Billiga och små elbilar är ovanliga. Nu har ett nytt kinesiskt märke gjort entré i Sverige: Firefly.

Det finns väldigt många elbilsmärken i Kina. En bråkdel av dem finns i Europa. Den lilla gruppen av elbilar i Sverige har sannolikt fått ett nytt märke: Firefly. Det är ett nytt inom Nio och systermärke till Onvo, för den som är insatt i kinesiska bilar.

Firefly finns ännu inte i Sverige. Lanseringen i Europa sker först i Norge, Danmark, Nederländerna och ytterligare drygt dussinet länder, med start hösten 2025. Det är oklart när – om om – den kommer till Sverige.

Ägare är börsnoterade Nio, där Abu Dhabi-baserade CYVN Investments är största delägare med cirka 20 procent. Nios grundare och verkställande direktör Bin Li äger cirka 6–7 procent.

Tillverkningen sker i Hefei, Anhui, Kina, även för den europeiska marknaden.

Firefly bygger på en renodlad elbilsplattform, kallad Nio FT1. Den ska vara utformad för att kunna byta batteri snabbt som Nio.

Den delar inte plattform med några andra bilar men har likheter med Nios plattform för större bilar.

Firefly kommer sannolikt i en version i Sverige. Det är oklart vilken eller vilka utrustningsnivåerna blir i Sverige. Denna artikel handlar om Firefly för den danska marknaden, oklart med vilken utrustningsnivå.

Firefly hör till den lilla kategorin har riktigt billiga elbilar – även om vi inte vet exakt pris.

Teknikens Värld har testat Firefly som ”Provkörd!”, där tidningen inte delar ut betyg/poäng. Vi tolkar tidningens omdöme för Firefly som mycket bra – förutsatt att priset blir lågt.

Teknikens Värld säger om Firefly i rubriken: ”Firefly Eld i baken Nya märket Firefly lockar med design och komfort”. Tidningen skriver i ingressen: ”Men ett smidigt format, rymlig och påkostad insida och förväntat lågt pris kan lilla elbilen Firefly vara precis vad vi vill ha. Men det hänger på just det där med priset.” Slutsatsen är: ”Med rätt pris kan det bli en succé.”

Vi har tidigare inte skrivit om Firefly.

Teknikens Värld är först med att testa Firefly av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet, Teknikens Värld och Vi Bilägare.

Bilen är, enligt Firefly, en liten halvkombi, en “smart, högkvalitativ kompakt elbil för urban livsstil”.

Garantier: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Firefly är ännu inte klart, men sannolikt från cirka 300 000–330 000 kronor (i Norge kostar den från 279 900 norska kronor), utrustningspaketen gör sannolikt bilen dyrare.

Teknikens Värld nämner två konkurrenter till Firefly: Hyundai Inster Pure 42 kWh, ”Ett charmtroll med flexibel inredning, men bara om man betalar extra för Advanced-utförandet. Likvärdig räckvidd och laddning. Pris: 299 900 kronor.”; Renault 5 E-Tech Electric evolution EV40, ”I allra billigaste utförandet är R5 begränsad till 120 hk och 40 kWh och man får inte det android-baserade infotainmentsystemet. Pris: 349 900 kronor.”

Till konkurrenterna hör rimligen också Citroën ë‑C3, Mini, Smart, Volvo EX30 och Volkswagen ID.2

Jag saknar en del på Firefly: snabbare laddning, längre räckvidd i större modell, dragkrok, taklast och högre maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Firefly som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”känns som en Nio som har krympt i tvätten”
+ kompakt kaross med enkel formgivning
+ snäv vändradie
+ rymligt baksäte
+ relativt stort bagageutrymme
+ stor frunk på 92 liter
+ uppfällbar passagerarstol
+ litet förvaringsutrymme under passagerarstolen
+ ”avskalad och gullig design i behagliga färger”
+ ”välbyggd, snudd på dyr”
+ ”ytterst behaglig att sitta i”
+ fin inredning
+ bekväma framstolar även för den som är lång
+ bra med förvaringsfack i framsätet
+ skärm ”med ett ovanligt bra gränssnitt”
+ CharGPT-baserad assistent
+ bra bromskraftsåtervinning
+ enpedalsläge
+ gaspedal med bra känsla
+ enkel körning
+ låg ljudnivå
+ bränslesnål

På minussidan:
– oklart om priset
– tyget noppar sig
– alla inställningar via pekskärmen
– styrning utan överdriven känsla
– yta framför ratten reflekteras i vindrutan och stör körningen
– visst vindbrus
– brister i riktningsstabilitet
– långsam snabladdning

Firefly får inga poäng eller betyg i testet.

Läs hela artikeln på Tummen upp för Nios Firefly!

Testet publicerades i Teknikens Värld, nummer 24, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Firefly