Med amerikanska Tesla kom den moderna elbilen; de är dock inte lyxbilar av tysk modell. Nu kommer amerikanska Lucid med flera elbilar i det tyska premiumsegmentet.
Lucid Motors utmanar Tesla inom segmentet elbilar, som är snabba och har lång räckvidd, samt Audi, BMW och Mercedes-Benz inom premiumsegmentet.
Grundare av och verkställande direktör för Lucid Motors är Peter Rawlinson, tidigare chefsingenjör på Tesla och delaktig i utvecklingen av Tesla Model S och X. Han har också en bakgrund från Jaguar, Lotus och norska elbilsföretaget Think. Peter Rawlinson tyckte han kunde göra en ännu bättre elbil än Tesla. Han hade inte lyckats med detta utan oljekapital; största ägare är världens största statliga investeringsfond, Saudiarabiens Public Investment Fund.
Lucid Air har efter löften om en elbil 2021, sedan 2022, mot slutet av 2023 presenterat sportbilen Lucid Air. Nästa år kommer suven Lucid Gravity.
Lucid Air finns i fyra modeller: bakhjuls- eller fyrhjulsdrivna Lucid Air Pure, fyrhjulsdrivna och motorstarkare Lucid Air Touring, fyrhjulsdrivna och än motorstarkare Lucid Air Grand Touring samt värstingmodellen fyrhjulsdrivna Lucid Air Sapphire (även kallad Lucid Air Dream Edition), som ännu inte finns i Sverige.
Lucidbilarna bygger på renodlad elbilsplattform, egenutvecklade Lucid Electric Advanced Platform.
Dagens industri har testat Lucid Air Touring och ger den 18 av 25 poäng, vilket inte gör den till ”bäst-i-test”, eftersom det höga priset drar ner betyget rejält. Lucid Air Touring får högsta betyg (fem poäng) i kategorin komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och bilkänsla samt lägsta betyg (ett poäng) i ekonomi. Di summerar i slutet av artikeln, ”Bilmodellen är Lucid Air är en stilsäker skapelse, bolaget Lucid Motors ser osäkrare ut.”
Jag har skrivit en artikel om Lucid på Jörgensval.se: Lucid Air mycket bra men dyr bil (12 november 2023).
Här är fakta om Lucid Air Touring.
√ Bilen är en sedan.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 629 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 1 200 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 250 eller 300 kilowatt (kW), båda uppgifterna förekommer, med 900-voltssystem. Växelströmsladdningen är 22 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 94 kilowattimmar (kWh) brutto och 92 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,6 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 72,5 mil WLTP, beroende på däcksstorlek är den cirka 65 mil (21 tum), 66 mil (20 tum) eller 72,5 mil (19 tum).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,2/3,6 sekunder (båda uppgifterna förekommer).
√ Toppfarten är 225 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 360/2 435 kilogram (båda uppgifterna förekommer).
√ Bagageutrymmet är på 627/910 liter, med nedfällda baksäten 1 834 liter. Bilen har utrymme under durken och gigantiskt bagageutrymme under huven (frunk) på 283 liter.
√ Om bilen har möjlighet till dragkrok och/eller taklast är inte klart.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.
√ Garantierna är inte klara mer än för batteriet: åtta år.
√ Priset för Lucid Air Touring i Sverige är inte klart, men Di gissar att Touring kommer att kosta närmare 1,5 miljoner kronor. Det allra mesta ingår i de olika versionerna, tillvalen är få.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Lucid Air Touring: BMW i7, ”Otrolig uppvisning i lyxbilskörning”; Mercedes-Benz EQS, ”Lyx, bekvämlighet och lugn”; Tesla Model S Plaid, ”Uppdaterad, supersnabb och med dna från Lucidchefen”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lucid Air Touring, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stor och lång
+ hisnande snabb acceleration
+ otroligt bra väghållning
+ ”riktig lyxbil”,
+ mycket stort bagageutrymme
+ gigantisk ”‘frunk‘”
+ mycket stort baksätesutrymme
+ stor skärm
+ digitala reglage dominerar
+ bekväma säten
+ mycket bra långfärdsbi
+ härlig bil att köra och åka med i
+ design
På minussidan:
– svårlastat bagageutrymme
– ”snålt med plats för förarens högerben”
– nytt märke med osäker framtid och andrahandsvärde
Lucid Air Touring får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 8 december 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Lucid
Artikeln publicerad 8 december 2023