Toyota C-HR+ bra köp

Toyotas första elbil, Toyota bZ4X, kom våren 2022 – och floppade. Den uppdaterad version är betydligt bättre. Nu kommer också eldrivna Toyota C-HR+.

Toyota är världens största biltillverkare, men har inte gett renodlade elbilar prioritet. Istället har företaget satsat på laddhybrid- och vätgasbilar. Men nu kan en ändring vara på gång. Ungefär samtidigt kommer nu uppdaterade Toyota bZ4X och Toyota C-HR+. Den senare har inget gemensamt med den populära fossilsuven från 2016.

Beräknad leveransstart i Sverige för Toyota C-HR+ är första kvartalet 2026.

Modellbeteckning för Toyota C-HR+ kräver en förklaring: bokstaven ”C” står för ”kompakt”, ”HR” fö High Rider (men ”C-HR” kan också stå för ”Cross Hatch Run” eller ”Coupe High Rider”), ”+” för ”extra mångsidighet och praktiska egenskaper”. Sedan tillkommer FWD för framhjulsdrift och AWD för fyrhjulsdrift.

Toyota ägare är japanska Toyota Motor Corporation, ett börsnoterat företag med institutionella investerare, andra företag och privatpersoner.

Toyota C-HR+ bygger på en renodlad elbilsplattform, e-TNGA, där ”TNGA” står för ”Toyota New Global Architecture”.

Andra bilar som delar plattformen e-TNGA är Lexus RZ, Toyota bZ3 (kinesiska marknaden), Toyota bZ4X och Toyota bZ5 (finns inte i Sverige).

Toyota C-HR+ finns i två versioner i Sverige: framhjulsdrift (FWD) och fyrhjulsdrift (AWD), båda på 77 kilowattimmar (kWh). Till detta kommer olika utrustningsnivåer, som ännu inte är klara för den svenska marknaden, men som kan bli bas, sport och lyx. Denna artikel handlar om Toyota C-HR+ FWD, alltså med framhjulsdrift.

Eldrivna Toyota C-HR+ byggs för den europeiska marknaden i Takaokafabriken i Aichi, Japan.

Dagens industri har testat Toyota C-HR+ FWD, där den får 19 av 25 poäng, med näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, ekonomi och säkerhet samt mittenbetyg (tre poäng) i bilkänsla. Vi tolkar omdömet som att bilen är ett bra val.

Dagens industri skriver i rubriken: ”Toyota ökar takten i elbilsracet”. Tidningen avslutar: ”Med nya CH-R+ tar Toyota revansch och modellen har det som BZ4X skulle ha haft från början.”

Vi har skrivit sex artiklar om Toyotas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Toyotas uppdaterade elbil godkänd (251026).

Toyota kallar bilen kompakt suv, andra kallar den för suv-halvkombi (suv-coupé). AWD-versionen uppfyller kraven på suv med fyrhjulsdrift och rejäl dragvikt (har 1 500 kilogram), men inte den testade FWD. Den framhjulsdrivna versionen uppfyller suv-kraven på kraftfull motorstyrka, hög markfrigång (18,5 centimeter), plats för fem personer, terrängfordonsegenskaper och stort bagageutrymme. Ingen av versionerna har suvens höga sittställning.

Dagens industri är först med att testa Toyota C-HR+ FWD av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet, Teknikens Värld och Vi Bilägare.

Här är fakta om nya Toyota C-HR+ FWD respektive Toyota C-HR+ AWD:
√ Företaget kallar bilen kompakt suv.
√ Framhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 224/343 hästkrafter, hk, och 165/252 kilowatt (kW).
√ Vridmoment 269/438 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Testad av Euro Ncap med 5 av 5 stjärnor.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW; cirka 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 eller 22 kW (tillval).
√ Ingen autocharge eller plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 77/77 kilowattimmar, kWh, och netto cirka 72 eller 69 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,3–1,4 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd cirka 60/54,6 mil WLTP.
√ Toppfart 160/180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,4/5,2 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 830/1 935 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 555 kg.
√ Bakre lastutrymme 416 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 207 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750/1 500 kg.
√ Taklast 85 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 452 x 187 x 160 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall oklart.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil alternativt tio år eller 100 000 mil (vid serviceprogram).
√ Pris för Toyota C-HR+ FWD är från 519 900 kronor och för C-HR+ AWD från 544 900/593 900 kronor (båda priserna förekommer, kan vara kampanjpris).

Dagens industri nämner tre huvudkonkurrenter till Toyota C-HR+ FWD: ”Hyundai Ioniq 5. Snabbladdare med hög komfort och fin interiör.”; ”Tesla Model Y. Gammal bil i ny kostym, nu med lägre pris.”; ”Toyota bZ4X Touring. Snart i ny version med längre räckvidd.”

Andra konkurrenter är rimligen: Lynk & Co Z20, Renault Scenic E‑Tech, Škoda Enyaq och Toyota bZ4X.

Jag saknar en hel del på nya Toyota C-HR+: snabbare laddning/800-voltsystem, ström från bilen/batteribank (V2L), frunk, dragvikt på minst 1 500 kg för de två aktuella varianterna, OTA, autocharge och/eller plug & charge, högre maxlast och lång serviceintervall.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota C-HR+ FWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra räckvidd
+ godkänd snabbladdning (150 kW)
+ rimligt bra laddtid
+ generös batterigaranti
+ lyxig exteriör
+ solid
+ tyst, även för vindbrus och däckbuller
+ ”lugn och värdig körning”
+ snabb acceleration
+ många fysiska knappar och reglage
+ möjligt spegla via Apple carplay eller Android auto
+ förvärmning av batteriet

På minussidan:
– inredningen har brister, mycket plast
– brister i digitala gränssnittet
– ingen sportbilskänsla

Toyota C-HR+ FWD får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 21 november 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Toyota

Artikeln publicerad 21 november 2025