Peugeot e-2008 når inte fram

Peugeot är, ungefär som Saab var på sin tid, en egen, innovationsdriven bil. Peugeot e-2008 är en lite suv med udda lösningar. Bilen har kommit i uppdaterad version för modellåret 2023, som är bättre än föregångaren men inte når ända fram.

Modellen 2008 är viktig för Peugeot. Bilen har nämligen sålts i över 700 000 exemplar sedan lansering, varav över 75 000 helelektriska bilar. Peugeot kom i maj 2023 med en ansiktslyftning av Peugeot e-2008, Peugeots storsäljare inom elbilssegmentet.

Bilen hade en rad nyheter, inklusive en ny drivlina. Den gamla e-2008 från 2019 hade räckvidd på 345 kilometers (WLTP), en elmotor med 136 hästkrafter och 260 newtonmeter. Nya Peugeot e-2008 slår sin föregångare rejält.

Peugeot kallar sin bil kompakt-suv, men något suv är det inte, eftersom den är tvåhjulsdriven, saknar kraftfull motor och saknar dragkrok.

Jag har inte skrivit något om Peugeots elbilar på Jörgensval.se, så den här artikeln är premiär.

Dagens PS Högsta växeln har testat Peugeots e-2008 av 2023 års modell. Den får inte toppbetyg. Sajten sammanfattar sin uppfattning om nya Peugeot e-2008: ”är en komfortabel liten suv. Den är lätt att köra och smidig i stadstrafik, men inte särskilt rolig. Den passar den lilla familjen som vill ha ett bekymmersfritt transportmedel i vardagen.”

Bilen hamnar inte i kategorin ”bäst-i-test”, men är en rimligt kompetent bil inom segmentet kompakt-suv.

Här är fakta om kompakt-suven Peugeot e-2008, 2023 års modell:

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter och vridmoment på 260 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är relativt hög. Bilen har testats i Euro NCAP med näst högsta betyg (fyra poäng).

√ Snabbladdningen är på 100 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 7,4 kW, med tillval 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 50,8 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,74 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 40,6 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9,1 sekunder. Toppfarten är 150 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 434 liter, med nedfällda baksäten 1 467 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok eller taklast.

√ Bilen har flera förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA). Den har ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart och batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för framhjulsdriven Peugeot e-2008 är inte klart än, men sannolikt börjar priset på strax över 500 000 kronor.

Dagens PS Högsta växeln nämner inte några uttryckliga konkurrenter till Peugeot e-2008, men säger: ”För 50 000 kronor mer får man en Tesla Model Y eller en Polestar 2, som båda är betydligt roligare bilar.”

I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-2008 (2023), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ tillräcklig plats för tre personer i baksätet
+ stilren interiör
+ mjuka stötdämpare
+ ”väldigt komfortabel”
+ kvick respons
+ bra i trång stadstrafik

På minussidan:
– kort sittdyna i baksätet för långa personer
– segt infotainmentsystemet
– inte särskilt rolig att köra

Peugeot e-2008 (2023) får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på sajten Dagens PS Högsta växeln 17 juli 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot

Artikeln publicerad 19 juli 2023