Volkswagenfamiljen har – med undantag för Audi – varit sen med elbilar och haft stora problem med mjukvaran, men nu början VW-koncernen få saker och ting på plats.
VW delar MEB-plattform med VW:s andra ID-bilar, inklusive ID Buzz, och syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och Škoda Enyaq. Senaste tillskottet för VW är ID.7, som kommer som både kombi och sedan, både i två- och fyrhjulsdrivna versioner, den senare kallad GTX. De första modellerna kommer i höst. VW ID.7 är närmast beskriven som en eldriven Passat.
Världspremiären är 17 april, då mer detaljerad information om VW ID.7 kommer. Produktionen kommer att ske i Emden, Tyskland.
Jag har haft många artiklar om Volkswagens elbilar och elbussar på Jörgensval.se: Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), Folkabuss för yrkesfolk (22 december 2022), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), Bra VW-buss på el om ”vanliga” elbussen ID. Buzz Pro (10 september 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022), Nostalgibuss på el (6 mars 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Dagens industri har testat Volkswagen ID.7 sedan, som än så länge bara finns som prototyp, och gör tummen upp. Di summerar: ”Med längst räckvidd och bäst komfort övertar ID7 ledartröjan i familjen”. Tidningen ger den nära nog bäst-i-test-betyg, 19 av 25 poäng.
Priset för VW ID.7 är inte klart, men sannolikt strax över 600 000 kronor för mindre batteriet och betydligt mer för större batteriet som testet omfattar.
Vilka bilar konkurrerar VW ID.7 med? Di nämner tre konkurrenter: Hyundai Ioniq 6, ”lågt luftmotstånd, snabb laddning, mindre lastvänlig”; Volkswagen ID.4, ”suv på samma MEP-plattform, högre kaross och kortare räckvidd”; Tesla Model 3, ”mindre och snabbare, sämre komfort”.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 sedan med bakhjulsdrift, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ effektiv elmotor på 286 hästkrafter, effektivare än tidigare ID-modeller
+ räckvidd på 70 mil WLTP
+ effektiv drivlina
+ tyst
+ rymlig och luftig kupé
+ rymligt och bekvämt baksäte
+ förarsäte med massage, värme och ventilation
+ stor skärm
+ head-up-display med bild över trafikmiljön
+ långsmal skärm framför ratten med grundläggande information
+ enkel och tydlig information på stora skärmen
+ upplysta reglage under skärmen för luftkonditionering
+ tryckkänsliga reglage på ratten för vanligaste funktionerna
+ bra röstassistent, åtminstone på engelska
+ lugn och trygg acceleration
+ adaptiv stötdämpning
+ mjuk, lugn och trygg körning som ger god komfort
+ stort bagageutrymme som är relativt lättlastat och lär bli bättre i kombiversionen
På minussidan:
– supersnabbladdningen kunde ha varit bättre
– polariserande solglasögon fungerar inte med head-up-displayen
VW ID.7 får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 14 april 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Läs hela artikeln på VW ID.7 ny ledare i VW-familjen!