Alfa Romeo har kommit med en kompetent elbil, Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce. Den har Alfa-känsla men laddar långsamt och har kort räckvidd.
Alfa Romeos första elbil är Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025). Dagens industri har testat bilen.
Alfa Romeo ingår i Stellantiskoncernen, men har friare händer. Det märks på första elbilen jämfört med sysonen/kusinerna Citroën, Fiat, Jeep, Opel och Peugeot. ”Junior” indikerar att det är den minsta modellen i tillverkarens utbud. Bilen finns också som laddhybrid.
Bilen byggs i Polen och finns i en variant. Till detta kommer olika utrustningspaket: Techno, Premium och Sport. Denna artikel handlar om Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025), oklart med vilket paket.
Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) är en halvkombi och ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok och stort bagageutrymme.
Vi har skrivit en artikel om Alfa Romeos elbilar på Jörgensval.se: Alfa Romeo i elbilstopp (12 oktober 2024).
Dagens industri har testat Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) och ger den 18 av 25 poäng. Betyget är inte ett tummen upp. Dagens industri delar ut delbetyg; bilen får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och bilkänsla samt mittenbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi. Högsta Växeln har också testat samma bil och ger den motsvarande 20 av 25 poäng (4 av 5 poäng).
Dagens industri sammanfattar sin uppfattning om Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) i rubriken, ”Äntligen Alfa-känsla!”, men reserverar sig för bland annat att räckvidden är kort och snabbladdningen långsam.
Här är fakta om Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025):
√ Mindre halvkombi, kallar sig för suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 281 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 26/30 minuter (båda uppgifterna förekommer).
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inte Plug & charge men Autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri på 54 kilowattimmar, kWh, brutto och 50,8 kWh netto.
√ Blandad körning 1,64 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 33,4 mil WLTP.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 6,0 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 660 kilogram.
√ Maxlast 495 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 400 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 265 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Minimalt främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Ingen taklast.
√ Längd/bredd med eller utan backspeglar/höjd: 417 x 178/198 x 151 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd åtta år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025) är från 469 900 kronor. Olika tillval gör bilen betydligt dyrare.
Jag saknar en hel del på Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025): ström från bilen/batteribank/V2L, dubbelriktad laddning/ström till nätet/V2G, större främre lastutrymme (frunk), snabbare snabbladdning, bättre räckvidd samt möjlighet till dragkrok och taklast.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025): Kia EV3, ”Nykomling från Sydkorea som imponerar med lång räckvidd och smarta funktioner.”; Mini Cooper SE, ”BMW-ägda Mini lyckas med lagom mycket retrokänsla att locka nya köpare.”; Volvo EX30, ”Snabb och kul att köra, men med allt för avskalad interiör.”
I sammanställningen nedan utgår jag från Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ känns som en äkta Alfa Romeo
+ fina material interiört
+ sportstolar fram
+ motorstark
+ ”godkända köregenskaper”
+ ”fin känsla”
+ väldigt snabb styrning, engagerande körning
+ ”lagom oborstad väghållning”
+ bra kupé
+ låg tyngdpunkt
+ hård fjädring
+ bra bromsar
+ olika körlägen
+ bra med fysiska reglage
+ bra bagage för biltypen
På minussidan:
– dyr
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– reglage mellan framsäten samma som i andra Stellantisbilar
– trångt baksäte
– inte särskilt praktisk
– högljudd
– liten märke inom Stellantis
Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 25 oktober 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Alfa Romeo
Artikeln publicerad 25 oktober 2024