Volkswagens elektrifierade MEB-plattform har nu fått spansk kostym och lite mera sportighet, Cupra Born.
Hur står den sig i konkurrens med sina koncernsyskon, främst VW ID.3 – som byggs på samma toppmoderna fabrik i östtyska Zwickau – och Škoda Enyaq?
Tack, bra, på många punkter.
– Under det tuffa skalet döljer sig en VW ID.3, skriver Svenska Dagbladet i sin test av bilen.
För den som inte hänger med i bilmärkesnamnen är Cupra Born den första elbilen från Seat, därtill med ett eget namn, Cupra. Seat gör därmed som Hyundai, som säljer alla sina nya elbilar under ett nytt märke, Ioniq.
SvD ser två tydliga rivaler till Cupra Born: kusinen VW ID.3 och den betydligt dyrare Tesla Model 3. Sedan finns också de två andra kusinerna från Škoda och Audi.
Pris för grundversion är 452 900 kronor, vilket är mer än VW ID.3 som kostar 434 900 kronor. Cupra Born finns i tre batteristorlekar. Den vi refererar till är bilen med mellanstort batteri, 58 kWh. Cupra Born finns också med mindre batteri (48 kWh) och större batteri (77 kWh) med räckvidd på 54 mil.
Bilen finns inte med fyrhjulsdrift, men den kommer sannolikt framöver. Den har snabbladdning på 120 kW och alltså inte supersnabbladdning där gränsen är 150 kW. SvD tycker dock att det räcker med laddtid på 35 minuter till 80 procent.
Bagageutrymme är 385/1 267 liter, det senare med nedfällda baksäten.
Accelerationen 0–100 km/t är 7,3 sekunder, vilket inte låter så bra. Men med funktionen e-boost får bilen 27 extra hästkrafter i 30 sekunder.
I sammanställningen nedan utgår jag från modellen Cupra Born med mellanstort batteri (58), där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ bra acceleration med e-boost som ger 27 extra hästkrafter
+ ”bra räckvidd om man kör smart”: 40,6 mil
+ hög säkerhetsutrustning redan i standardversionen
+ bra stolar
+ fin komfort och bullerfri
+ påkostad interiör
+ bra köregenskaper
+ låg förbrukning: 1,63 kWh per mil
+ smidig start och avstängning
+ stor skärm
På minussidan:
– dyr
– sannolikt sämre andrahandsvärde än VW ID.3
– låg toppfart: 160 km/t
– ”lite stötig gång på dåliga vägar”
– touchknappar på ratten som man lätt rör av misstag
Cupra Born får 29 av 36 poäng i betyg.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 17 december 2021.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 19 december 2021