Nu lämnar vi Tesla Model Y för Kia EV9. Vi gör det efter noggrann genomgång av skillnaderna mellan Tesla Model Y LR AWD och Kia EV9 GT Line.

Vi har haft tre elbilar – Hyundai Ioniq Electric, Kia e-Niro och Tesla Model Y LR AWD. Den första beställde vi 24 mars 2017, fick levererad i augusti 2017 och körde 6 200 mil. Kia e-Niro kvitterade vi ut 1 februari 2019 och körde 10 168 mil. Tesla Model Y hämtade jag på Arlanda 3 september 2021 och körde 14 410 mil.

Nu har vi alltså kört totalt 307 780 kilometer under drygt sju år, inklusive tre resor med Teslan till södra Spanien på 4 000 kilometer enkel väg. Varje bilbyte har vi gjort för att få flera nya funktioner på vår elbil. Så är det även vid fjärde bilbytet, till Kia EV9. Den har fördelar – liksom tidigare elbilar – jämfört med den/dem vi haft innan.

Genom köpet av Kia EV9 GT Line har definitivt elbilen passerat fossilbilen i funktioner och dessutom fått en del som fossilbilen inte har. Tiden det tar att tanka/ladda (upp till 233 kW, tar 22 minuter från 10 till 80 procent) kan vi leva med, eftersom vi ändå behöver göra pauser ungefär var tredje timme.

När vi bytte från Kia e-Niro till Tesla Model Y LR AWD ställde vi sju krav. Kraven är utifrån vårt behov, med hus på landet, brant och vinklad uppfart till parkeringen, dåliga grusvägar, behov av laståsna för vår verksamhet (STF hotell och konferens Hudiksvall Kungsgården Långvind), långa sträckor på vägen och cirka 4 500 mil per år.

Hyundai Ioniq 5 AWD, Kia EV6 Plus AWD och Tesla Model Y LR AWD var de enda tre som uppfyllde kraven sommaren 2021, förutsatt att prislappen skulle vara under tre kvarts miljon kronor. Våra sju krav var då:
• cirka 50 mils räckvidd WLTP, gärna mer
• supersnabbladdning på minst 150 kW, gärna mer
• fyrhjulsdrift
• dragkrok med dragvikt på minst 1 500 kg
• rimligt hög markfrigång
• stort bagageutrymme
• möjlighet till mikrocamping – att kunna sova två personer i bagageutrymme med nedfällda baksäten.

När det är dags för nästa uppgradering, finns våra gamla krav naturligtvis kvar, med inflationsjustering av priset. Den här gången har vi lagt till tre gånger så många önskemål/krav (20 stycken). Dessa uppfyller Kia EV9 GT Line men inte befintlig Tesla Model Y LR AWD:
√ batteriladdning till 100 procent vid varje laddning
√ ström till andra enheter (V2L), inklusive nödel till bostaden, på 3,7 kilowatt (kW)
√ förberedd för ström till nätet (V2G)
√ supersnabbladdning på 233 kW med 800-voltsystem
√ vindrutevisning (head-up-display, HUD)
√ digital innerbackspegel
√ öppningsbar sollucka 
√ tre sätesrader för fullvuxna
√ gott om plats för sju personer
√ mycket stort lastutrymme med nedfällda baksäten
√ rattpaddlar för bromskraftsåtervinning
√ åtskilliga manuella reglage 
√ tyst
√ hög kvalitet
√ stor dragvikt, 2 500 kilogram
√ rejält taklast, 100 kilogram
√ autobroms vid backning, fram, bak och sida
√ filhållningassistans som inte behöver ställas om vid filbyte
√ fjärrstyrd parkeringsassistans
√ rikstäckande servicenät

Till detta kommer ytterligare ett önskemål: Vi vill inte stödja Teslaägaren Elon Musk, som vägrar teckna kollektivavtal i Sverige/Norden och driver en utåtriktad, politisk agenda med stöd till Donald Trump och Vladimir Putin.

I dag kvitterade jag ut vår Kia EV9 GT Line från Hedström bil i Hudiksvall. Det blev en ”värstingversion” (GT Line), en knappt årsgammal demobil som gått 1 121 mil.

Finns det inga nackdelar med Kia EV9 jämfört Tesla Model Y? Jo, det gör det. Tesla Model Y LR AWD har:
• ledartröjan i elbilsutvecklingen med bland annat bättre app och flera funktioner på skärmen
• lägre elförbrukning
• lägre pris
• ännu bättre laddnätverk
• större lastutrymme fram (frunk) och bak under golvet (durk)
• inget krav på service eller serviceintervaller
• bättre säkerhet mot stöld och åverkan med bland annat sentry mode

Jag har varit en stark förespråkare för Tesla, men allt har sin tid. Nu finns flera utmanare till Tesla Model Y LR AWD, där Kia EV9 GT Line uppfyller långt flera av våra önskemål/krav än en ny Tesla Model Y LR AWD.

Läs hela artikeln på Nu lämnar vi Tesla Y för Kia EV9!

Foto: Tony Åkerström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *