Toyotas första elbil, Toyota bZ4X, kom våren 2022 och floppade. Nu finns en uppdaterad version, som är betydligt bättre, men den konkurrerar också med helt nya Toyota C-HR+.
Toyota är världens största biltillverkare, men har inte gett renodlade elbilar prioritet. Istället har företaget satsat på laddhybrid- och vätgasbilar. Men nu kan en ändring vara på gång. Ungefär samtidigt kommer nu uppdaterade Toyota bZ4X och Toyota C-HR+. Den senare har inget gemensamt med den populära fossilsuven från 2016, Toyota C-HR. Vår förra artikel om Toyota C-HR+ hade en bild Toyota C-HR, alltså inte på den aktuella bilen.
Beräknad leveransstart i Sverige för Toyota C-HR+ är första kvartalet 2026.
Modellbeteckning för Toyota C-HR+ kräver en förklaring: bokstaven ”C” står för ”kompakt”, ”HR” fö High Rider (men ”C-HR” kan också stå för ”Cross Hatch Run” eller ”Coupe High Rider”), ”+” för ”extra mångsidighet och praktiska egenskaper”, i praktiken eldrift. Sedan tillkommer FWD för framhjulsdrift och AWD för fyrhjulsdrift. Samtidigt knyter modellbeteckningen av till en beprövad modell.
Toyotas ägare är japanska Toyota Motor Corporation, ett börsnoterat företag med institutionella investerare, andra företag och privatpersoner.
Toyota C-HR+ bygger på en renodlad elbilsplattform, e-TNGA, där ”TNGA” står för ”Toyota New Global Architecture”.
Andra bilar som delar plattformen e-TNGA är Lexus RZ, Toyota bZ3 (kinesiska marknaden), Toyota bZ4X och Toyota bZ5 (finns inte i Sverige).
Toyota C-HR+ finns i två versioner i Sverige: framhjulsdrift (FWD) och fyrhjulsdrift (AWD), båda på 77 kilowattimmar (kWh). Till detta kommer olika utrustningsnivåer, som för den svenska marknaden är Active (FWD och AWD) och Executive (AWD). Denna artikel handlar om Toyota C-HR+ AWD, alltså med fyrhjulsdrift, oklart med vilken utrustningsnivå.
Eldrivna Toyota C-HR+ byggs för den europeiska marknaden i Takaokafabriken i Aichi, Japan.
Teknikens Värld har testat Toyota C-HR+ AWD i vad tidningen kallar ”Provkörd!”, där den inte delar ut betyg eller poäng. Vi tolkar omdömet som att bilen får godkänt men inte mer.
Teknikens Värld skriver i rubriken: ”Toyota C-HR+ AWD 77 kWh Plusversion på el Toyota använder beprövat namn på ny modell”. Tidningen summerar: ”Konkurrensen i C-segmentet är mördande och Toyota C-HR+ har få saker som riktigt sticker ut och som är bättre än konkurrenterna.”
Vi har skrivit sju artiklar om Toyotas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Toyota C-HR+ bra köp(251121).
Toyota kallar bilen kompakt suv, andra kallar den för suv-halvkombi (suv-coupé). AWD-versionen uppfyller kraven på suv med fyrhjulsdrift, rejäl dragvikt (har 1 500 kilogram), hög markfrigång (18,5 centimeter), plats för fem personer, terrängfordonsegenskaper och stort bagageutrymme. Men den har inte suvens höga sittställning.
Dagens industri har tidigare testat Toyota C-HR+ FWD, som vi skrev om i artikeln Toyota C-HR+ bra köp (251121), där den får 19 av 25 poäng.
Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil alternativt tio år eller 100 000 mil (vid serviceprogram).
Pris för Toyota C-HR+ FWD är från 519 900 kronor och för C-HR+ AWD från 540 900 kronor.
Teknikens Värld nämner tre huvudkonkurrenter till Toyota C-HR+ AWD: ”Kia EV3 Plus Long Range Än så länge bara framhjulsdriven och ytterligare en annan design. Hos Kia finns också kompisen EV4 som kostar lite mer men ser lite sportigare ut. Liknande utrymmen. Pris: Från 540 300 kronor.”; ”Skoda Elroq 85X Av någon konstig anledning har Enyaqs lillasyskon glömts bort lite av svenska bilköpare. Liknande prestanda som C-HR+ men en helt annan design. Lite kantigare. Pris: Från 545 900 kronor.”; Toyota bZ4X, ”Den aningen större och även lite dyrare bZ4X är en given konkurrent som också kommer i en kombiversion under 2026.”
Andra konkurrenter är rimligen: Hyundai Ioniq 5, Lynk & Co Z20, Renault Scenic E‑Tech, Škoda Enyaq och Tesla Model Y.

Jag saknar en del på Toyota C-HR+ AWD: snabbare laddning/800-voltsystem, ström från bilen/batteribank (V2L), frunk, OTA, autocharge och/eller plug & charge, högre maxlast och lång serviceintervall.
I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota C-HR+ AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ trevlig förarmiljö
+ sköna stolar
+ ”behaglig vardagsbil”
+ energiåtervinning i fyra steg
+ effektiv motor
+ gott om analoga knappar, vred och reglage
+ logiska funktioner och reglage
+ utrymme under lastgolvet (durken)
+ stort bagageutrymme
+ hög markfrigång
+ hög dragvikt (1 500 kilogram)
+ tyst
+ premium på utsidan
+ generös batterigaranti på tio år och 100 000 mil
På minussidan:
– dåligt plats i baksätet
– högt handtag på bakdörren
– de två skärmarna sitter olika långt från föraren och tvingar fram omfokusering
– överkant på ratten skymmer del av instrumenteringen
– långsam snabbladdning (150 kilowatt)
– inte premium invändigt
– få funktioner som är bättre än konkurrenternas
Toyota C-HR+ AWD får inga poäng/betyg i testet.
Läs hela artikeln på Toyota C-HR+ AWD godkänd!
Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 24, 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Toyota