Volvo EX30 bra val

Volvos nya instegsbil, suven Volvo EX30, är en utmärkt elbil. Därtill är den åtminstone i de två billigare versionerna rimligt prissatt jämför med kommande Volvo EX90 – för en Volvo får man nog tillägga. Det finns andra alternativ, som kan ge mer bil för pengarna. Volvo EX30 är dock ett bra val

Volvo EX30 är i mångt och mycket en efterträdare till Volvo V40, däremot inte lika tydligt till Volvo XC40. Volvo EX30 bygger på en renodlad elbilsplattform, SEA2, som är den första för Volvo. Plattformen är gemensam för Geelykoncernens bilar, bland annat Zeekr 001 och Smart #1.

Volvo EX30 ska dels locka nya köpare till Volvo, dels få befintliga Volvoägare att gå över till elbil, är tanken hos Volvo Cars.

Volvo EX30 är en suv, som finns i tre versioner: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). Nästa år kommer en mer renodlad suvversion, EX30 Cross Country. Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Dagens industri har testat Volvo EX30 Single Motor Extended Range som förseriebil. Den ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”. Bilen får 19 av 25 poäng, med näst högsta betyg (fyra) i fyra av fem kategorier, köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt lågt betyg (tre) i ekonomi. Di summerar helhetsintrycket i rubrik och sammanfattning: ”Minimalistisk minsting EX30 är Volvos roligaste bil” och EX30 är ”en väldigt kompetens liten elbil”.

Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har bakhjulsdrift (finns även med fyrhjulsdrift) med motor på 272 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 343 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP, men förväntas få högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 153 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar (kWh) brutto och 64 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,69 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 47 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 840 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 318 liter, med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har utrymme under durken på 61 liter, som ingår i totala bagageutrymmet, och ett minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 400 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), ingen instrumentpanel framför ratten och ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Volvo EX30 Single Motor Extended Range är från 489 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor från 429 000 kronor och för Volvo EX30 Twin Motor från 559 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Volvo EX30: Hyundai Kona Electric, ”Mindre futuristisk, men större och mer praktisk”; Tesla Model 3, ”En sedan, men väldigt tuff konkurrent i prisklassen”; Zeekr X, ”Större bil med i princip samma prestanda som EX30”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Single Motor Extended Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ god komfort, bekväm
+ väldigt tyst
+ bekvämlighet och tysthet i toppklass för storleken
+ fin känsla
+ bekväm körupplevelse tack vare bakaxel av multilänktyp
+ första bilen på renodlad elbilsplattform
+ rimligt stora utrymmen invändigt
+ känsla av större bil i förarsätet
+ helt platt golv
+ snabb acceleration
+ röststyrning och navigering fungerar väldigt bra
+ stort glastak som ger ljus till kupén
+ bra sikt bakåt
+ rimligt bra räckvidd

På minussidan:
– ”styrningen kan vässas ytterligare”
– viss ryckighet vid krypkörning
– ingen instrumentpanel framför ratten
– ”i princip alla funktioner sköts via skärmen”
– trångt för benen i baksätet
– dyr med fyrhjulsdrift
– framstolarna har för kort dyna och ger dåligt stöd för benen

Volvo EX30 Single Motor Extended Range får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 17 november 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 17 november 2023