket dåligt.”
2. Ford Puma 1.0 Ecoboost (fossilbil): ”Eldrivna Puma upplevs som en helt annan, bättre bil.”
3. Audi A6 Avant e-tron (elbil): ”Eldrivna A6 Avant går kräftgång genom hela testet …”
4. BMW iX2 XDrive30 (elbil): ”Varken räckvidd eller laddprestanda, komfort eller köregenskaper motsvarar prislappen.”
Tolv artiklar ”praktiskt om elbilar”
Vi har tidigare skrivit om ”praktiskt om elbilar”. Det här är den tolfte artikeln.
Tidigare artiklar på temat ”praktiskt om elbilar”: Tjugo fördelar med elbilar (250723), Läge köpa beg elbil (250525), Elbilsbatteriet håller länge (250319), Nu kommer billiga elbilar (250222), Mer om billigare elbilar (250113), Ladda elbil till 100 procent? (241201), V2L och V2G – vad betyder det? (241006), Lätt ladda elbilen rätt (240925), Bra dragkraft på elbilar (240807), Lätt köra rätt på el (240709) och Litet batteri kan vara bättre (240707).
Bilden visar vinnaren i Teknikens Världs test av bilar 2025, Zeekr 7X.
Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr