Eldriven pickup för Europa: KGM

Pickuper är ovanliga i Europa, än ovanligare är eldrivna dito. Sydkoreanska KGM introducerar nu en eldriven pickup i Sverige, KGM Musso EV.

Det finns tre sydkoreanska elbilsmärken i Sverige och världen: Störst i världen är Hyundai, men överlägset störst i Sverige är Kia. Sedan kommer minstingen KGM, tidigare SsangYong, som är nischade på ofta terränggående bilar.

KGM Musso EV finns i Sverige sedan hösten 2025, men årets tilldelning är slutsåld. Nästa kommer i början av 2026.

KGM står för KG Mobility. Bakom står det sydkoreanska företaget KG Group, som har köpt det tidigare konkurshotade SsangYong. Ägare är KG Mobility, som ägs av konglomeratet KG Group via KG ETS.

Tillverkningen för den europeiska marknaden sker på KG Mobilitys anläggning i Pyeongtaek, Gyeonggi-provinsen, Sydkorea.

KGM Musso EV bygger på en kombinationsplattform, SUV-/omonocoque-plattform, som inte är en renodlad elbilsplattform och inte heller är en traditionell chassiram som många pickuper har.

Den delar plattform med KGM Torres EVX.

KGM Musso EV finns i en version i Sverige: fyrhjuldsdrivna KGM Musso EV. Den finns med två utrustningsnivåer, Musso EV (standard) och Musso EV Black Line. Denna artikel handlar om KGM Musso EV, oklart med vilken utrustningsnivå.

Bilen kan senare komma i tvåhjulsdriven version i Sverige, som finns i andra delar av världen.

KGM Musso EV hör till den lilla kategorin eldrivna pickuper. Därför bevakar vi den, även om priset är över 549 999 kronor.

Teknikens Värld har testat KGM Musso EV som ”Provkörd!”, där tidningen inte delar ut betyg/poäng. Vi tolkar tidningens omdöme för KGM Musso EV som mycket bra.

Teknikens Värld säger om KGM Musso EV i rubriken: ”KGM Musso EV Med lätthanterliga laster Den första elpickupen som fungerar”. Tidningen skriver i ingressen: ”Den är inte den bästa elbilen. Den är heller inte den bästa pickupen. Men sammantaget erbjuder KGM Musso EV en välfungerande, och trivsam, helhet.”

Vi har tidigare skrivit en artikel på Jörgensval.se om KGM:s elbilar, KGM Torres EVX ny Koreaelbil (241016).

Teknikens Värld är först med att testa KGM Musso EV av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet, Teknikens Värld och Vi Bilägare.

Bilen är, enligt KGM, en pickup. Den uppfyller kraven på en suv: fyrhjulsdrift, dragkrok med rejäl dragvikt (minst 1 500 kg), hög sittställning, terrängfordonsegenskaper, hög markfrigång (är cirka 18 centimeter), kraftfull motorstyrka, plats för fem personer och rejält bagageutrymme/stort flak.

Här är fakta för KGM Musso EV:
√ Företaget kallar bilen pickup.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor 237 hästkrafter, hk, 177 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 629,5 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 120 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 36 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Sannolikt inte autocharge och plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto cirka 84 kWh och netto 80,6 kWh.
√ Blandad körning 2,6 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 37,9 mil WLTP.
√ Toppfart 177 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 2 285 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 780 kg.
√ Bakre lastutrymme med stort flak.
√ Sannolikt inget lastutrymme under golvet (durken).
√ Sannolikt inget lastutrymme under huven, frunk.
√ Dragkrok med dragvikt 1 800 kg.
√ Oklar om taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 516 x 192 x 174 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Sannolikt ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Sannolikt ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Oklart om serviceintervall.
√ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sex år, lack fem år samt batteri tio år eller 100 000 mil.
√ Pris för KGM Musso EV från 587 375 kronor, utrustningspaketen gör bilen väsentligt dyrare.

Teknikens Värld nämner två konkurrenter till KGM Musso EV: Isuzu D-Max BEV, ”Etablerat märke och modell, som nu finns eldriven. Kortare räckvidd, och ett gott stycke dyrare. Men högre maxlast och släpvikt. Pris: 742 388 kr.; Maxus eTerron 9, ”Ny modell i Sverige, med intressant specifikation. Likartad laddeffekt och räckvidd, och högre maxlast. Tidigare produkter från Maxus har dock knappast imponerat, samtidigt som priset är högre. Pris: 787 388 kr.”

Till konkurrenterna hör rimligen också Maxus eT20 och de ännu inte svenskregistrerade bilarna Ford F-150 Lightning och Rivian R1T, som finns som gråimport.

Jag saknar en hel del på KGM Musso EV: frunk, snabbare laddning, längre räckvidd, högre dragvikt, taklast och högre maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från KGM Musso EV som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mer av personbilsplattform än pickup
+ bra sittposition på framstolarna
+ elektriskt ställbara och läderklädda framstolar och baksäten
+ värme och kyla i framstolarna
+ oömma detaljer
+ bra innerutrymmen
+ ”ljusår” bättre än äldre Musso
+ stolsvärme och usb-c-uttag både fram och bak
+ bra baksäten
+ eluppvärmda baksäten
+ inbyggd flakbelysning
+ går att justera högerstolen från förarplatsen
+ lastpall ryms med god marginal på flaket
+ fotsteg på bakre stötfångare
+ mycket manuella reglage, inklusive programerbar knapp och handbromsknapp
+ paddlar för bromskraftsåtervinning
+ enpedalsläge
+ instrumentpanel framför ratten
+ två hastighetsmätare, varav en med GPS-mätning
+ acceptabel räckvidd för den här typen av fartyg

På minussidan:
– dålig vändradie
– lite kort dyna på framstolarna
– trög och långsam instrumentering
– Apple carplay och Android auto fungerar bara med sladd
– långsam snabbladdning (120 kilowatt)
– småstötig och smågungig gång
– märkbart vindbrus kring A-stolparna
– låg maxlast
– dragvikt 1 800 kg
– ”en massa pling och pip i tid och otid”

KGM Musso EV får inga poäng eller betyg i testet.

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 23, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: KGM

Artikeln publicerad 12 november 2025